Ølsett

Nå snur du det hele på hodet. Du er en av de toneangivende profilene på dette forumet, og du må tåle at det blir stilt spørsmål ved motivasjonen din når du velger å starte en slik tråd. Spørsmålet ditt gir bare mening i lys av at du selv mener det finnes bedre måter å gjøre ting på.

Jeg må svare på andre del her, også. Om du leser innledningsposten til tråden, så finner du at jeg oppgir to grunner til at jeg stiller spørsmålet om hvorfor settene er blitt så populære:
  • Det blir dyrere - antar jeg.
  • Settene er ei ferdigsydd pakke som ikke er tilpasset ditt eget bryggesystem, og det medfører at mange ser ut til å slite med å treffe volum/OG.
Å ikke brygge med sett er da en "bedre" måte å gjøre ting på fordi det er billigere, og fordi du kan tilpasse/skreddersy oppskrifta til ditt system.

Hvordan du kan lese en nedlatende holdning overfor folk som brygger med sett ut av dette, er en gåte for meg.
 
Er berre det det virker som ein nedlatende tone over for folk som brygger ferdige sett.
Det kan vi ikkje holde på med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikke bare nedlatende og spydige holdninger i denne tråden, men generelt i dette forumet. Litt gjengmentalitet på toppen av det også. Men det er mange poster som er veldig fine. Det blir vel slik her som i resten av samfunnet om man leter i de brune kroene på østkanten
 
Jeg synes noen snart må begynne å vise konkret hva dere reagerer på.
Kom med eksempler, hvis ikke er det veldig vanskelig å diskutere videre.
 
Vanvittig mye hat? Det må du nesten konkretisere.

La meg bare starte med å si at jeg tror jeg har kastet meg inn i en diskusjon her jeg ikke ville være en del av. Ser at det foregår en konkret diskusjon om holdninger eller hva det nå enn skulle være.

Min kommentar derimot var rettet mot ølsett som et produkt. Mange i denne tråden viser misnøye mot ferdige sett, mens jeg mener at det er en ypperlig måte å starte opp på. Man må jo begynne et sted.

Jeg tar avstand fra resten av denne diskusjonen da jeg aldri har opplevd dette forumet som noe annet enn hjelpsomt og inkluderende.
 
For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er "galt" å bruke sett, eller at folk ikke brygger "på ordentlig" når de gjør det. Men ... ja, jeg skjønner ikke helt at det har så svært omfang.
Spørsmålet jeg tenker også bør stilles er den moralske problemstillingen om hvorvidt det er greit å stille opp på PF- og flaskekonkurranser med øl brygget fra sett.
Jeg har en bryggekompis som kun brygger ferdige sett. Og bommer alltid på verdiene selvsagt. Men han bommer jo konsekvent, så selv om han ikke bryr seg vet jeg hva jeg kan forvente å få i glasset
emoji41.png


Enkelte syns bare det er kjekt å brygge og drikke «eget» øl uten å trenge å tenke.

Jeg er selvsagt veldig skeptisk til dette, men lurer på om det er det som heter mangfold.
Tenker det er fin inngangsport til brygging for en som bare vil prøve seg uten å tenke så mye på det. Litt som Fjordland for de som skal begynne å lage mat (ta den med en klype salt vær så snill).
Ølsett kan sikkert være greit å starte med for mange. Som helt fersk vet man ofte lite om eget oppsett og hvilke verdier man vil treffe. Ofte er selve bryggeprosessen nok å konsentrere seg om de første gangene, og det er greit å ikke måtte sette seg inn i dette med å designe, eller skalere, oppskrifter også. Enkelte er fornøyd bare med å kunne lage eget øl og ser vel sånn sett gleden ved ølsett.
Men det er vel ikke noe gæli med sett uansett. Du mister jo muligheten til å lage ditt helt egne øl da...
Sjølsagt er det helt greit å brygge sett for å få øl - når man ellers ikke er spesielt opptatt av prosessen.

Jeg forstår godt hvorfor det oppleves som om enkelte her inne synes det skinner gjennom at sett er for nybegynnere og ikke «ekte». Nå er jeg på ingen måte støtt, og mikser egen brygging med sett og egenkomponert. Men jeg tok et selektivt utdrag av forskjellige sitat fra førstesiden i tråden for å vise litt mer konkret hva som gir inntrykket av at det oppleves som om det synes som om sett brygging er «mindreverdig». Jeg har ikke brukt mye tid på utdragene og jeg mener ikke å henge ut noen.
Ei heller mener jeg å fyre opp i tråden, for jeg er utrolig glad for at jeg har dette forumet, da det er utrolig mye kunnskapsrike folk og et svært hjelpsomt forum mener nå jeg. Jeg har lært enormt mye av folk her inne.
 
Det er ikke bare nedlatende og spydige holdninger i denne tråden, men generelt i dette forumet. Litt gjengmentalitet på toppen av det også.
Nei makan..... Som fersk brygger (6 mnd) har jeg trålet forumet for alt av informasjon, og kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen din her altså! Og en annen skrev om "vanvittig mye hat", og det er jo det reneste sludder og vås.
 
Egentlig en litt merkelig tråd dette her. Vi er alle her fordi vi driver med samme hobby og alle har vel forskjellige innfallsvinkel til det vi driver med ?

Er det egentlig noen som helst forskjell på å lage en oppskrift fra f.eks «Brewing classic styles» og kjøpe et ølsett hvis man holder tilpasning til eget utstyr utenfor diskusjonen ? Er ikke egentlig alle oppskrifter varianter over samme tema innenfor gitte kategorier ? Henter ikke vi alle inspirasjon fra øl vi synes er godt ?

Peram



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nei makan..... Som fersk brygger (6 mnd) har jeg trålet forumet for alt av informasjon, og kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen din her altså! Og en annen skrev om "vanvittig mye hat", og det er jo det reneste sludder og vås.

Igjen så må jeg bare beklage for min kommentar om «vanvittig mye hat mot ølsett». Når den ble skrevet trodde jeg at det var det diskusjonen omhandlet. Og det er ikke akkurat galt å si at mange uttrykket misnøye mot ølsett som et produkt i denne tråden.

Derimot så har diskusjonen utviklet seg på en måte som får min kommentar til å se ut som at jeg er enig i at folk virker nedlatende mot folk som brygger ferdige sett. Det er absolutt ikke mitt synspunkt da jeg aldri har opplevd noe annet enn hjelpsomhet og inkluderende mennesker på forumet.
 
Sist redigert:
Jeg forstår godt hvorfor det oppleves som om enkelte her inne synes det skinner gjennom at sett er for nybegynnere og ikke «ekte». Nå er jeg på ingen måte støtt, og mikser egen brygging med sett og egenkomponert. Men jeg tok et selektivt utdrag av forskjellige sitat fra førstesiden i tråden for å vise litt mer konkret hva som gir inntrykket av at det oppleves som om det synes som om sett brygging er «mindreverdig». Jeg har ikke brukt mye tid på utdragene og jeg mener ikke å henge ut noen.
Ei heller mener jeg å fyre opp i tråden, for jeg er utrolig glad for at jeg har dette forumet, da det er utrolig mye kunnskapsrike folk og et svært hjelpsomt forum mener nå jeg. Jeg har lært enormt mye av folk her inne.

Innlegget mitt du siterer her var ment til å nedskalere diskusjonen og ta et ironisk sideblikk på den. At jeg tydeligvis har skutt skivebom i å tydeliggjøre det er jo bare å beklage. Men kan jo poengtere her at det handler om egen formidlingsevne, og ikke dissing av sett.
 
Er det egentlig noen som helst forskjell på å lage en oppskrift fra f.eks «Brewing classic styles» og kjøpe et ølsett hvis man holder tilpasning til eget utstyr utenfor diskusjonen ?

Det er ingen forskjell på det når det gjelder og designe et øl selv. Om det kommer som sett eller du følger en gitt oppskrift er ikke oppskriften din. Lager du oppskrifter selv så lager du ditt helt egne øl. Men for å komme ditt at du forstår hva som gjør en doppelbock, Wit eller IPA så må du nødvendigvis følge en god del oppskrifter :). Til og med Finn Berger har nok brygget en stor andel oppskrifter av andre.

Men det er veldig fint og komme dithen at du vet utifra hode hva som skal brukes for å lage en spesifikk stil.

Jeg har brygget mange oppskrifter av andre, ser ikke på det som noe mindreverdig ;). Det er nettopp slik man lærer seg bryggekunsten. Til sist er det prosessen som er viktigst for godt øl. Jeg ser jo at de som er glad i å brygge etter oppskrifter til punkt og prikke blir støtt av denne tråden, men jeg tror ikke det er meningen til folket her.
 
Nei makan..... Som fersk brygger (6 mnd) har jeg trålet forumet for alt av informasjon, og kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen din her altså! Og en annen skrev om "vanvittig mye hat", og det er jo det reneste sludder og vås.
Så bra. Ingenting er bedre enn det, men at du ikke har merket noe av dette ila. 6 mndr betyr ikke at det eksisterer
 
Når det gjelder å lage øl med tørrmalt, ferdig humlede flytende malt eller maltet bygg spiller ingen rolle. Det kan bli godt allikevel så jeg støtter Jo-helge.
Dessuten kan «Coopers kit» en veldig god inngangsbillett. Mange går ikke videre heller og synes at det gir godt resultat. Og det bør være helt greit.

Som kjent finnes det flere veier til Roma
 
Klart jeg kan ha misset det, men jeg tror jeg har lest nok til fint å se forskjell fra dette forumet til andre. Av de innleggene (spørsmål) jeg har gjort, har sikkert 50% vært "banale" og selvsagte for mange, men kan ikke huske eller lagt merke til at jeg har fått ett eneste spydig eller nedlatende svar :)
 
Det er ingen forskjell på det når det gjelder og designe et øl selv. Om det kommer som sett eller du følger en gitt oppskrift er ikke oppskriften din. Lager du oppskrifter selv så lager du ditt helt egne øl. Men for å komme ditt at du forstår hva som gjør en doppelbock, Wit eller IPA så må du nødvendigvis følge en god del oppskrifter :). Til og med Finn Berger har nok brygget en stor andel oppskrifter av andre.

Men det er veldig fint og komme dithen at du vet utifra hode hva som skal brukes for å lage en spesifikk stil.

Jeg har brygget mange oppskrifter av andre, ser ikke på det som noe mindreverdig ;). Det er nettopp slik man lærer seg bryggekunsten. Til sist er det prosessen som er viktigst for godt øl. Jeg ser jo at de som er glad i å brygge etter oppskrifter til punkt og prikke blir støtt av denne tråden, men jeg tror ikke det er meningen til folket her.

Helt enig. - Og siden du nevner meg, så kan jeg jo bekrefte at jeg bruker andres oppskrifter sikkert minst like flittig som de fleste. Av alle bryggebøkene mine, er BrewingClassic Styles den mest lefsete:p. Og den kan jo godt betraktes som ei diger kiste med kondenserte ølsett, om man vil.

Veldig mange av trådene på forumet dreier seg jo om oppskrifter, også, så jeg tror ikke så mange av oss er opphengt i at oppskriftene våre skal være "originale". Men det er klart; å komponere oppskrifter er også en bryggerferdighet. Likevel; du trenger ikke være komponist for å være en god musiker, så du kan da godt kalle deg en god brygger om du ikke er så god på å komponere oppskrifter. Jeg synes nok det er noe vi bør strebe mot, men det viktigste er likevel å lage godt øl.

Dette forumet er faktisk en del av Norbryggs virksomhet - det kan jo være greit å minne om det. Og i pkt 2 i formålsparagrafen til Norbrygg står det at foreningen skal søke "å fremme et høyt faglig nivå blant medlemmene". Om jeg skal våge meg på en liten utlegning om hva det betyr, vil jeg si at vi skal prøve å utvikle evnen til å gjøre godt begrunnede valg på alle trinn i bryggeprosessen, og så gjøre det vi har bestemt oss for på en slik måte at vi oppnår det vi ønsker. Dette krever både kunnskaper og ferdigheter på alle områder av faget.

Med det som utgangspunkt er det mulig å ha meninger om ølsett som fenomen. Men det er ikke meninger om folk som brygger med ølsett. Det er det litt viktig å få sagt.

Nå var det ikke på noen måte meningen med denne tråden å starte en diskusjon om ølsett, og jeg tenker ikke å gjøre det her, heller. Men det må være mulig å diskutere sånne spørsmål som noen kan oppfatte som følsomme, også.

I en av Vestkast-podkastene ble spørsmålet om du kan kalle et bryggeri for "håndverksbryggeri" dersom hele prosessen er automatisert, reist. Jeg tror kanskje det var Amundsens det ble pekt på. Vi kan jo ha noe liknende i hjemmebryggervirksomheten. Jeg vet ikke om det faktisk er mulig nå, men jeg har ikke vondt for å tenke meg at hele prosessen kan datastyres. Du kjøper et ølsett, og med det følger det programmer for automatisert mesking, koking og gjæring. Kanskje må du gjøre noen enkle manuelle operasjoner i overgangene mellom momentene, men de krever bare at du følger helt enkle instrukser. Du trenger ikke gjøre en eneste vurdering av noe som helst, bortsett fra å bestemme deg for hva slags øl du vil ha, og du trenger ikke ha det fjerneste begrep om noe av det som foregår under mesking, koking eller gjæring.

Det er vel nokså åpenbart at om vi kommer dit at det er dette folk driver med, og kaller brygging, så er vi på et nullpunkt når det gjelder virkeliggjøring av formålsparagrafen til Norbrygg. Og ølsett vil være en nødvendig del av utviklingen av dette. Altså: Med ølsettene er vi kommet et lite stykke på veien - går det an å si. Men det betyr jo ikke at all bruk av ølsett må sees i dette perspektivet.

Så det er ikke ølsettene, men måten de blir brukt på, som må vurderes om man skal diskutere dem ut fra formålsparagrafen til Norbrygg.

Dette forumet er drevet av Norbrygg, men det er åpent for alle. Man må ikke være medlem av Norbrygg for å være aktiv her, eller for å få hjelp her. Men hensikten med at Norbrygg driver det, må man gå til formålsparagrafen for å finne. Og ser man på den, bør man ikke være overrasket over at norbryggmedlemmer på forumet er opptatt av hva den sier - og av å prøve å nå det målet. Og det innebærer vel å vurdere hva ulike ting som skjer av utvikling innenfor området vårt, har å si for det "å fremme et høyt faglig nivå blant medlemmene" :).
 
Når det gjelder å lage øl med tørrmalt, ferdig humlede flytende malt eller maltet bygg spiller ingen rolle. Det kan bli godt allikevel så jeg støtter Jo-helge.
Dessuten kan «Coopers kit» en veldig god inngangsbillett. Mange går ikke videre heller og synes at det gir godt resultat. Og det bør være helt greit.

Som kjent finnes det flere veier til Roma

Hvis jeg kan koble dette til det forrige innlegget mitt:

Det ville være helt meningsløst å ha en mening om måten folk brygger på. Men vi kan vel være enige om at du ikke utvikler kunnskaper og ferdigheter om mesking når du brygger på de måtene du nevner her? Du lager øl, men jeg synes det er litt drøyt å kalle det brygging på samme måten som når du står for hele prosessen sjøl. Du trenger jo ikke å ha de fjerneste begreper om halvparten av den.

I det ligger det ingen nedlatende holdninger overfor folk som velger å skaffe seg øl på denne måten - eller overfor det å noen ganger ta en shortcut og bruke tørrmalt eller maltekstrakt. Og det vil jeg gjerne bli trodd på.
 
Ølsett har åpenbart blitt en kjempesuksess. Og sjøl om jeg skjønner poenget med settene - det er enkelt og greit å kjøpe ei pakke med alt - er det likevel et fenomen som undrer meg.

Nå veit jeg ikke hvor mye dyrere det blir, men i forhold til hva det koster når du har et eget maltlager, og driver med gjenbruk av gjær, må det da bli vesentlig mye dyrere? Nå blir det jo likevel billig øl i forhold til det du kjøper, så om en ikke brygger så mye, kan jeg forstå at settene likevel virker som et greit alternativ.

Verre er det at settene ikke er tilpasset systemet ditt - det er umulig, selvfølgelig - og jeg ser jo at mange sliter med å treffe OG eller volum. Når du sjøl styrer mengden av ingrediensene, baserer du deg på kjennskap til systemet ditt, og må lære deg det ordentlig. Du får en helt annen kontroll på bryggeprosessen på den måten.

Gitt at økonomi for mange er underordnet, skjønner jeg likevel ikke at så mange ser ut til å brygge med sett. Det er jo så mye moro med det å styre prosessen sjøl.

For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er "galt" å bruke sett, eller at folk ikke brygger "på ordentlig" når de gjør det. Men ... ja, jeg skjønner ikke helt at det har så svært omfang.

Jeg tror litt av grunnen til at ølsettene har så svært omfang er styrt av flere faktorer.

En faktor er at bryggebutikkene tjener (gode penger) på dette.
Jeg tok for meg et ølsett fra Vestbrygg (som er min lokale bryggesjappe som jeg benytter meg av). Ølsettet jeg tok for meg er et enkelt ølsett, en Tsjekkisk Pilsner, Vestbrygg Bohemian Pilsner.
Vestbrygg sin ølsett regner med en meskeeffektivitet på 75%.
Dette kommer med 2 pakker tørrgjær (dersom jeg har forstått det rett, over 5% kommer med 2 pk, under med 1 pk), 5,8 kg malt og saaz humle, til den nette sum av 399,-
Jeg la dette inn i bryggeprogramvaren jeg bruker og kom frem til at det er sannsynligvis er 5,3 kg pilsmalt, 0,5 kg Caramalt og 100 g saaz humle.
Bestiller man inn akkurat det man trenger for å lage det samme ølet, og får Vestbrygg til å kverne det, koster det 325,-
Kjøper man inn malt i 25 kg sekker og kverner selv, vil dette ølet koste 275,-

Forskjellen på et ølsett til 25 liter øl er altså (399 -275) 124,- kr i ekstra inntekt for Vestbrygg.
For veldig sterke øl er sluttvolumet mindre, prisen er den samme 399,- , så forholdet blir nok mye likt for alle ølsettene.
Kan bryggebutikken selge et ølsett, tjener de mer på dette enn å selge råvarer i store kvanta.
De er flink til å markedsføre ølsettene, og det er jo klart, de tjener jo gode penger på dette.

Mange har lyst til å brygge et øl de får kjøpt fra bryggeri og som de synes er veldig godt.
Bryggebutikkene er blitt flinke til å lage ølsett i samarbeid med håndverksbryggeriene.
Dermed slipper bryggeren å prøve og feile og justere for å få til et øl som smaker slik som favorittølet fra favorittbryggeriet.
Man kan faktisk kjøpe et ølsett og ende opp med et øl som smaker ganske så likt til det ølet man ville prøve å hage selv.
Og skal man prøve seg på noe typeriktig for å lære hvordan disse smaker, som for eksempel ølsettet jeg så på over her, så slipper man å finne ut hvordan et slikt øl skal settes sammen. Man kjøper ølsettet og brygger det, og så blir det ofte veldig bra.

Vi blir flere og flere, mange flere
Ølbrygging brer om seg og det blir flere og flere som starter opp med denne hobbyen.
Det vil blir flere og flere "nerder" som ønsker å kunne "alt" om bryggeprosessen, og som vil ha kontroll på alle detaljer.
Og så blir det samtidig flere og flere som hverken har plass til et råvarelager, eller interesse av å kunne sette sammen "sitt eget" øl.
Man vil lage sitt eget øl, som blir godt og billig, og det blir det med disse settene.
For mange er selve bryggedagen en sosial happening der man koser seg med å styre med bryggeriet (BIAB, BB30/60, Speidel, Grainfather, DIY-1/2/3-kjelers oppsett og mange flere varianter), smake på øl man har brygget sammen tidligere og kose seg sammen. At oppskriften er laget av noen andre og ferdig tilrettelagt i et sett er uviktig, fordi det har ikke noe med opplevelsen av det å brygge øl sammen å gjøre.

Dette er noen av faktorene som gjør at ølsett er populære vil jeg mene. Og det er jo mange andre faktorer som også er nevnt i tråden her.


Jeg syns det er trist med den litt harde tonen i denne tråden.
Det er en kunst å skrive en tekst slik at alle forstår hva man har ment.
En setning man selv synes var helt klar og bare kunne tolkes på EN måte, kan blir tolket akkurat motsatt av det man mente når man skrev.
Dersom man skal våge seg ut på å bruke humor og ironi er man enda mer ute på tynn is, det er veldig fort gjort at noen ikke forstår at det var skrevet med et glimt i øyet.
Man kan jo hjelpe en del med å bruk smiley's og lignende, men det er uansett vanskelig å få frem tonefall og ansiktsuttrykk når man kun har tekst å hjelpe seg med.
Derfor er det ofte lurt å forsøke å tolke alt i beste mening når man kommuniserer "muntlig" kun med tekst.
 
Lurer litt på hvor mye olbrygging.no tjener på sine rimelige ølsett. De jeg kjøpte for å komme i gang med bryggingen kostet ~250 kr.
 
Lurer litt på hvor mye olbrygging.no tjener på sine rimelige ølsett. De jeg kjøpte for å komme i gang med bryggingen kostet ~250 kr.
De tjener nok en (god) del.
Mitt regnestykke over, med 275,- for å lage selv, er jo de prisene vi kan få ut fra butikk i store kvanta. Allerede der har jo butikkene en avanse, så rene råstoffutgifter ligger nok en del under 275,- i eksempelet over.
 
Ølbrygging.no har jo f.eks en diger automatisert maskin til å pakke sett. Denne er jo ikke gratis. De som ikke har det har nok en person som står å pakker, disse jobber for lønn. En designer som lager etiketter er ikke gratis. Sikkert bekker små i den store åen, men det er mer å tenke på enn rene råvarer.

Men at det er greie kroner er det nok. Det er fordi det er så enkelt og greit. «Skulle brygget en belgisk blonde», «vi har et ferdig sett her med alt du trenger i steden for at jeg skal finne opp en oppskrift til deg siden du ikke har med en selv»

Helt ærlig så er noe av det jeg setter minst pris på som en som står i en butikk kunder som kommer innom og vil brygge noe, men ikke har oppskrift. Er alltid behjelpelig men det kan skape kø. Kit er laget for 25ish liter, ferdig snakket, hvis jeg må stå og google oppskrifter og så skalere til et oppsett de ikke aner effektivitet eller noe annet enn «skulle gjerne vært ca seks prosent» på, så lager jeg et kit som er fiks ferdig.

For disse kundene så er det knall å ha kit. Og så er det noen som vil ha kloner uten å gjøre researchen selv, litt sånn hermetikk, men med gode råvarer. Det er uansett ikke ferdigpizza, selv om man følger en oppskrift så kan man variere veldig mye og det står mer på bryggeren enn oppskriften hvis det er en god oppskrift.
 
Jeg tror litt av grunnen til at ølsettene har så svært omfang er styrt av flere faktorer.

En faktor er at bryggebutikkene tjener (gode penger) på dette.
Jeg tok for meg et ølsett fra Vestbrygg (som er min lokale bryggesjappe som jeg benytter meg av). Ølsettet jeg tok for meg er et enkelt ølsett, en Tsjekkisk Pilsner, Vestbrygg Bohemian Pilsner.
Vestbrygg sin ølsett regner med en meskeeffektivitet på 75%.
Dette kommer med 2 pakker tørrgjær (dersom jeg har forstått det rett, over 5% kommer med 2 pk, under med 1 pk), 5,8 kg malt og saaz humle, til den nette sum av 399,-
Jeg la dette inn i bryggeprogramvaren jeg bruker og kom frem til at det er sannsynligvis er 5,3 kg pilsmalt, 0,5 kg Caramalt og 100 g saaz humle.
Bestiller man inn akkurat det man trenger for å lage det samme ølet, og får Vestbrygg til å kverne det, koster det 325,-
Kjøper man inn malt i 25 kg sekker og kverner selv, vil dette ølet koste 275,-

Forskjellen på et ølsett til 25 liter øl er altså (399 -275) 124,- kr i ekstra inntekt for Vestbrygg.
For veldig sterke øl er sluttvolumet mindre, prisen er den samme 399,- , så forholdet blir nok mye likt for alle ølsettene.
Kan bryggebutikken selge et ølsett, tjener de mer på dette enn å selge råvarer i store kvanta.
De er flink til å markedsføre ølsettene, og det er jo klart, de tjener jo gode penger på dette.

Mange har lyst til å brygge et øl de får kjøpt fra bryggeri og som de synes er veldig godt.
Bryggebutikkene er blitt flinke til å lage ølsett i samarbeid med håndverksbryggeriene.
Dermed slipper bryggeren å prøve og feile og justere for å få til et øl som smaker slik som favorittølet fra favorittbryggeriet.
Man kan faktisk kjøpe et ølsett og ende opp med et øl som smaker ganske så likt til det ølet man ville prøve å hage selv.
Og skal man prøve seg på noe typeriktig for å lære hvordan disse smaker, som for eksempel ølsettet jeg så på over her, så slipper man å finne ut hvordan et slikt øl skal settes sammen. Man kjøper ølsettet og brygger det, og så blir det ofte veldig bra.

Vi blir flere og flere, mange flere
Ølbrygging brer om seg og det blir flere og flere som starter opp med denne hobbyen.
Det vil blir flere og flere "nerder" som ønsker å kunne "alt" om bryggeprosessen, og som vil ha kontroll på alle detaljer.
Og så blir det samtidig flere og flere som hverken har plass til et råvarelager, eller interesse av å kunne sette sammen "sitt eget" øl.
Man vil lage sitt eget øl, som blir godt og billig, og det blir det med disse settene.
For mange er selve bryggedagen en sosial happening der man koser seg med å styre med bryggeriet (BIAB, BB30/60, Speidel, Grainfather, DIY-1/2/3-kjelers oppsett og mange flere varianter), smake på øl man har brygget sammen tidligere og kose seg sammen. At oppskriften er laget av noen andre og ferdig tilrettelagt i et sett er uviktig, fordi det har ikke noe med opplevelsen av det å brygge øl sammen å gjøre.

Dette er noen av faktorene som gjør at ølsett er populære vil jeg mene. Og det er jo mange andre faktorer som også er nevnt i tråden her.


Jeg syns det er trist med den litt harde tonen i denne tråden.
Det er en kunst å skrive en tekst slik at alle forstår hva man har ment.
En setning man selv synes var helt klar og bare kunne tolkes på EN måte, kan blir tolket akkurat motsatt av det man mente når man skrev.
Dersom man skal våge seg ut på å bruke humor og ironi er man enda mer ute på tynn is, det er veldig fort gjort at noen ikke forstår at det var skrevet med et glimt i øyet.
Man kan jo hjelpe en del med å bruk smiley's og lignende, men det er uansett vanskelig å få frem tonefall og ansiktsuttrykk når man kun har tekst å hjelpe seg med.
Derfor er det ofte lurt å forsøke å tolke alt i beste mening når man kommuniserer "muntlig" kun med tekst.

Lurer litt på hvor mye olbrygging.no tjener på sine rimelige ølsett. De jeg kjøpte for å komme i gang med bryggingen kostet ~250 kr.

Veldig fint å få et konkret regnestykke. Det er klart at her ligger det mye penger å tjene for selgerne av sett. Fortjenesten er nok større enn det som kommer tilsyne her, også, fordi det er mye mer arbeidskrevende å måle opp malt manuelt og individuelt enn maskinelt - som de sikkert gjør med settene. (Var det ikke olbrygging som la ut en video?)

Nå er det vel veldig mange som har såpass god råd at prisforskjellen spiller minimal rolle - og særlig hvis man brygger moderate mengder. (Om man brygger 60-70 brygg i året, som noen gærninger her :rolleyes: gjør, blir det en annen sak.) Så det er klart at alt ligger vel til rette for salgssuksessen.

Ellers peker Lars på relevante momenter her. Det er ikke rart at settene har blitt en suksess. Har du ikke mølle i heimen, er de en veldig rasjonell løsning. Har du mølle, er det litt mindre rasjonelt - men også da kan jeg se at det i en travel hverdag er greit å bare kjøre en ferdig blanding gjennom.

Så får vi bare håpe at settene ikke fungerer negativt i "hjemmebryggersaksperspektivet". Kanskje er de positive - hvis de gjør det lettere å komme i gang.
 
Tilbake
Topp