Ekornskurken
Norbrygg-medlem
Jeg brygger en god del hjemmekomponerte oppskrifter, og en god del sett. Jeg synes ikke settene er spesielt dyre mtp innhold, i vertfall ikke de humlerike settene. Det er nesten det samme som jeg må ut med når jeg lager oppskriften selv, dog sitter jeg ofte igjen med en del humle dersom jeg har laget oppskriften selv og ikke kjøpt et sett. Dermed tror jeg ikke det er så mye dyrere med sett. Spesielt ikke siden jeg prøver å rebruke gjær, men er plaget med jobb, småbarn og kone, så det går ofte en måned eller to mellom hver brygging (av og til mindre, er oppe i 5 brygg i år sålangt..). Og når jeg brygger så brygger jeg ofte forskjellige øl, en bitter, en pils, en IPA, en stout etc som igjen vil si at gjær feks WLP007 ofte er en 6-7 måneder gammel fra jeg høstet, til jeg skal bruke igjen. Da ender jeg ofte opp med å ikke stole på de små, og gå til innkjøp av ny uansett...
For min del er jo heller ikke nødvendigvis de selvkomponerte veldig selvkomponerte. Jeg tar som oftest utgangspunkt i et bestemt øl (gjerne ut i fra bøker etc) og justerer på oppskriften ut fra mitt bryggeri. Det samme gjør jeg også med sett, jeg justerer ut i fra mitt bryggeri, og da er variablene gjerne basemalt og vann. Det ligger nok noe mer stolthet i de ølene jeg har «funnet opp helt selv» , men jeg tror ikke de smaker så mye bedre. Dermed finner jeg ikke forskjellen så alt for stor fra sett til «egen oppskrift», siden jeg om jeg skal være ærlig som oftest tweaker en Fullers ESB eller prøver meg på en King Julian klone etc. Det er ikke som om det er nytt krutt jeg finner opp. Ellers kverner alt selv, også settene, da det er avgjørende for resultatet mitt. Jeg er sjeleglad for gode sett!
For min del er jo heller ikke nødvendigvis de selvkomponerte veldig selvkomponerte. Jeg tar som oftest utgangspunkt i et bestemt øl (gjerne ut i fra bøker etc) og justerer på oppskriften ut fra mitt bryggeri. Det samme gjør jeg også med sett, jeg justerer ut i fra mitt bryggeri, og da er variablene gjerne basemalt og vann. Det ligger nok noe mer stolthet i de ølene jeg har «funnet opp helt selv» , men jeg tror ikke de smaker så mye bedre. Dermed finner jeg ikke forskjellen så alt for stor fra sett til «egen oppskrift», siden jeg om jeg skal være ærlig som oftest tweaker en Fullers ESB eller prøver meg på en King Julian klone etc. Det er ikke som om det er nytt krutt jeg finner opp. Ellers kverner alt selv, også settene, da det er avgjørende for resultatet mitt. Jeg er sjeleglad for gode sett!