Ølsett

7020655525072_a1l1.png
 
Ex Speidel 50 eier ;) med den nye kontrollboksen men ikke kjølekappen. Så jeg er på ingen måte negativ til bryggemaskin, som jeg også har skrevet.
Det var bare det med "rask vørter" og "lite vasking" som jeg ikke fikk til å stemme helt... ;)

Jeg har aldri brygget ølsett selv, men det har ingenting å gjøre med at jeg ikke kunne tenkte meg å prøve det da jeg startet å brygge. Det hadde rett og slett med at kapasiteten på BIAB-kjelen min var for liten. Jeg måtte derfor hoppe rett i å tilpasse størrelse på oppskrift og kjøpe enkeltingredienser. Jeg ser at ølsett er en grei måte å brygge godt øl på, og jeg hadde kanskje startet der om jeg hadde bryggeutstyret til det.

Når jeg sier at JEG ikke synes det er så interessant, så handler det om at jeg ikke primært har fokus på pris eller det å lage øl som ligner andres øl. Med den tiden ølbryggingen tar, så kunne jeg heller ha jobbet overtid og kjøpt ølet ferdig. Jeg har bygget elgitar, jeg har drevet med matlaging og jeg driver nå med ølbrygging. Felles for min tilnærming til disse hobbyene er at jeg søker noe annet enn det som kan kjøpes. Jeg eksperimenterer. Da jeg bygget elgitar så forsøkte jeg å lage en kompakt og ergonomisk kropp av en IKEA benkeplate. Den ble ikke perfekt, men jeg lærte mye av prosessen med å lage den. I matlaging liker jeg å komponere menyen og planlegge prosessen like mye som jeg liker det ferdige resultatet. Baker jeg en kake, så gjør jeg nesten alltid et eller annet kreativt med utforming eller smak. Og jeg brygger nesten aldri et eneste øl uten å forsøke noe nytt, enten det er forsøk på forbedring eller for å få mer erfaring med et eller annet.

Selv om ølsett ikke er det jeg søker (fordi bryggeprosessen fra ide, via komponering av oppskrift, selve bryggeprosessen og til slutt bedømmingen av resultatet er en helhet som ville gi meg mindre om du tok vekk noe), så ser jeg også at det er mye å lære av å brygge ølsett. Det kan hende jeg gjør det en dag, at jeg tar utfordringen med å få riktig OG og SG på mitt bryggeutstyr og forsøker å få et godt øl på andres oppskrift. Men foreløpig har jeg mer enn nok utfordring med egne oppskrifter og forbedring av egen prosess.

Jeg ser fordelene med å brygge ølsett. Det er helt i orden å gjøre det, og det krever sin mann å gjøre det riktig også. Jeg har altså valgt en annen retning.

Det er jo forskjellene som gjør dette så interessant. Alle har ulike tilnærminger. Tenk så kjedelig det var om alle brygget eksakt det samme ølet på eksakt det samme utstyret hele tiden.
 
Sist redigert:
Du har ikke brygget med bryggemaskin, har du vel? ;)
Joda, har en slik bb30.
Men kan micromat laget av findus varmes opp å selges som fineschmekker mat?
Når jeg tittet inn døra så hadde de bylt bryggemaskina til randen for å maksimere antall liter for salg og kok var det ikke snakk om, kun litt bevegelse. Jeg sa til dem at vørter ikke koker på 100 grader så de dumt på meg.

Er det etisk riktig å selge dette som premium og til premium priser?
 
Joda, har en slik bb30.
Men kan micromat laget av findus varmes opp å selges som fineschmekker mat?
Når jeg tittet inn døra så hadde de bylt bryggemaskina til randen for å maksimere antall liter for salg og kok var det ikke snakk om, kun litt bevegelse. Jeg sa til dem at vørter ikke koker på 100 grader så de dumt på meg.

Er det etisk riktig å selge dette som premium og til premium priser?
Dette er vel litt på siden av diskusjonen. Når vi snakker om Ølsett, så er det vel neppe snakk om brygging for salg.
 
Akkurat det med oppskrifter på øl man kjenner, er jeg litt uenig med deg i. Jeg er blant dem som gjerne bruker dem, og akkurat nå sitter jeg med restene av en batch "Skoddehav", et øl du sikkert kjenner. Jeg kjøper alltid ei flaske for å teste eget brygg opp mot originalen, og min og Kinns var faktisk ikke veldig ulike. Min hadde riktignok en liten fordel da vi smakte, nemlig at det var helt ferskt, så det vant på aroma:).

Det er en glidende overgang fra å la seg inspirere til å kopiere, og på engelsk heter det vel at "imitation is the sincerest form of flattery". Å la seg inspirere av, eller kanskje forsøke å kopiere og forstå, kommersielle øl er nyttig og lærerikt, men jeg vil si det er noe som setter deg i båsen for avanserte bryggere. Jeg synes absolutt ikke kloning av øl er en nybegynnerting.

Men jeg er enig med deg i at det blir veldig feil hvis man tror at man får ut en Lucky Jack av settet til det ølet, og markedsføringa skaper nok det inntrykket. Produktinfo'en sier nokså klart at det er den samme Lucky Jack'en du får som den som Lervig brygger - uten å si det rett ut. Ganske snedig, egentlig.

Jeg skjønner ikke helt at bryggeriene er tjent med det heller. Det er ikke så veldig lenge siden jeg så et utsagn av typen "XXX er sur", der XXX var et mye solgt øl. Problemet var jo bare at det ikke var dette ølet som var ødelagt, det var et ølsett som noen hadde brygget og (sannsynligvis) fått infeksjon i.
 
Det er en glidende overgang fra å la seg inspirere til å kopiere, og på engelsk heter det vel at "imitation is the sincerest form of flattery". Å la seg inspirere av, eller kanskje forsøke å kopiere og forstå, kommersielle øl er nyttig og lærerikt, men jeg vil si det er noe som setter deg i båsen for avanserte bryggere. Jeg synes absolutt ikke kloning av øl er en nybegynnerting.



Jeg skjønner ikke helt at bryggeriene er tjent med det heller. Det er ikke så veldig lenge siden jeg så et utsagn av typen "XXX er sur", der XXX var et mye solgt øl. Problemet var jo bare at det ikke var dette ølet som var ødelagt, det var et ølsett som noen hadde brygget og (sannsynligvis) fått infeksjon i.

Akkurat dette vart Tom Young på nøgne lurt av då ein skreiv ei nøgne var kraftig overkarbonert. Og nøgne sin siste var under karbonert. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Helt enig. For drøyt to år siden kom jeg grønn til dette forumet for å lære. Jeg ble tatt godt imot og har lært masse og har fortsatt masse å lære.

Jeg har ikke møtt nedlatende holdninger, men jeg har møtt bastante meninger. Det kan kanskje virke som arroganse, men jeg velger å se på det som entusiasme.

Finn har siden jeg kom hit vært et oppkomme av informasjon og erfaring og ikke minst en man kan være uenig med og diskutere med samtidig som man føler seg behandlet med respekt.

Når det gjelder det med sett, så tror jeg få eller ingen ser ned på noen som benytter det. Samtidig må det være lov til å ikke synes det er så spennende. Det blir litt som å være interessert i matlaging og så får man spørsmål om Fjordland-retter og Grandiosa. Folk må gjerne spise Fjordland og synes det er godt. Jeg har ingen problemer med det, men for meg er det ikke det mest interssante.

Uansett: RDWHAHB

Det er veldig hyggelig å høre sånt - og altså ikke bare om meg, men først og fremst om forumet:).

Det som er så flott med et forum som dette er at man får anledning til både å lære og å formidle det man har lært - og så kan du oppleve at det faktisk betyr noe; du kan være med på å realisere det som må være kjernevirksomheten til Norbrygg. "å fremme et høyt faglig nivå blant medlemmene". Og om det kan høres litt ut som et læreplanmål (jeg er utrolig møkk lei læreplanmål!), så betyr det jo rett og slett bare at vi skal prøve å hjelpe folk til å få mest mulig ut av ølbrygginga. Jo mer du skjønner av det du holder på med, jo artigere er det - og jo bedre øl kan du brygge, til glede for både deg sjøl og andre. (Sitter akkurat og venter på at en kamerat skal komme og hente ei kasse jeg har gjort i stand til ham - og det at han får den kassa, gir meg minst like mye glede som det gir ham:p.)

Jeg er nok litt forum-avhengig, men har ingen planer om å søke hjelp til avvenning. Det å kunne hoppe inn her og spørre om ting jeg lurer på, er en naturlig del av brygginga. Jeg tror ikke jeg kan forestille meg å ikke ha forumet - og det vil si dere som er her - tilgjengelig.

Læring er noe som foregår i en sosial sammenheng. Du trenger motivasjon og tilbakemeldinger, og det får du ikke når du sitter aleine. Her ute på landet er det langt til neste brygger - men det er kort vei til forumet. I bokhylla står det sikkert en god meter med bryggelitteratur nå, men veien inn i de bøkene har veldig ofte gått via spørsmål på forumet - og gjerne via de mest elementære spørsmålene. Og om det er ting jeg da har forstått litt dårlig, eller som er diskutable, så får jeg raskt tilbakemeldinger på det.

Så forumet er en fabelaktig læringsarena. Og så er det litt viktig å si at de som kommer hit helt grønne og stiller de helt elementære spørsmålene, er viktige for den fortsatte læringa til de som har holdt på her ei stund. Så alle som stiller et "dumt" spørsmål skal vite at de gjør meg veldig happy.

"Bastane meninger", ja. Jeg synes du formulerer en grei holdning til dem. Men mye er usikkert i denne bransjen, så jo hyppigere vi ser formuleringer som moderer vissheten litt, jo bedre er det:). (Jeg har en naturlig tilbøyelighet til bastante meninger, men prøver virkelig å ta meg selv hardt i nakken:oops:.)
 
Det er veldig hyggelig å høre sånt - og altså ikke bare om meg, men først og fremst om forumet:).

Det som er så flott med et forum som dette er at man får anledning til både å lære og å formidle det man har lært - og så kan du oppleve at det faktisk betyr noe; du kan være med på å realisere det som må være kjernevirksomheten til Norbrygg. "å fremme et høyt faglig nivå blant medlemmene". Og om det kan høres litt ut som et læreplanmål (jeg er utrolig møkk lei læreplanmål!), så betyr det jo rett og slett bare at vi skal prøve å hjelpe folk til å få mest mulig ut av ølbrygginga. Jo mer du skjønner av det du holder på med, jo artigere er det - og jo bedre øl kan du brygge, til glede for både deg sjøl og andre. (Sitter akkurat og venter på at en kamerat skal komme og hente ei kasse jeg har gjort i stand til ham - og det at han får den kassa, gir meg minst like mye glede som det gir ham:p.)

Jeg er nok litt forum-avhengig, men har ingen planer om å søke hjelp til avvenning. Det å kunne hoppe inn her og spørre om ting jeg lurer på, er en naturlig del av brygginga. Jeg tror ikke jeg kan forestille meg å ikke ha forumet - og det vil si dere som er her - tilgjengelig.

Læring er noe som foregår i en sosial sammenheng. Du trenger motivasjon og tilbakemeldinger, og det får du ikke når du sitter aleine. Her ute på landet er det langt til neste brygger - men det er kort vei til forumet. I bokhylla står det sikkert en god meter med bryggelitteratur nå, men veien inn i de bøkene har veldig ofte gått via spørsmål på forumet - og gjerne via de mest elementære spørsmålene. Og om det er ting jeg da har forstått litt dårlig, eller som er diskutable, så får jeg raskt tilbakemeldinger på det.

Så forumet er en fabelaktig læringsarena. Og så er det litt viktig å si at de som kommer hit helt grønne og stiller de helt elementære spørsmålene, er viktige for den fortsatte læringa til de som har holdt på her ei stund. Så alle som stiller et "dumt" spørsmål skal vite at de gjør meg veldig happy.

"Bastane meninger", ja. Jeg synes du formulerer en grei holdning til dem. Men mye er usikkert i denne bransjen, så jo hyppigere vi ser formuleringer som moderer vissheten litt, jo bedre er det:). (Jeg har en naturlig tilbøyelighet til bastante meninger, men prøver virkelig å ta meg selv hardt i nakken:oops:.)


56c6c450bafe83c4c4680322d4f87cba.jpg

Ut på tur å plukke opp litt spesial malt til vårt juleøl. Må lage oss to sett [emoji41]



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når det gjelder brygge-maskiner (grainfather, BB30, Speidel etc etc), blir det som å lage mat i mikrobølgeovn. Helt greit om en ikke er intressert i de superintressante fasene i bryggingen og i selve prosessen, med kunnskapen og kjærligheten det ligger i de forskjellige stegene. Det å kunne drive kontinuerlig skylling til en har ønsket SG før kok, med full kontroll. Men om en vil kun vil ha raskest mulig ferdig vørter for så å hive det i gjæringskaret, for så å nesten ikke trenge å sitte igjen med oppvask, det må også være lov å like mikromat. Folk må gjerne drikke det de får ut av dette, jeg har ingen problemer med det, og ser på ingen måte ned på dem, og ølet de lager smaker helt sikkert meget godt. Men for meg er ikke det det mest spennende...

Men jeg gjentar at jeg ser på ingen måte ned på de som brygger all vørter på bryggemaskinen sin, noen liker helt sikkert mikromat godt!

Jeg tenker at det ikke er så stor forskjell på mesking med og uten bryggemaskin så lenge bryggeren styrer det bryggemaskinen skal gjøre. Men i det øyeblikket du bare bruker et ferdig program uten egentlig å vite hva det er det gjør, og hvorfor det gjør det, har du abdisert. Da snakker vi ikke lenger om brygging som håndverk. Da ser jeg ikke den prinsipielle forskjellen på dette og ekstraktbrygging.

Så kan du si at ekstraktbrygging er brygging - og det er det jo. Selvfølgelig skal den som mestrer kunsten å lage kjempegodt øl på basis av ekstrakt, ha full honnør for det. Men det er vel likevel en forskjell på det å mestre hele håndverket og bare det halve?

Men ... nesten ingen av oss lager malten vår sjøl. Eller dyrker kornet. Så ... ?

Så vi skal vel ikke drive og rangere de ulike måtene å brygge på. De færreste av oss har mulighet til å dyrke kornet, malte det og gjennomføre hele prosessen fra start til mål. Er det snakk om å gi kreditt, får folk få kreditt for det de gjør og kan, og ikke kjeft for det de ikke gjør og kan.

Men skaffer du deg et system som gjør alt for deg, kan du ikke kreve kreditt for noe. Serverer du meg verdens beste øl laget på den måten, kan du ikke vente ros for å være en god brygger.
 
Tilbake
Topp