Ølsett

Jeg brygger en god del hjemmekomponerte oppskrifter, og en god del sett. Jeg synes ikke settene er spesielt dyre mtp innhold, i vertfall ikke de humlerike settene. Det er nesten det samme som jeg må ut med når jeg lager oppskriften selv, dog sitter jeg ofte igjen med en del humle dersom jeg har laget oppskriften selv og ikke kjøpt et sett. Dermed tror jeg ikke det er så mye dyrere med sett. Spesielt ikke siden jeg prøver å rebruke gjær, men er plaget med jobb, småbarn og kone, så det går ofte en måned eller to mellom hver brygging (av og til mindre, er oppe i 5 brygg i år sålangt..). Og når jeg brygger så brygger jeg ofte forskjellige øl, en bitter, en pils, en IPA, en stout etc som igjen vil si at gjær feks WLP007 ofte er en 6-7 måneder gammel fra jeg høstet, til jeg skal bruke igjen. Da ender jeg ofte opp med å ikke stole på de små, og gå til innkjøp av ny uansett...

For min del er jo heller ikke nødvendigvis de selvkomponerte veldig selvkomponerte. Jeg tar som oftest utgangspunkt i et bestemt øl (gjerne ut i fra bøker etc) og justerer på oppskriften ut fra mitt bryggeri. Det samme gjør jeg også med sett, jeg justerer ut i fra mitt bryggeri, og da er variablene gjerne basemalt og vann. Det ligger nok noe mer stolthet i de ølene jeg har «funnet opp helt selv» , men jeg tror ikke de smaker så mye bedre. Dermed finner jeg ikke forskjellen så alt for stor fra sett til «egen oppskrift», siden jeg om jeg skal være ærlig som oftest tweaker en Fullers ESB eller prøver meg på en King Julian klone etc. Det er ikke som om det er nytt krutt jeg finner opp. Ellers kverner alt selv, også settene, da det er avgjørende for resultatet mitt. Jeg er sjeleglad for gode sett!
 
Jeg brygger en god del hjemmekomponerte oppskrifter, og en god del sett. Jeg synes ikke settene er spesielt dyre mtp innhold, i vertfall ikke de humlerike settene. Det er nesten det samme som jeg må ut med når jeg lager oppskriften selv, dog sitter jeg ofte igjen med en del humle dersom jeg har laget oppskriften selv og ikke kjøpt et sett. Dermed tror jeg ikke det er så mye dyrere med sett. Spesielt ikke siden jeg prøver å rebruke gjær, men er plaget med jobb, småbarn og kone, så det går ofte en måned eller to mellom hver brygging (av og til mindre, er oppe i 5 brygg i år sålangt..). Og når jeg brygger så brygger jeg ofte forskjellige øl, en bitter, en pils, en IPA, en stout etc som igjen vil si at gjær feks WLP007 ofte er en 6-7 måneder gammel fra jeg høstet, til jeg skal bruke igjen. Da ender jeg ofte opp med å ikke stole på de små, og gå til innkjøp av ny uansett...

For min del er jo heller ikke nødvendigvis de selvkomponerte veldig selvkomponerte. Jeg tar som oftest utgangspunkt i et bestemt øl (gjerne ut i fra bøker etc) og justerer på oppskriften ut fra mitt bryggeri. Det samme gjør jeg også med sett, jeg justerer ut i fra mitt bryggeri, og da er variablene gjerne basemalt og vann. Det ligger nok noe mer stolthet i de ølene jeg har «funnet opp helt selv» , men jeg tror ikke de smaker så mye bedre. Dermed finner jeg ikke forskjellen så alt for stor fra sett til «egen oppskrift», siden jeg om jeg skal være ærlig som oftest tweaker en Fullers ESB eller prøver meg på en King Julian klone etc. Det er ikke som om det er nytt krutt jeg finner opp. Ellers kverner alt selv, også settene, da det er avgjørende for resultatet mitt. Jeg er sjeleglad for gode sett!

Dette ga veldig god mening:). (Men jeg tror ikke du skal la kona di lese det:p!)
 
Jeg er vel midt i mellom ytterkantene her. Brygger ikke med sett, men lager heller ikke egne oppskrifter. Det er så mange gode oppskrifter fra før der ute laget av bedre bryggere enn meg.

Jeg liker å lage mat også, det blir det samme der. Jeg kjøper ikke et sett med alt jeg trenger, f.eks gryterett eller lasagne, jeg finner en oppskrift jeg tror blir god og handler inn råvarene. Men vi er forskjellige, jeg skjønner godt de som kjøper sett også, det har sine fordeler.
 
Jeg er vel midt i mellom ytterkantene her. Brygger ikke med sett, men lager heller ikke egne oppskrifter. Det er så mange gode oppskrifter fra før der ute laget av bedre bryggere enn meg.

Jeg liker å lage mat også, det blir det samme der. Jeg kjøper ikke et sett med alt jeg trenger, f.eks gryterett eller lasagne, jeg finner en oppskrift jeg tror blir god og handler inn råvarene. Men vi er forskjellige, jeg skjønner godt de som kjøper sett også, det har sine fordeler.

Det beste er å finne noen skikkelig gode øl med enkle oppskrifter. Da kan jeg jobbe ut fra dem. Jeg kan godt modifisere litt, men jeg liker å ha noe kjent som utgangspunkt. Så jeg er nok mye som deg, sjøl om jeg synes det er artig å lage noe eget, også. Men det blir fort noe ikke så godt rot. Jeg har ikke mange oppskrifter jeg vender tilbake til som jeg har bygget fra bånn av sjøl.

Når jeg lager mat, kan jeg jobbe ut fra en litt løs ide, og så delvis la retten bli til mens jeg lager den. Det blir som regel godt. Men det funker dårlig for meg om jeg overfører det til brygging.
 
Jo da, jeg har nok tilpasset oppskriftene mine litt jeg også. Den første tida brukte jeg Zainasheff's Brewing Classic Styles som en bibel og lærte mye av det. Det som er morsomt er at mange av oppskriftene jeg kommer tilbake til gang etter gang, er hentet fra den boka, med små forandringer.
 
Sett er ganske nytt - kan ikke huske om de fantes for tre år siden, da jeg begynte. De var i alle fall aldri noe alternativ for meg. Og dermed var det egentlig gitt at om jeg skulle brygge så mye som jeg hadde lyst til, måtte jeg skaffe kvern, malt og humle - for jeg kunne ikke kjøre inn til Oslo for hvert brygg. Så mølla kom ganske kjapt i hus.

Det var vel ikke snakk om å brygge for å bli superflink, men om å få godt øl i kjelleren. Og så var det moroa ved å prøve å få styring på det jeg dreiv med.

Sjølsagt er det helt greit å brygge sett for å få øl - når man ellers ikke er spesielt opptatt av prosessen. Men om man er interessert nok til å investere i mye dyrt utstyr, så synes jeg det er litt snålt om ikke maltmølle er en del av det. (Mølla er vel den enkeltanskaffelsen jeg har betalt mest for, tror jeg - av det jeg har nå.)

Og spontanbrygging blir jo ikke noe problem:). (Vel, du må jo ha gjær som er klar til å gå på jobb, da.)

Ok, jeg ser hvor du vil, og jeg er ikke uenig. Men, du må ta med noen punkt du hopper over.
1. Du er over gjennomsnittet interessert i hjemmebrygging. Sannsynligvis langt over gjennomsnittet også, og legger dermed med "sjel" i det enn mange andre som rett og slett "bare vil brygge godt øl selv". Du leser MYE om øl. Andre gjør ikke.
2. Bor du nært nok et utsalg, så er det ikke vanskelig å hente malten f.eks. ferdigkvernet. Dermed blir kvern i min verden veldig nedpriorirert.
Men eg brygger noenlunde jevnlig.
3. Sett er nok nytt ja, men se, mange av de store bryggeriene har laget sett, slik at folk kan bli kjent med brygging og lage deres favorittøl "rimelig" likt. Kinn, 7 Fjell, Nøgne Ø osv. Veldig greit å faktisk få de ingrediensene du trenger, og bare det. Kjipt å brenne inne med masse humle i frysen om du ikke får brukt den. Så kan du velge om du vil bruke ferke eller tørrgjær.
4. Ang spontanbrygging. Ref. by, tilgjengelighet.
5. Mange ønsker ikke å gå i Den Store Dybden. Å gå oppmerkede stier, er også fint.

Jeg har brygget en del sett, noen fra Vestbrygg, noen fra Voss Bryggeri osv. Samtidig har jeg prøvd meg på noen med egen oppskrift.
Spennende, men ikke alltid like bra. (Irriterer meg fortsatt over at singlehop Amarilloen ikke ble så god, men eg skal gjøre nytt forsøk).
Men, eg er bitt av basillen og har i løpet av mitt 1,5 år som brygger kjøpt mye bøker og lest veldig mye, her og andre plasser.
Jeg ser hva du mener. Jeg liker også mestringsfølelsen. Det gjør nok de fleste her inne på forument.
Men, eg tror ikke alle har det sånn.

Edit: Mine 3 første brygg var sett. En APA, en porter og Voss Oreganion.
Alle ble bedre en forventet (sikker fulle av nybegynnerfeil) og ga blod på tann. Så tok det av...:D

Skål! Smakte nettopp min første pils igjen. Forbasket være den dårlige karboneringen... Bedre lykke neste gang. :cool:
 
Sist redigert:
Ok, jeg ser hvor du vil, og jeg er ikke uenig. Men, du må ta med noen punkt du hopper over.
1. Du er over gjennomsnittet interessert i hjemmebrygging. Sannsynligvis langt over gjennomsnittet også, og legger dermed med "sjel" i det enn mange andre som rett og slett "bare vil brygge godt øl selv". Du leser MYE om øl. Andre gjør ikke.
2. Bor du nært nok et utsalg, så er det ikke vanskelig å hente malten f.eks. ferdigkvernet. Dermed blir kvern i min verden veldig nedpriorirert.
Men eg brygger noenlunde jevnlig.
3. Sett er nok nytt ja, men se, mange av de store bryggeriene har laget sett, slik at folk kan bli kjent med brygging og lage deres favorittøl "rimelig" likt. Kinn, 7 Fjell, Nøgne Ø osv. Veldig greit å faktisk få de ingrediensene du trenger, og bare det. Kjipt å brenne inne med masse humle i frysen om du ikke får brukt den. Så kan du velge om du vil bruke ferke eller tørrgjær.
4. Ang spontanbrygging. Ref. by, tilgjengelighet.
5. Mange ønsker ikke å gå i Den Store Dybden. Å gå oppmerkede stier, er også fint.

Jeg har brygget en del sett, noen fra Vestbrygg, noen fra Voss Bryggeri osv. Samtidig har jeg prøvd meg på noen med egen oppskrift.
Spennende, men ikke alltid like bra. (Irriterer meg fortsatt over at singlehop Amarilloen ikke ble så god, men eg skal gjøre nytt forsøk).
Men, eg er bitt av basillen og har i løpet av mitt 1,5 år som brygger kjøpt mye bøker og lest veldig mye, her og andre plasser.
Jeg ser hva du mener. Jeg liker også mestringsfølelsen. Det gjør nok de fleste her inne på forument.
Men, eg tror ikke alle har det sånn.

Edit: Mine 3 første brygg var sett. En APA, en porter og Voss Oreganion.
Alle ble bedre en forventet (sikker fulle av nybegynnerfeil) og ga blod på tann. Så tok det av...:D

Skål! Smakte nettopp min første pils igjen. Forbasket være den dårlige karboneringen... Bedre lykke neste gang. :cool:

Jeg er helt sikkert i overkant nerdete:p - og jeg er jo helt enig med deg. Og jeg synes du og andre har gitt meg gode svar på det jeg lurte på i starten her:).

Sånn som jeg er skrudd sammen klarer jeg jo ikke helt å la være å undre meg over at folk ikke blir mer opphengt - men samtidig ser jeg selvfølgelig alle grunnene. Det er vel helst inkongruensen mellom en bryggemaskin til veldig mange tusen og det å brygge sett som jeg sliter med: Jeg tenker at hvis du er interessert nok til å legge ned så mange tusen, så må du da være mer interessert i å styre hele prosessen? Men jeg innser at det er en fordom, bare.
 
Akkurat her følger jeg deg 100%. Den sammenhengen skjønner ikke jeg heller.
Jeg forstår ikke at det er noen stor forskjell fra å kjøre et sett eller finne en oppskrift fra Gordon Strong's "Modern Homebrew Recipes," og snurre den opp på ditt eget bryggeri. Eller snakker dere om å finne opp et helt nytt øl?
 
Jeg forstår ikke at det er noen stor forskjell fra å kjøre et sett eller finne en oppskrift fra Gordon Strong's "Modern Homebrew Recipes," og snurre den opp på ditt eget bryggeri. Eller snakker dere om å finne opp et helt nytt øl?

Nei. Jeg mener at om du kjøper en speidel til 20k, eller bygger et trekkelersoppsett som mitt eller ditt, da har du brukt mye penger og energi. Og er i mitt hode over snittet interessert. Da syns jeg det er litt merkelig å ikke være litt mer opptatt av råvarene og prosessen enn et sett fra 7Fjell med tørrgjær.
 
Nei. Jeg mener at om du kjøper en speidel til 20k, eller bygger et trekkelersoppsett som mitt eller ditt, da har du brukt mye penger og energi. Og er i mitt hode over snittet interessert. Da syns jeg det er litt merkelig å ikke være litt mer opptatt av råvarene og prosessen enn et sett fra 7Fjell med tørrgjær.
Da vil jeg spørre hvordan prosess er redusert til det å lage noe i beersmith eller liknende? For prosessen med å brygge er jo lik.
 
Da vil jeg spørre hvordan prosess er redusert til det å lage noe i beersmith eller liknende? For prosessen med å brygge er jo lik.

Selvfølgelig har vi verktøy i bunn. Men det er et supplement til å lukte på de forskjellige malt, smake på de, samme med humle, samme med gjær. Tenke, smake, planlegge, prosess, smake, om igjen. Og ennå mer.
 
Da vil jeg spørre hvordan prosess er redusert til det å lage noe i beersmith eller liknende? For prosessen med å brygge er jo lik.

Vi mindre matematisk begavede må få lov å bruke kalkulator, vel;)?

Det blir selvfølgelig mindre forskjell dersom du faktisk legger inn oppskrifta fra settet i en kalkulator - eller regner ut sjøl - for å tilpasse settet til ditt bryggeri. Da tar du i bruk erfaring, og styrer aktivt, og bygger mer erfaring. Likevel; du går fremdeles glipp av det som @1Morten snakker om over her.

Men jeg har jo lest en haug med spørsmål fra folk som ikke gjør dette - og som ikke skjønner hva de driver med i det hele tatt.

Nå er det veldig lov så lenge du er nybegynner å ikke skjønne noe særlig, og det er flott at folk kan få hjelp her. Så jeg mener ikke at folk ikke skal spørre, eller at de ikke fortjener å få hjelp. Men å fortsette å brygge på den måten, må da være lite tilfredsstillende? Sjøl om det blir øl.
 
På en måte gir det mer mening, i mitt hode, at de som bruker en mer automatisert mesking ala Speidel, bruker sett. Men et trekjelersoppsett, eller BIAB for den del er litt mer vanskelig å forstå.

At noen vil gjøre det enklest mulig skjønner jeg godt hvis man har lite tid til brygging, da gir Speidel og ferdige sett mening. Lite planlegging, rask bryggeprosess og godt resultat.
 
Jeg er så glad vi lever i et fritt land og det er plass til alle.
Noen er fornøyd med å kjøpe sett, serverer og drikker "eget øl" :D
Andre er nysgjerrig og liker prosessen med å skape sitt eget øl fra bunnen:)
Mens andre kanskje bruker en ferdig oppskrift og endrer noe :mad:
Uansett tror jeg alle er fornøyde med sitt produkt, og serverer stolt til naboer og venner :cool:
 
Jeg forstår ikke at det er noen stor forskjell fra å kjøre et sett eller finne en oppskrift fra Gordon Strong's "Modern Homebrew Recipes," og snurre den opp på ditt eget bryggeri. Eller snakker dere om å finne opp et helt nytt øl?

Nei, det er jeg bortimot enig med deg i. Som jeg sa over her, så består vel den viktigste forskjellen heller i måten du bruker settet/oppskrifta på. Jeg har brygget en del av oppskriftene fra både boka til Strong og fra BCS, og fra både 7 Fjell og Kinn, også. Men jeg tilpasser dem jo mitt eget bryggeri, altså meskeeffektiviteten og svinn per time i kok. Og jeg har friheten til å skalere dem litt opp og ned fordi jeg veit litt om hvordan det funker. Det kunne jeg jo gjort med et sett, også - men i mindre grad, riktignok.

Noe du ikke kan gjøre når du kjøper et sett, er å velge råvarer, og sjonglere litt med dem. Jeg vil f.eks. konsekvent bytte ut Challenger i en engelsk oppskrift, for den har jeg dårlige erfaringer med. Og jeg vil ligge unna pale malt fra Bestmalz.
 
Jeg er så glad vi lever i et fritt land og det er plass til alle.
Noen er fornøyd med å kjøpe sett, serverer og drikker "eget øl" :D
Andre er nysgjerrig og liker prosessen med å skape sitt eget øl fra bunnen:)
Mens andre kanskje bruker en ferdig oppskrift og endrer noe :mad:
Uansett tror jeg alle er fornøyde med sitt produkt, og serverer stolt til naboer og venner :cool:

Jeg håper virkelig ingen har oppfattet meg dithen at jeg ønsker å sensurere hva folk gjør når de brygger. Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor brygging med sett har grepet så om seg. (Jeg skulle gjerne hatt tall på hvor stor del av omsetningen til f.eks. Bryggselv består av sett, selvfølgelig. At sett har tatt en stor del av markedet er jo en nokså løs oppfatning jeg har.)

Det å ha egen oppskrift er ikke så viktig for meg når det kommer til hvor stolt jeg er av produktet. Jeg ser ølet som "mitt" når det er jeg som har laget det, og jeg veit at det har blitt såpass godt som det har fordi jeg har lært meg noe og har kunnet bruke det på en god måte. I den sammenhengen spiller det ikke stor rolle om utgansgpunktet er et sett, en oppskrift fra Kinn, eller noe jeg har klekket ut sjøl. Så kan en diskutere hvor stor grad av automatisering som skal til før det begynner å bli tvilsomt om en har rett til å si "mitt øl". Det er vel mulig å drive hjemmebrygging så å si helautomatisert fra start til mål nå.
 
Dette går litt rundt seg selv men jeg tenker at alle har sine forutsetninger (familie, jobb, forpliktelser osv) og brygger øl utifra de.

Noen med egen kornåker til malt, humlekratt og top of the line gjær lab kanskje ikke forstår seg på at dere ‘bare’ har kornlager mm. hjemme. For denne personen kanskje deres måte å brygge på blir som å brygge med set.

Hvis jeg snakker for meg selv var set en genial oppstart måte mtp at man får utprøvde, komersielle produkter som er gode og som lager godt øl. Kanskje ikke godt for noen (som at trådstarter undviker Challanger) men godt nok til å ville fordype seg å lage enda bedre øl med hjelp ifra beersmith/bøker/whatever.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ølsett er heilt topp om du vil brygge kloner av kommersielle øl osv. Men det er mykje kjekkare å mekke oppskrifter sjølv i Beersmith. Start gjerne med nokre ferdige ølsett, legg oppskriftene inn i Beersmith. På den måten lærer du å kjenne utstyret ditt, malt og humlesamansetjingar. Når det gjeld maltlager er ikkje det så viktig då ein kan bestille heile oppskrifter frå bryggebutikken. Men du verden kor spanande det ofte blir med litt restemalt på lur :)
 
Tilbake
Topp