Ølet sprutet ut av flasken

Hei!
Jeg har akkurat begynt å brygge øl sammen med to andre kompiser. Dvs vi har brygget fire ganger til nå.
Den første ølen brygget vi 18. september. Vi lot den stå til gjæring i nøyaktig to uker (1. oktober) og tappet den så på flasker. Vi hadde da oppi 6 gram sukker pr liter. Vi fikk ca 70 halvlitere totalt og to uker senere (15. oktober) begynte vi å drikke de første. Til nå har vi har nok drukket opp rundt 50 av dem.

Igår hadde jeg med en av disse flaskene på et vors. Jeg la den i frysen i ca 45 minutter før jeg dro og når jeg kom frem skulle jeg poppe den. For å si det sånn: Jeg har aldri sett en kork fly av med så stor kraft. Ølet sprutet opp i taket og både veggene og hyllene på kjøkkenet ble tildekket av øl.

Det jeg da lurer på er hvorfor det skjedde? Ingen av de andre vi har drukket har vært slik, og vi drakk et par av dem tidligere samme dag. Kan dere være fordi jeg la den i frysen en liten stund før den ble åpnet? Den ble ikke ristet på veien til vorset. Jeg har 7 halvlitere til i boden min og er bekymret for at de skal sprenge, evt klikke når jeg skal åpne dem.

Takk for svar!! :D:D
 
..eller så blanda de ikkje sukkeret godt nok i ølet før tapping på flasker. Sukkerlaken kan ende på botnen i tappekaret, og så er det for mykje sukker i dei siste flaskene som vert fylte.
 
Takk for raske svar! :D
Vi får prøve å være ekstra nøye med flaskevaskingen neste gang! Evt slutte å gi bort/imponere på fest :p
 
Jeg har opplevd dette på splitter nye flasker, som har blitt skyldt godt og fått seg en god dose starsan, kan ikke dette skyldes overkarbonering også?
 
Det var nok overkabonisering, ja. Smakte så vidt på det lille ølet som var igjen i flasken og det smakte godt. Burde vel hatt en usmak om det var infesert?

Vi koker opp vann og sukker og rører til sukkeret er "borte". Så kjøler vi det ned i kaldt vann før vi tar det oppi tappingskaret. Vi har så en slange fra tanken med øla som vi legger oppi tappekaret. Vi bruker en lang slange slik at den ligger i en sirkel i bunnen av tappekaret, da vi fikk tips om at dette gjorde at sukkeret ble blandet bra.

Høres det greit ut? :rolleyes:
 
Det var nok overkabonisering, ja. Smakte så vidt på det lille ølet som var igjen i flasken og det smakte godt. Burde vel hatt en usmak om det var infesert?

Vi koker opp vann og sukker og rører til sukkeret er "borte". Så kjøler vi det ned i kaldt vann før vi tar det oppi tappingskaret. Vi har så en slange fra tanken med øla som vi legger oppi tappekaret. Vi bruker en lang slange slik at den ligger i en sirkel i bunnen av tappekaret, da vi fikk tips om at dette gjorde at sukkeret ble blandet bra.

Høres det greit ut? :rolleyes:
Slik gjer me det også. Har lik karbonering på alle flaskene

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
har hatt et parr slike flasker. men da har jeg tatt flaskene med meg noen plass. så tror at litt risting samt høy karbonering er en fyfy ting. sitter flaskene stille i kjøleskapet går det fint. men tar jeg en med til en kompis er det som regel skumparty.
 
Ofte er det slik at de første flaskene en smaker på er (tilnærmet) perfekt karbonisert, og så øker bare trykket etterhvert som den bætsjen blir eldre og eldre. Etter å ha brygget en stund har jeg lært meg to ting;

1: Jeg bruker ALDRI så mye som 6 gram sukker. Typisk 3-4, og av og til ikke mer enn 2.
2: Jeg jekker alltid opp meeeeget forsiktig - uansett.

Dersom ølet er HELT ferdig utgjæret, og det holder 20 grader C når du tapper, gir 6 gram sukker ca 2,3 vol CO2 - passe til f.ex en pils. Om det kun holder 10 grader når du tapper, får du 2,7 vol. Men dette betyr ikke stort mer enn et enda tydeligere psssht når du åpner flasken. Men er det i tillegg ikke heeelt ferdig utgjæret, vil det etter en par tre fire uker kunne være oppe på geysirnivå. Og etter noen måneder har du noe som ligner en vulkan.

Dårlig utblanding av sukker har jeg vært med på, men jeg våger påstanden om at sein utgjæring er årsaken i 9 av 10 tilfeller. Jeg tror knapt jeg har opplevd et en enkelt flaske i en bætsj har oppført seg annerledes enn de andre. I ditt tilfelle høres det dog ut som om den ene flasken var annerledes enn de andre. Du sier at dere tappet etter to uker, men ikke noe om OG/FG. FG er langt viktigere enn dato mht tapping, men selv om ølet ikke var ferdig utgjæret skulle likevel alle flaskene være noenlunde like.

Gå ned på sukkermengde, og åpne alle flasker med conduitè heretter. Særlig de som har vært på reisefot.

Karboneringstabell.jpg
 
Tilbake
Topp