Ølspesifikke glass - gir det lille ekstra

Pål Sørvær

Samarbeidspartner
Hei. Pål fra kitchenstore.no her. Høyt Skum har testet litt ut hvordan forskjellige glass gir øl optimal duft og smak og kom frem til at det faktisk har en del å si (sjekk gjerne ut blogg/youtube om ønskelig)!

Min personlige opplevelse er det samme, selv om jeg er en nybegynner, spesielt på duft. Hva er deres erfaringer?

Benytter sjansen til å minne om at rabattkoden norbrygg25 gir 25 % rabatt på ølspesifikke ølglass fra Spiegelau, samt alle andre produkter fra Spiegelau, Nachtmann, Strahl ("unknuselige" plastglass som ser pene ut til utendørs bruk eller fest) og ikke minst Corkcicle (termoflasker - fint å frakte med seg hjemmebrygg fra fat til fest :)).

Med ønsker om en god helg og godt øl!

mvh Pål
 
Hei Pål!
Jo, jeg er enig i at det oppleves som en forskjell. Prøvd endel forskjellige glass, både systematisk og helt tilfeldig. Opplever at jeg får forskjellige resultater, men jeg må legge til at jeg er både forutintatt og fult klar over noen fordummer jeg faller inni når det gjelder glass. Så usikker på hva som er faktisk smaksopplevelse og forskjeller, og hva som er forutintatthet som allerede ligger der.

Men har vurdert å kjøpe et par av glass settene deres, så får fortsette å vurdere det! hehe. Kult dere går inn i samarbeid med både organisasjon og profilert øl-smaker :)
 
Feil glass kan gjøre mye for å ødelegge opplevelsen av ølet, men det er mange glass som gjør jobben - og neppe noe glass som utretter undre:). I tillegg til hvordan formen påvirker utviklinga og "framføringa" av aromaen, ville jeg sett på utseendet, altså ganske enkelt på hvordan jeg likte glasset reint estetisk.

Og så synes jeg det er en stor fordel at glasset er tynt, eller i alle fall ikke gir deg følelsen av å få kjeften full av glass når du tar en slurk. Det er en del av utseendet, også. Glasset ser mer elegant ut når det er tynt - synes jeg, da.

Dessuten er det noe med vane, minner, tradisjoner og sånt som spiller en rolle. Ofte er et godt gammaldags halvlitersglass med Ringneslogo på det jeg henter ut av skapet:). Mens Lyset i Mitt Liv vil ha det med Mack-logo. (Men ingen av oss plukker Ringnes- eller Mack-øl ned i handlekurven:p!)
 
Sist redigert:
Feil glass kan gjøre mye for å ødelegge opplevelsen av ølet, men det er mange glass som gjør jobben - og neppe noe glass som utretter undre:). I tillegg til hvordan formen påvirker utviklinga og "framføringa" av aromaen, ville jeg sett på utseendet, altså ganske enkelt på hvordan jeg likte glasset reint estetisk.

Og så synes jeg det er en stor fordel at glasset er tynt, eller i alle fall ikke gir deg følelsen av å få kjeften full av glass når du tar en slurk. Det er en del av utseendet, også. Glasset ser mer elegant ut når det er tynt - synes jeg, da.

Dessuten er det noe med vane, minner, tradisjoner og sånt som spiller en rolle. Ofte er et godt gammaldags halvlitersglass med Ringneslogo på det jeg henter ut av skapet:). Mens Lyset i Mitt Liv vil ha det med Mack-logo. (Men ingen av oss plukker Ringnes- eller Mack-øl ned i handlekurven:p!)
Utseende er å viktig for meg! En balanse imellom hvordan det ser ut, hvordan det får meg til å føle og tilslutt egenskaper. Iallefall slik det gjøres her.

Jeg har Borg glass stående, men nei, drekk itte mye Borg. Så skjønner meg godt på problemstillingen hos dere.
 
Er det Hadeland, ja. Jeg fikk dem kjøpt brukt, så de var udokumenterte ;-) (klager ikke et øyeblikk på brukte julegaver, synes bare det er kult)
 
Tilbake
Topp