Ølsett

Skal ikke ta stilling, men observerer at det kule er at bare ideén om at noen muligens kunne tenkes å være elitistiske, får det til å koke litt hos nordmenn! Vi skal være glade for det, på litt vondt, og mye godt. Skål for sosialdemokratiet!
 
Sist redigert:
Jeg startet med allgrain-sett fra Bryggselv, men gikk etter hvert til innkjøp av maltmølle, et uvalg spesialmalt og 25kg sekk av pale og pils. Humle i fryseren. Er nå på vei til å brygge meg gjennom lageret og brygger nå stort sett øl som gjør at jeg får brukt opp ingrediensene jeg har. Når det er sånn noenlunde gjort tror jeg faktisk jeg kommer til å gå over til sett, eller i det minste kjøpe riktig mengde og få det kvernet på butikken.

Hvorfor? I utgangspunktet ligger alt fint til rette for å gjøre alt selv. Bor i enebolig så har greit med plass. Kan kverne på terassen rett utenfor kjøkkenet så slipper å tenke så mye på søl osv. Malten oppbevares svalt og stort sett mørkt i kjelleren.

Men det baller på seg over tid, og om det blir spesielt mye rimeligere er jeg ikke så sikker på da det i alle fall for min del har blitt relativt mye humle som er liggende i fryseren og har ligget der relativt lenge. Og om en batch øl koster 300 eller 400 eller noe annet driter jeg strengt tatt også i... planen var å ha et lager for å kunne spontanbrygge nå og da, gjerne litt mindre batcher som ikke tar så lang tid, men ergaringsmessig skjer ikke det så veldig ofte akkurat. De siste gangene jeg har brygget har jeg stort sett satt av en dag og sendt gjennom 4-6 batcher på en dag.

Det er mulig jeg ombestemmer meg igjen, så skal ikke selge maltmølla med det første.
 
Jeg startet med allgrain-sett fra Bryggselv, men gikk etter hvert til innkjøp av maltmølle, et uvalg spesialmalt og 25kg sekk av pale og pils. Humle i fryseren. Er nå på vei til å brygge meg gjennom lageret og brygger nå stort sett øl som gjør at jeg får brukt opp ingrediensene jeg har. Når det er sånn noenlunde gjort tror jeg faktisk jeg kommer til å gå over til sett, eller i det minste kjøpe riktig mengde og få det kvernet på butikken.

Hvorfor? I utgangspunktet ligger alt fint til rette for å gjøre alt selv. Bor i enebolig så har greit med plass. Kan kverne på terassen rett utenfor kjøkkenet så slipper å tenke så mye på søl osv. Malten oppbevares svalt og stort sett mørkt i kjelleren.

Men det baller på seg over tid, og om det blir spesielt mye rimeligere er jeg ikke så sikker på da det i alle fall for min del har blitt relativt mye humle som er liggende i fryseren og har ligget der relativt lenge. Og om en batch øl koster 300 eller 400 eller noe annet driter jeg strengt tatt også i... planen var å ha et lager for å kunne spontanbrygge nå og da, gjerne litt mindre batcher som ikke tar så lang tid, men ergaringsmessig skjer ikke det så veldig ofte akkurat. De siste gangene jeg har brygget har jeg stort sett satt av en dag og sendt gjennom 4-6 batcher på en dag.

Det er mulig jeg ombestemmer meg igjen, så skal ikke selge maltmølla med det første.

Du skal vel brygge en del før økonomien spiller noen særlig rolle, ja. Og jeg tror faktisk settene er billigere enn å få knust til oppskrift, og så kjøpe humle og gjær separat.

Jeg har grei turnover på humle og malt, så det blir ikke noe svinn der, og all basismalten kjøper jeg i sekker. Noe humle kjøper jeg halvkilosvis av, også. Og jeg gjenbruker gjær, så det blir ikke så mange kronene pr batch på det. I sum blir det en god del kroner spart i løpet av året når jeg brygger såpass mye som jeg gjør. Vi snakker om flere tusenlapper i forhold til den dyreste måten å gjøre det på.

Men økonomi til side: For meg er det halve moroa å ha både den friheten og den kontrollen med hele prosessen som det gir meg å ha kvern og maltlager. Jeg kunne ikke tenke meg å gi slipp på det. Men jeg mener sjølsagt ikke at alle må føle det sånn:).
 
Jeg for min del kjøpte ikke mølle for å gjøre det billigere, men fordi jeg opplevde tildels store forskjeller i knusingsgrad både mellom ulike leverandører og over tid også fra samme leverandør. Det var en usikkerhet jeg ville eliminere.

Nå når jeg har mølle, så ser jeg jo nye muligheter. Jeg kan nå velge helt spesifikke malttyper fra de leverandørene jeg ønsker, siden holdbarheten er god på hel malt.
 
Tilbake
Topp