Jeg startet med allgrain-sett fra Bryggselv, men gikk etter hvert til innkjøp av maltmølle, et uvalg spesialmalt og 25kg sekk av pale og pils. Humle i fryseren. Er nå på vei til å brygge meg gjennom lageret og brygger nå stort sett øl som gjør at jeg får brukt opp ingrediensene jeg har. Når det er sånn noenlunde gjort tror jeg faktisk jeg kommer til å gå over til sett, eller i det minste kjøpe riktig mengde og få det kvernet på butikken.
Hvorfor? I utgangspunktet ligger alt fint til rette for å gjøre alt selv. Bor i enebolig så har greit med plass. Kan kverne på terassen rett utenfor kjøkkenet så slipper å tenke så mye på søl osv. Malten oppbevares svalt og stort sett mørkt i kjelleren.
Men det baller på seg over tid, og om det blir spesielt mye rimeligere er jeg ikke så sikker på da det i alle fall for min del har blitt relativt mye humle som er liggende i fryseren og har ligget der relativt lenge. Og om en batch øl koster 300 eller 400 eller noe annet driter jeg strengt tatt også i... planen var å ha et lager for å kunne spontanbrygge nå og da, gjerne litt mindre batcher som ikke tar så lang tid, men ergaringsmessig skjer ikke det så veldig ofte akkurat. De siste gangene jeg har brygget har jeg stort sett satt av en dag og sendt gjennom 4-6 batcher på en dag.
Det er mulig jeg ombestemmer meg igjen, så skal ikke selge maltmølla med det første.