Ølsett

Det du har linket til er ekstraktsett (derav 3kg i teksten)
Går du på allgrainsett solgte bryggselv 6 sett til den nette pris av 399. Det er et ganske lite utvalg i forhold til i dag (som jeg også skrev i innlegget mitt).

Trykker ein på allgrain kjem det opp 6 sett frå BS ,då oss starta å brygge i romjula 2011 var det dette utvalget av sett. I løpet av våren 2012 steig utvalget betraktelig. Oss brygga 5 sett før me starta med eigne oppskrifter våren 2012.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg må svare på andre del her, også. Om du leser innledningsposten til tråden, så finner du at jeg oppgir to grunner til at jeg stiller spørsmålet om hvorfor settene er blitt så populære:
  • Det blir dyrere - antar jeg.
  • Settene er ei ferdigsydd pakke som ikke er tilpasset ditt eget bryggesystem, og det medfører at mange ser ut til å slite med å treffe volum/OG.
Å ikke brygge med sett er da en "bedre" måte å gjøre ting på fordi det er billigere, og fordi du kan tilpasse/skreddersy oppskrifta til ditt system.

Hvordan du kan lese en nedlatende holdning overfor folk som brygger med sett ut av dette, er en gåte for meg.
Jeg kan ikke se at det noen grunn til å bruke så mange flere ord på dette. Jeg har kun uttalt meg om denne ene tråden. Jeg har ikke kommet med noen betraktninger om deg som person eller om dine generelle holdninger; i det store og hele er du en av de ryddigste og minst nedlatende personene på dette forumet. Jeg finner det bare rart at du ikke kan se at når du lurer på hvorfor så mange kjøper ølsett, og starter en egen tråd for å gi uttrykk for din undring, så er ikke det bare en kritikk av produktet, men også en refleksjon over de som velger å kjøpe det. De fleste som kjøper ølsett gjør det fordi de synes dette er det produktet som passer best for dem, enten de kjøper sett en gang i blant eller bare holder seg til sett. Det er ingen grunn til å anta at de ikke har tenkt grundig nok gjennom dette valget! Det du demonstrerte ved å starte denne tråden, og som du ved noen tilfeller har vist underveis, er at du i bunn og grunn mener at de tar feil, og jeg står ved mine ord: Det kan virke nedlatende. Dét er en forsiktig dom over en tråd i et smalt forum, ikke et karakterdrap.
 
... Det du demonstrerte ved å starte denne tråden, og som du ved noen tilfeller har vist underveis, er at du i bunn og grunn mener at de tar feil ... .

Jeg noterer meg bare at du lar være å forsøke å belegge påstandene dine. Jeg mener ikke at folk "tar feil" når de kjøper ølsett, og hvordan du "vet" at jeg mener det, begriper jeg ikke. Ut over det ser jeg ingen grunn til å kommentere det du skriver.
 
Jeg noterer meg bare at du lar være å forsøke å belegge påstandene dine. Jeg mener ikke at folk "tar feil" når de kjøper ølsett, og hvordan du "vet" at jeg mener det, begriper jeg ikke. Ut over det ser jeg ingen grunn til å kommentere det du skriver.
Det siste denne diskusjonen trenger, er vel flere personer som begynner å spikke fliser. Men jeg kaster meg på allikevel.
Først og fremst vil jeg, som så mange andre, understreke at jeg stort sett alltid har stor glede og nytte av å lese Finns innlegg her inne. Men nå dreier vel i bunn og grunn ikke denne tråden seg om akkurat det.
Jeg vil vinkle det litt annerledes enn hva andre har vært inne på: Hvorfor påstår du at en ikke lærer like mye om brygging, eget utstyr etc gjennom bruk av sett? Selv tenker jeg at dersom jeg brygger med sett, og ikke treffer SG/OG, må jeg justere et eller annet for å få til dette. Det kan være mengde vann (evt forholdet meske-/skyllevann), temperaturstyring under gjæring, behandling av gjær (starter, rehydrering, pitchetemp etc). Jeg vil jo også, forutsatt at det oppgis hvilke typer malt og humle som legges ved, (kunne)lære litt om egenskapene til både malt og humle under brygging med sett. Det samme gjelder vel for andre detaljer, slik som klarningsgrad, vannjustering, (hvordan unngå)oksidasjon, oksygenering etc. Jeg ser ikke at slike - etter mitt syn viktige - momenter henger sammen med om du setter sammen oppskrifter selv, og i hvert fall ikke med om du har eget maltlager og -mølle. For min del har jeg ikke sett behovet for det siste, all den tid min lokale bryggebutikk, som ligger fem minutter unna, kverner gratis og ferdigstiller bestillinger så å si på stående fot. Dessuten må en jo ha plass til alt dette, og ta seg råd til noen lapper for ei mølle.
Og for ordens skyld: Jeg tar som oftest utgangspunkt i oppskrifter jeg finner på nett, tilpasser dem mitt utstyr og humlelager, og bestiller ut fra dette. Har også brygget med sett, og vært veldig fornøyd med det.
 
Det siste denne diskusjonen trenger, er vel flere personer som begynner å spikke fliser. Men jeg kaster meg på allikevel.
Først og fremst vil jeg, som så mange andre, understreke at jeg stort sett alltid har stor glede og nytte av å lese Finns innlegg her inne. Men nå dreier vel i bunn og grunn ikke denne tråden seg om akkurat det.
Jeg vil vinkle det litt annerledes enn hva andre har vært inne på: Hvorfor påstår du at en ikke lærer like mye om brygging, eget utstyr etc gjennom bruk av sett? Selv tenker jeg at dersom jeg brygger med sett, og ikke treffer SG/OG, må jeg justere et eller annet for å få til dette. Det kan være mengde vann (evt forholdet meske-/skyllevann), temperaturstyring under gjæring, behandling av gjær (starter, rehydrering, pitchetemp etc). Jeg vil jo også, forutsatt at det oppgis hvilke typer malt og humle som legges ved, (kunne)lære litt om egenskapene til både malt og humle under brygging med sett. Det samme gjelder vel for andre detaljer, slik som klarningsgrad, vannjustering, (hvordan unngå)oksidasjon, oksygenering etc. Jeg ser ikke at slike - etter mitt syn viktige - momenter henger sammen med om du setter sammen oppskrifter selv, og i hvert fall ikke med om du har eget maltlager og -mølle. For min del har jeg ikke sett behovet for det siste, all den tid min lokale bryggebutikk, som ligger fem minutter unna, kverner gratis og ferdigstiller bestillinger så å si på stående fot. Dessuten må en jo ha plass til alt dette, og ta seg råd til noen lapper for ei mølle.
Og for ordens skyld: Jeg tar som oftest utgangspunkt i oppskrifter jeg finner på nett, tilpasser dem mitt utstyr og humlelager, og bestiller ut fra dette. Har også brygget med sett, og vært veldig fornøyd med det.

Nå begynner jeg etter hvert å gå surr i hva jeg har påstått og ikke påstått, men jeg har i hvert fall ingen problemer med å være enig i alt du sier her:).

Det jeg sa i den første posten var dette: "Verre er det at settene ikke er tilpasset systemet ditt - det er umulig, selvfølgelig - og jeg ser jo at mange sliter med å treffe OG eller volum. Når du sjøl styrer mengden av ingrediensene, baserer du deg på kjennskap til systemet ditt, og må lære deg det ordentlig. Du får en helt annen kontroll på bryggeprosessen på den måten."

Settene snur prosessen på hodet, sånn at du må tilpasse deg settet, i stedet for å bestemme sjøl hvor mye øl med hvilken styrke du vil ha, og så lage oppskriften på grunnlag av det. Det vil jeg si er en svakhet ved dem, og det er derfor jeg mener det er en fordel å ha mølle og malt sjøl. Men du har jo helt rett i at også denne tilpasningen til settet krever at du forstår bryggeprosessen og lærer deg hvordan du når et gitt volum- og OG-mål med systemet ditt. Så jeg burde nok formulert dette avsnittet annerledes.

Jeg mener jeg har sagt dette i et seinere innlegg, men jeg orker ikke gå gjennom alle innleggene en gang til. Om du har et sitat som grunnlag for det du skriver, ville jeg bli lykkelig;).

Om man er så heldig at man bare kan tusle ned til den lokale bryggesjappa med en lapp i lomma, så trenger man jo ikke egen mølle og maltlager. Men om man ikke er i den situasjonen, vil jeg anbefale folk å skaffe seg det - hvis de brygger mye, og det ellers er praktisk mulig. Jeg nyter i alle fall den friheten det gir meg.
 
Heisan .

Hiver meg på denne diskusjonen .

Ser ikke helt at Finn har skrevet nedlatende om de som brygger øl sett ,selv om jeg er uenig i en del av det han skriver .

Verre er det at settene ikke er tilpasset systemet ditt - det er umulig, selvfølgelig - og jeg ser jo at mange slitermed å treffe OG eller volum. Skriver Finn .

Dette er jeg uenig i ,har selv brygget bare ferdig sett og det aller meste passer helt fint ( brygger Biab )
Og jeg treffer OG og volum . :)

Denne diskusjonen viser bare at det er et sundt mangfold blandet oss bryggerer .

Kan frikjenne deg og alle andre i denne tråden . Skål
 
Spørsmålet jeg tenker også bør stilles er den moralske problemstillingen om hvorvidt det er greit å stille opp på PF- og flaskekonkurranser med øl brygget fra sett.

I flaskekonkurranser er det jo vanligvis et krav om at du skal oppgi oppskrift, og så lenge du brygger et sett der du kjenner ingrediensene synes jeg det er helt greit. Minimumskravet må være at de som i ettertid skal se på bedømmingene må kunne vurdere det opp mot oppskrifta og den oppgitte prosessen.

For publikums favoritt-konkurranser er det jo helt greit uansett hva du tar med.
 
Jeg er nok av de som bruker mye tid på å kose meg med å planlegge brygginga, og undrer meg litt over at så mange ikke ønsker å påvirke ølet sitt mer enn det et ølsett gir muligheter for. Men folk må nå få brygge på den måten de vil.

Det jeg derimot blir litt skuffet over, og det gjelder både kloneoppskrifter og ølsett, er at så mange ser til kopier av kommersielle øl og vil brygge "sitt favorittøl". Her tror jeg nok både bryggerier, bryggebutikker og ølbokforfattere skal ta sin del av skylda, for det er stadig underkommunisert hvor mye som skal til for å faktisk få til å klone et øl. Jeg synes det er snodig når en hjemmebrygger serverer meg "Lervig Lucky Jack", og jeg får noe som er langt fra perfekt gjæret og der humletilsetningene ikke har fungert helt. Hadde vedkommende sagt "her er en hjemmebrygget IPA", så tror jeg opplevelsen hadde blitt bedre for all, selv om den gjerne kan komme fra et sett med akkurat samme innhold.

Sånn sett har jeg altså mer sansen for å brygge sett som ikke selges som et produkt fra et bryggeri.

Jeg tror også at ølsettene bidrar til å gjøre oppskrifter mer mystisk enn det strengt tatt er. Selvfølgelig er det mye tuning av ingredienser for å få ølene helt perfekt, men da kommer det også inn ting som å kjenne sitt eget utstyr og prosess, som man uansett ikke får tatt hensyn til med et ølsett.

Ølsettene kamuflerer altså at man kan lage en helt himmelsk IPA med palemalt og cascade, en perfekt pils med pilsnermalt og hallertau og skal du lage en nydelig hefeweizen trenger du litt hvete i tillegg. Noe er mer komplisert, selvfølgelig, men i bunn og grunn er de beste øloppskriftene nesten bestandig enklere enn man tror og det blir ikke synlig når de selges som magiske løsninger på vanskelige problemer.

Så alt i alt, har jeg altså lite problemer med ølsettene, men litt problemer med markedsføringa av dem.
 
Jeg er nok av de som bruker mye tid på å kose meg med å planlegge brygginga, og undrer meg litt over at så mange ikke ønsker å påvirke ølet sitt mer enn det et ølsett gir muligheter for. Men folk må nå få brygge på den måten de vil.

Det jeg derimot blir litt skuffet over, og det gjelder både kloneoppskrifter og ølsett, er at så mange ser til kopier av kommersielle øl og vil brygge "sitt favorittøl". Her tror jeg nok både bryggerier, bryggebutikker og ølbokforfattere skal ta sin del av skylda, for det er stadig underkommunisert hvor mye som skal til for å faktisk få til å klone et øl. Jeg synes det er snodig når en hjemmebrygger serverer meg "Lervig Lucky Jack", og jeg får noe som er langt fra perfekt gjæret og der humletilsetningene ikke har fungert helt. Hadde vedkommende sagt "her er en hjemmebrygget IPA", så tror jeg opplevelsen hadde blitt bedre for all, selv om den gjerne kan komme fra et sett med akkurat samme innhold.

Sånn sett har jeg altså mer sansen for å brygge sett som ikke selges som et produkt fra et bryggeri.

Jeg tror også at ølsettene bidrar til å gjøre oppskrifter mer mystisk enn det strengt tatt er. Selvfølgelig er det mye tuning av ingredienser for å få ølene helt perfekt, men da kommer det også inn ting som å kjenne sitt eget utstyr og prosess, som man uansett ikke får tatt hensyn til med et ølsett.

Ølsettene kamuflerer altså at man kan lage en helt himmelsk IPA med palemalt og cascade, en perfekt pils med pilsnermalt og hallertau og skal du lage en nydelig hefeweizen trenger du litt hvete i tillegg. Noe er mer komplisert, selvfølgelig, men i bunn og grunn er de beste øloppskriftene nesten bestandig enklere enn man tror og det blir ikke synlig når de selges som magiske løsninger på vanskelige problemer.

Så alt i alt, har jeg altså lite problemer med ølsettene, men litt problemer med markedsføringa av dem.

Akkurat det med oppskrifter på øl man kjenner, er jeg litt uenig med deg i. Jeg er blant dem som gjerne bruker dem, og akkurat nå sitter jeg med restene av en batch "Skoddehav", et øl du sikkert kjenner. Jeg kjøper alltid ei flaske for å teste eget brygg opp mot originalen, og min og Kinns var faktisk ikke veldig ulike. Min hadde riktignok en liten fordel da vi smakte, nemlig at det var helt ferskt, så det vant på aroma:).

Sjølsagt blir det aldri det samme ølet - jeg er fullstendig klar over at smaken i det ferdige produktet avhenger av mer enn bare ingrediensene og informasjon om meske- og gjæringstemperatur, og at jeg har null sjanse til å reprodusere prosessen til f.eks. Kinn. Men jeg synes det er veldig interessant å se hva slags øl oppskrifta gir på mitt system, når jeg bruker det jeg veit og kan. Og så er sammenligninga alltid en morsom opplevelse - og noen ganger litt deprimerende:confused:.

Og når du smaker et skikkelig godt øl, så veit du at oppskrifta ikke kan være så gal. Det er jo en grunn til å gjerne ville ha den.

Men jeg er enig med deg i at det blir veldig feil hvis man tror at man får ut en Lucky Jack av settet til det ølet, og markedsføringa skaper nok det inntrykket. Produktinfo'en sier nokså klart at det er den samme Lucky Jack'en du får som den som Lervig brygger - uten å si det rett ut. Ganske snedig, egentlig.
 
Ser ikke helt forskjellen på å kjøpe et ferdig sett og å følge en oppskrift..
Da jeg begynte å brygge fantes det ikke sett hos de norske leverandørene, ihvertfall ikke som jeg var klar over.
Så jeg fulgte oppskrifter. Den første var "Ed Worts Haus Pale Ale" fra Homebrewtalk. Så fant jeg en oppskrift på Sierra Nevada Pale Ale som det virket som en sensasjon at noen hadde fått tak i fra en brygger der på et eller annet annet forum. Og så var jeg hekta og begynte å endre og justere på disse oppskriftene. Men poenget er at jeg fulgte disse oppskriftene så slavisk som jeg klarte og hadde de vært tilgjengelige som ferdige sett hadde jeg helt sikkert kjøpt dem!
Prisen er nok litt høyere men det å slippe å brenne inne med rester av malt og humle er jo ganske kjekt. Har etterhvert lært meg hva jeg bruker mye av så det problemet er ikke så stort lenger men har kjøpt litt for mye av litt for mye forskjellig og det har resultert i noen sekunda batcher med "resteøl".
Jeg tror sett og ikke alt for dyre bryggemaskiner er en stor del av grunnen til at ølbrygging har blitt så stort som det har blitt! Og det er jo fantastisk!
 
......
Men jeg er enig med deg i at det blir veldig feil hvis man tror at man får ut en Lucky Jack av settet til det ølet, og markedsføringa skaper nok det inntrykket. Produktinfo'en sier nokså klart at det er den samme Lucky Jack'en du får som den som Lervig brygger - uten å si det rett ut. Ganske snedig, egentlig.

Så hvis jeg tror at jeg får en 'Lucky Jack' klone av "settet til dette ølet" (Et inntrykk som markedsføringen, i følge ditt innlegg, skaper.),
hva sier det i så fall om meg, og min bryggepraksis?
Og hvorfor føler du at det er nødvendig å mene noe om den?
Om min metode for å brygge øl fremstår som 'rasjonell' for deg er nok fullstendig uinteressant.

Du har flere ganger henvist til åpningsinnlegget ditt for å fremheve at det ikke er din mening å være nedlatende mot de som brygger med ferdige sett.

Problemet i det innlegget er at du bryter premissene med en gang.
Du spør: Hvorfor velger noen en enkel løsning.
''Enkel'' kan her bety: 'billig', 'lettvint', 'fort', 'ikke informert', og så videre...... 'enkel' har i denne sammenhengen stort sett negativt innhold.

Hvorfor spør du om dette? ''Hvorfor velger noen en enkel løsning.''
Svaret på dette spørsmålet er så opplagt at jeg syns det ville være en fornærmelse å forklare det for noen som helst.

Men; her kommer den:
Det er billig. (Settet koster 500.-, maltsekken, spesialmalten, humlene og gjæra koster fort 800.-, og jeg har ikke bruk for hverken malten eller humlen de neste 6-7 månedene. Derfor er settet ikke dyrt!)
Jeg har ikke maltmølle. (Som man tjener inn etter ca 2000 brygg om bryggebutikken er i rimelig nærhet)
Jeg har ikke plass til maltlager. Har lagerplass til utstyret og til gjæring og ferdig øl. Har dessverre ikke enebolig på landet. Kommer senere.
Syns øl er godt, og drikker det ofte.
Fint om ølet jeg drikker (ofte) ikke koster så mye :)
Trenger en pause. :cool:

Dette handler ikke om hva du måtte mene om dette eller hint -- men hvordan innlegget ditt kan forstås.
 
Sist redigert:
Ser ikke helt forskjellen på å kjøpe et ferdig sett og å følge en oppskrift..
Da jeg begynte å brygge fantes det ikke sett hos de norske leverandørene, ihvertfall ikke som jeg var klar over.
Så jeg fulgte oppskrifter. Den første var "Ed Worts Haus Pale Ale" fra Homebrewtalk. Så fant jeg en oppskrift på Sierra Nevada Pale Ale som det virket som en sensasjon at noen hadde fått tak i fra en brygger der på et eller annet annet forum. Og så var jeg hekta og begynte å endre og justere på disse oppskriftene. Men poenget er at jeg fulgte disse oppskriftene så slavisk som jeg klarte og hadde de vært tilgjengelige som ferdige sett hadde jeg helt sikkert kjøpt dem!
Prisen er nok litt høyere men det å slippe å brenne inne med rester av malt og humle er jo ganske kjekt. Har etterhvert lært meg hva jeg bruker mye av så det problemet er ikke så stort lenger men har kjøpt litt for mye av litt for mye forskjellig og det har resultert i noen sekunda batcher med "resteøl".
Jeg tror sett og ikke alt for dyre bryggemaskiner er en stor del av grunnen til at ølbrygging har blitt så stort som det har blitt! Og det er jo fantastisk!

Forskjellen er at du styrer mengden sjøl når du bruker ei oppskrift, og kan tilpasse den til ditt system. Du følger jo ikke opppskrifta slavisk - eller du trenger ikke å gjøre det - mens du ikke kan påvirke mengdene i settet. Om du har oppskrifta på settet, og kjenner meskeeffektiviteten og fordampingseffekten i kjelen din, kan du selvfølgelig legge den inn i en kalkulator, og på den måten justere vannbruken slik at du får et øl med den OG'en du skal - men det blir jo å begynne i feil ende, da.

Men både sett og oppskrift er akkurat like lite "kreativt", om det er det du mener:). Uten at jeg ser det som noen grunn til å være negativ til dem.
 
Så hvis jeg tror at jeg får en 'Lucky Jack' klone av "settet til dette ølet" (Et inntrykk som markedsføringen, i følge ditt innlegg, skaper.),
hva sier det i så fall om meg, og min bryggepraksis?
Og hvorfor føler du at det er nødvendig å mene noe om den?
Om min metode for å brygge øl fremstår som 'rasjonell' for deg er nok fullstendig uinteressant.

Du har flere ganger henvist til åpningsinnlegget ditt for å fremheve at det ikke er din mening å være nedlatende mot de som brygger med ferdige sett.
Problemet i det innlegget er at du bryter premissene med en gang.
Du spør: Hvorfor velger noen en enkel løsning.
''Enkel'' kan her bety: 'billig', 'lettvint', 'fort', 'ikke informert', og så videre...... 'enkel' har i denne sammenhengen stort sett negativt innhold.

Hvorfor spør du om dette? ''Hvorfor velger noen en enkel løsning.''
Svaret på dette spørsmålet er så opplagt at jeg syns det ville være en fornærmelse å forklare det for noen som helst.

Men; her kommer den:
Det er billig. (Settet koster 500.-, maltsekken, spesialmalten, humlene og gjæra koster fort 800.-, og jeg har ikke bruk for hverken malten eller humlen de neste 6-7 månedene. Derfor er settet ikke dyrt!)
Jeg har ikke maltmølle. (Som man tjener inn etter ca 2000 brygg om bryggebutikken er i rimelig nærhet)
Jeg har ikke plass til maltlager. Har lagerplass til utstyret og til gjæring og ferdig øl. Har dessverre ikke enebolig på landet. Kommer senere.
Syns øl er godt, og drikker det ofte.
Fint om ølet jeg drikker (ofte) ikke koster så mye :)
Trenger en pause. :cool:

Nå gir jeg snart opp.

Jeg mener ingenting om deg og din bryggepraksis. Jeg mener noe om en markedsføring som forteller deg at du får det samme ølet ut av et sett som det bryggeriet brygger. Og det blir feil hvis du tror det - ganske enkelt fordi du ikke får det samme ølet. Men det er da ikke din feil. Det er vel ganske naturlig å tro på det en fagforretning skriver om produktene sine. Det står under "produktinfo", dette jeg viser til.

Så til det første innlegget mitt: "Ølsett har åpenbart blitt en kjempesuksess. Og sjøl om jeg skjønner poenget med settene - det er enkelt og greit å kjøpe ei pakke med alt - er det likevel et fenomen som undrer meg."

Hvordan du får "enkelt og greit" her til å bli noe negativt, begriper jeg ikke. Jeg sier jo at jeg ser at det er en god grunn til å kjøpe dem at de sparer deg for en masse styr. Du må faktisk ville tolke det på den måten du gjør for å få det til å bli noe negativt.

Da hjelper det å feilsitere meg, også: ''Hvorfor velger noen en enkel løsning.'' påstår du at jeg skriver, og det gjør jeg ikke. Det uttrykket jeg bruker er "enkelt og greit". Nå synes jeg det er vanskelig å tolke den formuleringa du tillegger meg, negativt, også - men det er litt lettere.
 
Jeg tror da virkelig at folk som kommer hit nokså grønne og stiller spørsmål, opplever å bli tatt vare på - og uten å bli møtt med "nedlatende holdninger". Men samtidig må da forumet være for de "flinke", også. Det er blandinga her som er bra, synes jeg.

Det kan vi vel i alle fall sikkert være enige om må til?
Helt enig. For drøyt to år siden kom jeg grønn til dette forumet for å lære. Jeg ble tatt godt imot og har lært masse og har fortsatt masse å lære.

Jeg har ikke møtt nedlatende holdninger, men jeg har møtt bastante meninger. Det kan kanskje virke som arroganse, men jeg velger å se på det som entusiasme.

Finn har siden jeg kom hit vært et oppkomme av informasjon og erfaring og ikke minst en man kan være uenig med og diskutere med samtidig som man føler seg behandlet med respekt.

Når det gjelder det med sett, så tror jeg få eller ingen ser ned på noen som benytter det. Samtidig må det være lov til å ikke synes det er så spennende. Det blir litt som å være interessert i matlaging og så får man spørsmål om Fjordland-retter og Grandiosa. Folk må gjerne spise Fjordland og synes det er godt. Jeg har ingen problemer med det, men for meg er det ikke det mest interessante.

Uansett: RDWHAHB
 
Sist redigert:
Når det gjelder det med sett, så tror jeg få eller ingen ser ned på noen som benytter det. Samtidig må det være lov til å ikke synes det er så spennende. Det blir litt som å være interessert i matlaging og så får man spørsmål om Fjordland-retter og Grandiosa. Folk må gjerne spise Fjordland og synes det er godt. Jeg har ingen problemer med det, men for meg er det ikke det mest interssante.

Når det gjelder brygge-maskiner (grainfather, BB30, Speidel etc etc), blir det som å lage mat i mikrobølgeovn. Helt greit om en ikke er intressert i de superintressante fasene i bryggingen og i selve prosessen, med kunnskapen og kjærligheten det ligger i de forskjellige stegene. Det å kunne drive kontinuerlig skylling til en har ønsket SG før kok, med full kontroll. Men om en vil kun vil ha raskest mulig ferdig vørter for så å hive det i gjæringskaret, for så å nesten ikke trenge å sitte igjen med oppvask, det må også være lov å like mikromat. Folk må gjerne drikke det de får ut av dette, jeg har ingen problemer med det, og ser på ingen måte ned på dem, og ølet de lager smaker helt sikkert meget godt. Men for meg er ikke det det mest spennende...

Men jeg gjentar at jeg ser på ingen måte ned på de som brygger all vørter på bryggemaskinen sin, noen liker helt sikkert mikromat godt!
 
Når det gjelder brygge-maskiner (grainfather, BB30, Speidel etc etc), blir det som å lage mat i mikrobølgeovn. Helt greit om en ikke er intressert i de superintressante fasene i bryggingen og i selve prosessen, med kunnskapen og kjærligheten det ligger i de forskjellige stegene. Det å kunne drive kontinuerlig skylling til en har ønsket SG før kok, med full kontroll. Men om en vil kun vil ha raskest mulig ferdig vørter for så å hive det i gjæringskaret, for så å nesten ikke trenge å sitte igjen med oppvask, det må også være lov å like mikromat. Folk må gjerne drikke det de får ut av dette, jeg har ingen problemer med det, og ser på ingen måte ned på dem, og ølet de lager smaker helt sikkert meget godt. Men for meg er ikke det det mest spennende...

Men jeg gjentar at jeg ser på ingen måte ned på de som brygger all vørter på bryggemaskinen sin, noen liker helt sikkert mikromat godt!
Det som jeg finner litt rart er at jeg vet om 2 micro bryggerier som bruker en slik biab bryggemaskin for å lage øl de selger i butikk
 
Når det gjelder brygge-maskiner (grainfather, BB30, Speidel etc etc), blir det som å lage mat i mikrobølgeovn. Helt greit om en ikke er intressert i de superintressante fasene i bryggingen og i selve prosessen, med kunnskapen og kjærligheten det ligger i de forskjellige stegene. Det å kunne drive kontinuerlig skylling til en har ønsket SG før kok, med full kontroll. Men om en vil kun vil ha raskest mulig ferdig vørter for så å hive det i gjæringskaret, for så å nesten ikke trenge å sitte igjen med oppvask, det må også være lov å like mikromat. Folk må gjerne drikke det de får ut av dette, jeg har ingen problemer med det, og ser på ingen måte ned på dem, og ølet de lager smaker helt sikkert meget godt. Men for meg er ikke det det mest spennende...

Men jeg gjentar at jeg ser på ingen måte ned på de som brygger all vørter på bryggemaskinen sin, noen liker helt sikkert mikromat godt!
Du har ikke brygget med bryggemaskin, har du vel? ;)
 
Når det gjelder brygge-maskiner (grainfather, BB30, Speidel etc etc), blir det som å lage mat i mikrobølgeovn. Helt greit om en ikke er intressert i de superintressante fasene i bryggingen og i selve prosessen, med kunnskapen og kjærligheten det ligger i de forskjellige stegene. Det å kunne drive kontinuerlig skylling til en har ønsket SG før kok, med full kontroll. Men om en vil kun vil ha raskest mulig ferdig vørter for så å hive det i gjæringskaret, for så å nesten ikke trenge å sitte igjen med oppvask, det må også være lov å like mikromat. Folk må gjerne drikke det de får ut av dette, jeg har ingen problemer med det, og ser på ingen måte ned på dem, og ølet de lager smaker helt sikkert meget godt. Men for meg er ikke det det mest spennende...

Men jeg gjentar at jeg ser på ingen måte ned på de som brygger all vørter på bryggemaskinen sin, noen liker helt sikkert mikromat godt!
:D Hahaha. Touché, monsieur écureuil!
 
Tilbake
Topp