Ølsett

Hei folkens.

Jeg ser at på min lokale europris så har de samme ølsettene som bryggselv og bryggeland blandet annet. (St. Peters og muntons)
Vil jo tro det er ekte vare, og ikke bare kopier?

Noen som har noen erfaringer med disse settene, kjøpt fra europris?
Eventuelt om spraymalt som de selger på europris er noe i ha i dette? :)

Du kommer til få to svar på dette spørsmålet: de som ikke liker ølsett og de som ikke liker. Noen vil si de er udrikkelige og andre sier de får gode øl.
Mitt råd: prøv selv - du lærer uansett av prosessen.
Ps: Europris har ett bra startsett som inneholder mye bra som du trenger

ictys skrev:
Du kommer til få to svar på dette spørsmålet: de som ikke liker ølsett og de som ikke liker. Noen vil si de er udrikkelige og andre sier de får gode øl.
Mitt råd: prøv selv - du lærer uansett av prosessen.
Ps: Europris har ett bra startsett som inneholder mye bra som du trenger

Dette blir mitt andre brygg, så er veldig fersk gamet. Men en plass må man jo begynne.
Tenkte å høre med dere erfarne her inne på forumet om plasser og minuser med disse settene, men som du sier får jeg bare prøve meg fram:)
Når det gjelder utstyr har jeg det jeg trenger til brygging, så den biten er grei.

Takk for svar:)

Europris selger noen helt OK bryggeråvarer.

Når det gjelder ølsett, er anbefalinga bestandig å gjøre tre ting:

Når jeg begynte med ølbrygging så begynte jeg med begynnersettet fra bryggselv
og mitt første øl var av settet St.Peters IPA fra Europris.

Jeg fulgte oppskriften helt nøyaktig, bortsett fra karboneringen.
I oppskriften står det ca 3-4 dager i 20 grader, men jeg brukte 14 dager i 20 grader sånn at jeg skulle være sikker på at det blei ordentlig karbonert
Resultatet blei overraskende bra. Alle som smakte syntes det var ett godt og smakfullt øl.

GustavF skrev:
Europris selger noen helt OK bryggeråvarer.

Når det gjelder ølsett, er anbefalinga bestandig å gjøre tre ting:

Den skal jeg lese og prøve å gjøre det på den måten.
Begge disse settene jeg nevnte inneholder 2 bokser, så det skulle jo love bra!
Okei. Har en bryggselv butikk i Kristiansand nå, som kanskje er plassen å oppsøke for god gjær.
Når jeg har funnet kitet jeg velger og gå for, så er nok de behjelpelige med den typen gjær som gir meg best resultat

Joa92 skrev:
Den skal jeg lese og prøve å gjøre det på den måten.
Begge disse settene jeg nevnte inneholder 2 bokser, så det skulle jo love bra!
Okei. Har en bryggselv butikk i Kristiansand nå, som kanskje er plassen å oppsøke for god gjær.
Når jeg har funnet kitet jeg velger og gå for, så er nok de behjelpelige med den typen gjær som gir meg best resultat

:ilike:
Høres ut som en god plan :)

Roger_L skrev:
Når jeg begynte med ølbrygging så begynte jeg med begynnersettet fra bryggselv
og mitt første øl var av settet St.Peters IPA fra Europris.

Jeg fulgte oppskriften helt nøyaktig, bortsett fra karboneringen.
I oppskriften står det ca 3-4 dager i 20 grader, men jeg brukte 14 dager i 20 grader sånn at jeg skulle være sikker på at det blei ordentlig karbonert
Resultatet blei overraskende bra. Alle som smakte syntes det var ett godt og smakfullt øl.

De har ett par forskjellige i begge merkene jeg nevnte, men tror jeg vil prøve India pale ale hvis jeg går for st. Peters.
Fint med positive tilbakemeldinger.
Får bare ta et av de og prøve.

Tilbake
Topp