Ølgjær i cider?

Jeg har akkurat presset pærer fra hagen, og fått 12.5 liter saft. Vanligvis bruker jeg MJs M02 cidergjær i eplecider, men har ikke det her nå. Har derimot flere poser US-05 liggende. Tror det kan gi brukbart resultat, eller bør jeg kjøre bortom bryggselv og handle M02?
Akkurat nå står den på benken og lar campdenpulveret gjøre jobben sin.
Mvh Per
 
Ølgjær skal vel gå fint, men vil tro det er en fordel med en gjær med lav utgjæring. Chico-gjær er vel da i andre enden av skalaen, så blir fort en ganske tørr sider, vil jeg tro.

(Ikke mitt område, dette, snakker bare ut fra hva jeg mener å ha lest).
 
US-05 vil gå helt fint, ja så lenge du har en form for næring til gjæra, for frukt har omtrent ingenting... Har du fermaid O så gi den 4 gram ved oppstart og 4 gram ved 50% utgjæring, om ikke, forvent promp lukt i cideren.
 
Ølgjær skal vel gå fint, men vil tro det er en fordel med en gjær med lav utgjæring. Chico-gjær er vel da i andre enden av skalaen, så blir fort en ganske tørr sider, vil jeg tro.

(Ikke mitt område, dette, snakker bare ut fra hva jeg mener å ha lest).
Graden av utgjæring handler vel om hva gjæra spiser av komplekse sukkerarter, og det har fruktjuice ikkeno av, så det blir nok bra tørt uansett, tror jeg.
 
Takk for svar. Bestemte meg for å kjøpe gjæren jeg pleier å bruke (M02). Siden jeg bytter frukt til årets sider (pærer i stedet for epler) blir lettere å merke forskjellen på frukten om jeg ikke varierer flere elementer.

Tørr sider er det jeg ønsker, så det er ikke noe problem - jeg er ingen tilhenger av sånn søt "svenskesider" ;)
 
Graden av utgjæring handler vel om hva gjæra spiser av komplekse sukkerarter, og det har fruktjuice ikkeno av, så det blir nok bra tørt uansett, tror jeg.
Har sett det anbefales gjær med lav att. i div forum, men det høres veldig riktig ut. Trekker utsagnet mitt om lav att. gjær.

Ser at S-04 anbefales her: https://diyhardcider.com/hard-cider-yeast/ - dette utsagnet er riktignok sammenliknet med vingjær, men:
"S-04 also doesn’t finish as dry as the wine yeasts, which leaves more of the residual apple sugar (and flavor) in the hard cider."
Også her nevnes hensynet til att.: https://byo.com/article/yeast-selection-for-cider/
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp