Jeg tror litt av grunnen til at ølsettene har så svært omfang er styrt av flere faktorer.
En faktor er at bryggebutikkene tjener (gode penger) på dette.
Jeg tok for meg et ølsett fra Vestbrygg (som er min lokale bryggesjappe som jeg benytter meg av). Ølsettet jeg tok for meg er et enkelt ølsett, en Tsjekkisk Pilsner,
Vestbrygg Bohemian Pilsner.
Vestbrygg sin ølsett regner med en meskeeffektivitet på 75%.
Dette kommer med 2 pakker tørrgjær (dersom jeg har forstått det rett, over 5% kommer med 2 pk, under med 1 pk), 5,8 kg malt og saaz humle, til den nette sum av 399,-
Jeg la dette inn i bryggeprogramvaren jeg bruker og kom frem til at det er sannsynligvis er 5,3 kg pilsmalt, 0,5 kg Caramalt og 100 g saaz humle.
Bestiller man inn akkurat det man trenger for å lage det samme ølet, og får Vestbrygg til å kverne det, koster det 325,-
Kjøper man inn malt i 25 kg sekker og kverner selv, vil dette ølet koste 275,-
Forskjellen på et ølsett til 25 liter øl er altså (399 -275) 124,- kr i ekstra inntekt for Vestbrygg.
For veldig sterke øl er sluttvolumet mindre, prisen er den samme 399,- , så forholdet blir nok mye likt for alle ølsettene.
Kan bryggebutikken selge et ølsett, tjener de mer på dette enn å selge råvarer i store kvanta.
De er flink til å markedsføre ølsettene, og det er jo klart, de tjener jo gode penger på dette.
Mange har lyst til å brygge et øl de får kjøpt fra bryggeri og som de synes er veldig godt.
Bryggebutikkene er blitt flinke til å lage ølsett i samarbeid med håndverksbryggeriene.
Dermed slipper bryggeren å prøve og feile og justere for å få til et øl som smaker slik som favorittølet fra favorittbryggeriet.
Man kan faktisk kjøpe et ølsett og ende opp med et øl som smaker ganske så likt til det ølet man ville prøve å hage selv.
Og skal man prøve seg på noe typeriktig for å lære hvordan disse smaker, som for eksempel ølsettet jeg så på over her, så slipper man å finne ut hvordan et slikt øl skal settes sammen. Man kjøper ølsettet og brygger det, og så blir det ofte veldig bra.
Vi blir flere og flere, mange flere
Ølbrygging brer om seg og det blir flere og flere som starter opp med denne hobbyen.
Det vil blir flere og flere "nerder" som ønsker å kunne "alt" om bryggeprosessen, og som vil ha kontroll på alle detaljer.
Og så blir det samtidig flere og flere som hverken har plass til et råvarelager, eller interesse av å kunne sette sammen "sitt eget" øl.
Man vil lage sitt eget øl, som blir godt og billig, og det blir det med disse settene.
For mange er selve bryggedagen en sosial happening der man koser seg med å styre med bryggeriet (BIAB, BB30/60, Speidel, Grainfather, DIY-1/2/3-kjelers oppsett og mange flere varianter), smake på øl man har brygget sammen tidligere og kose seg sammen. At oppskriften er laget av noen andre og ferdig tilrettelagt i et sett er uviktig, fordi det har ikke noe med opplevelsen av det å brygge øl sammen å gjøre.
Dette er noen av faktorene som gjør at ølsett er populære vil jeg mene. Og det er jo mange andre faktorer som også er nevnt i tråden her.
Jeg syns det er trist med den litt harde tonen i denne tråden.
Det er en kunst å skrive en tekst slik at alle forstår hva man har ment.
En setning man selv synes var helt klar og bare kunne tolkes på EN måte, kan blir tolket akkurat motsatt av det man mente når man skrev.
Dersom man skal våge seg ut på å bruke humor og ironi er man enda mer ute på tynn is, det er veldig fort gjort at noen ikke forstår at det var skrevet med et glimt i øyet.
Man kan jo hjelpe en del med å bruk smiley's og lignende, men det er uansett vanskelig å få frem tonefall og ansiktsuttrykk når man kun har tekst å hjelpe seg med.
Derfor er det ofte lurt å forsøke å tolke alt i beste mening når man kommuniserer "muntlig" kun med tekst.