Ølsett

Har ikke helt trua på smaken av rovdyr, men jeg er åpen for å prøve. Har du en minister til overs? :p

Det er veldig mange mulige fristende svar på det siste, men jeg skal klare å holde meg i skinnet. Lokalt har vi bare sjefen i huset, pusekatten Olav, men ham kan jeg ikke avse. Han er dessuten - som alle katter - en gud, og kan som sådan ikke spises.

Bamser skal jo være veldig velsmakende, har jeg hørt.
 
Det er veldig mange mulige fristende svar på det siste, men jeg skal klare å holde meg i skinnet. Lokalt har vi bare sjefen i huset, pusekatten Olav, men ham kan jeg ikke avse. Han er dessuten - som alle katter - en gud, og kan som sådan ikke spises.

Bamser skal jo være veldig velsmakende, har jeg hørt.
Bamsefar smaker nydelig. Men tar man ikke nadverd der på innlandet? Min erfaring er at Gud smaker papp, og det er jo generelt noe man ønsker å unngå
 
Nå er det mye her som er way off topic

Og jeg som fikk tyn for å være litt off topic?
Sant nok. La meg prøve å få oss tilbake på sporet.

For min del er det å sette sammen en oppskrift, lukte og smake på råvarene, forsøke å tenke hvordan de vil fungere sammen, tenke grundig igjennom meskeprosess, gjæringsregime etc, for så å smake det ferdige ølet, analysere hvorfor det blei som det blei, justere oppskrifta litt, prøve igjen, det mest spennende med brygginga. Selve gjennomføringa av bryggearbeidet er bare så som så artig.

Jeg må jo anta at det er noe annet som er det viktigste når man velger et ferdig sett, for da er jo de fleste av mine favorittelementer ute av prosjektet. Derfor hadde det vært artig å høre hva de som går for sett syns er det morsomste med brygginga.
 
Bamsefar smaker nydelig. Men tar man ikke nadverd der på innlandet? Min erfaring er at Gud smaker papp, og det er jo generelt noe man ønsker å unngå

Denslags motbydelig kannibalisme - som Arnulf Øverland uttrykte det - tar vi avstand fra. Her går det i hestekjøtt. Lokale pølsemakere lager flere smakfulle varianter som skjæres opp i fine oblater. Dertil nyter vi selvfølgelig ikke noe slags rødt skvip laget på druesaft, men øl.
 
Ekstraktsett er jo tingen :rolleyes:

22a03372d9f0854bec677810b4b99e5e.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noe av det fine med denne hobbyen, er at man selv velger innfallsvinkelen. Man kan ta på seg lab-frakken og gå så langt inn i det man ønsker, eller man kan ta en mer folkelig tilnærming. Selve bryggeprosessen er uansett i prinsippet like enkel som å koke saft på bær. Og det blir supert øl.

Selv er jeg vitenskapelig anlagt på det fleste interresser jeg har, men merkelig nok ikke på ølbrygging, selv etter fem år og snart 100 batcher (ikke sett, riktignok). Brygging på en bb60 er ikke vesensforkjellig fra et Electric Brewery. Det er en gryte med varmelement, skylling kan man bygge ut som man ønsker. Det hadde aldri i livet slått meg å se ned på dem som fordyper seg i vannsjusteringer og gjærens finere biologi, og eksperiementerer med stålkontroll på temperaturer og skyllinger. Om vi kommer dit, så har vi gått for langt.
 
Sist redigert:
Det er god underholdning å lese gjennom denne tråden på nasjonaldagen!

Det er lov å være bittelitt patriotisk på 17. mai, OK? Vi er en fjellnasjon med små bygder i hver fjordarm. Skulle kongsmakten hevde seg, ble den nødt til å hogge seg gjennom en bondehær eller småkonger omtrent på hvert nes. Etter hundre år med borgerkrig, var omtrent alt av adel og stormenn slaktet ned. Dermed fikk vi en kongsmakt mer basert på ''sosial kontrakt'' direkte mellom konge og folk, konsensus og enighet. På kontinentet, der det er lettere å etablere maktsenter som kan kontrollere omlandet ved hjelp av kavaleri, endte de opp med føydalismen. Adelen kontrollerte livet ditt fra vugge til grav. Kavaleri er en dårlig spøk i Norge. Dessuten ville enhver som prøvde seg bli møtt av en gjeng av europas mest gjenstridige, frie bønder (er nødt til å elske dem!), med egne krigsskip og med ingrodd skepsis mot alt som smakte av stormenn, elitisme og kontroll. Ironisk nok muliggjorde dette også en av europas første landslover. Med lite adel ble vi et lettere bytte for pesten, og ble overtatt av Danmark. Dermed satt vi igjen med ennå mindre adel og egne tradisjoner for forskjeller mellom folk, da vi ble selvstendige.

Og så sitter vi her i dag da, nedstammet fra europas argeste bønder, med et nærmest religiøst forhold til likhet, en av de mest såkalt egalitære nasjonene i verden. Så når noen stiller et spørsmål, på norgest største bryggeforum, om hvorfor folk brygger med ølsett, så avstedkommer det NI sider med debatt om elitisme, snobberi og nedlatende holdninger! Fantastisk!

Bare en spontan 17. mai tale. Vil si takk til vikingene, og til gjenstridige bønder. Uten dem hadde vi ikke vært her vi er i dag! Skål!
 
Jeg ser ting som taler for å brygge sett og ting som taler mot.Og det må være plass for at det er opp til den som brygger å velge sin måte ut fra det han/hun ønsker.
 
Det interessante med denne tråden er jo at det for en stor del ble en diskusjon om hvorvidt jeg faktisk mente det jeg sa jeg mente:p. Og det var forøvrig absolutt ingen som ga uttrykk for at de syntes folk burde la være å kjøpe sett, så vidt jeg kan huske.
 
Tilbake
Topp