Om å beregne sukkerutbytte i skyllevann

Mulig eg er dust, men det skjønte eg ikke helt. 2-4 er vel optimalt? 3 er en slags standard? Er ikke poenget at malten skal være litt "tett" i gryta/posen/røret, slik at enzymene får jobbe greit sammen?
Med 4,6 begynner vel en å gå litt langt opp? Uansett, ser flere driver med det i BIAB.
Skyllingen 5 liter vs. 8-9 kan det utgjøre så stor forskjell?
Minimalt væsketap?

Tjukkelsen på mesken har liten betydning for effektiviteten så lenge mesken ikke er for tjukk. "For tjukk" vil si tettere enn 2,5 liter vann til 1 kg malt. Det er ikke noe poeng i at mesken skal være "tett".

Du hadde antakelig fått enda bedre utbytte om du hadde lagt posen en liten stund i skyllevannet i den andre gryta. Da ville du i praksis ha drevet "batch sparging", og da hadde det ideelle vært å få ut omtrent like mye vørter fra den andre runden som fra den første. I ditt tilfelle vil det si 7,5 liter.

Det som gir deg så høy meskeeffektivitet er at du bare mister to liter væske: Du bruker totalt 17 liter, og får 15 liter til kok. Det er det som er den store fordelen med BIAB. Med andre fremgangsmåter mister du gjerne mer. (Jeg mister f.eks gjerne et antall liter som er lik antall kilo malt + 2 liter.)

Med mindre du gjør noe direkte dumt under meskingen, vil det være skyllingen som er helt avgjørende for meskeeffektiviteten. Ting du gjør under selve meskingen vil normalt neppe kunne forårsake større variasjoner enn et par prosent.
 
Tjukkelsen på mesken har liten betydning for effektiviteten så lenge mesken ikke er for tjukk. "For tjukk" vil si tettere enn 2,5 liter vann til 1 kg malt. Det er ikke noe poeng i at mesken skal være "tett".

Du hadde antakelig fått enda bedre utbytte om du hadde lagt posen en liten stund i skyllevannet i den andre gryta. Da ville du i praksis ha drevet "batch sparging", og da hadde det ideelle vært å få ut omtrent like mye vørter fra den andre runden som fra den første. I ditt tilfelle vil det si 7,5 liter.

Det som gir deg så høy meskeeffektivitet er at du bare mister to liter væske: Du bruker totalt 17 liter, og får 15 liter til kok. Det er det som er den store fordelen med BIAB. Med andre fremgangsmåter mister du gjerne mer. (Jeg mister f.eks gjerne et antall liter som er lik antall kilo malt + 2 liter.)

Med mindre du gjør noe direkte dumt under meskingen, vil det være skyllingen som er helt avgjørende for meskeeffektiviteten. Ting du gjør under selve meskingen vil normalt neppe kunne forårsake større variasjoner enn et par prosent.

Takk skal du ha (igjen). Det med minst 2,5 vet eg.
På de to foregående drev eg batch sparge, men da i større vannvolum. Hadde bare ikke den gryta tilgjengelig nå sist. Skal prøve det på neste batch. Men, ok, eg forstår mer av hvorfor det ble så effektivt.
Du brygger og BIAB gjør du ikke?

Forøvrig spent på denne ølen. Forrige bitteren ble veldig god.
Rart med det, en forandrer mye ølsmak etterhvert, spesielt etter eg begynte å brygge for to år siden.
Var et humlehode, nå er eg et balansehode. Synes mange humledrevne blir litt endimisjonale.
 
Tjukkelsen på mesken har liten betydning for effektiviteten så lenge mesken ikke er for tjukk. "For tjukk" vil si tettere enn 2,5 liter vann til 1 kg malt. Det er ikke noe poeng i at mesken skal være "tett".

Du hadde antakelig fått enda bedre utbytte om du hadde lagt posen en liten stund i skyllevannet i den andre gryta. Da ville du i praksis ha drevet "batch sparging", og da hadde det ideelle vært å få ut omtrent like mye vørter fra den andre runden som fra den første. I ditt tilfelle vil det si 7,5 liter.

Det som gir deg så høy meskeeffektivitet er at du bare mister to liter væske: Du bruker totalt 17 liter, og får 15 liter til kok. Det er det som er den store fordelen med BIAB. Med andre fremgangsmåter mister du gjerne mer. (Jeg mister f.eks gjerne et antall liter som er lik antall kilo malt + 2 liter.)

Med mindre du gjør noe direkte dumt under meskingen, vil det være skyllingen som er helt avgjørende for meskeeffektiviteten. Ting du gjør under selve meskingen vil normalt neppe kunne forårsake større variasjoner enn et par prosent.
Takk skal du ha (igjen). Det med minst 2,5 vet eg.
På de to foregående drev eg batch sparge, men da i større vannvolum. Hadde bare ikke den gryta tilgjengelig nå sist. Skal prøve det på neste batch. Men, ok, eg forstår mer av hvorfor det ble så effektivt.
Du brygger og BIAB gjør du ikke?

Forøvrig spent på denne ølen. Forrige bitteren ble veldig god.
Rart med det, en forandrer mye ølsmak etterhvert, spesielt etter eg begynte å brygge for to år siden.
Var et humlehode, nå er eg et balansehode. Synes mange humledrevne blir litt endimisjonale.

Det er vel ikke egentlig BIAB - men jeg bruker både en meskepose og en sovepose:). (Den siste til isolasjon, da;).) Jeg mesker i en vanlig 36-liters kjele med kran og en liten falskbunn, og meskeposen fungerer som et ekstra filter - samtidig som det er greit å bare kunne heise ut masken etter meskinga. Men jeg tar ikke med avrenning fra posen, slik du gjør når du brygger klassisk BIAB. Jeg mesker, tømmer kjelen, fyller på en ny runde med vann, lar det stå i 10 minutter, og tapper ut igjen. Så tar jeg ut posen med malten, men jeg tar som sagt ikke vare på noe avrenning fra posen. Jeg kunne jekket opp meskeeffektiviteten noen få prosent ved å gjøre det, men jeg gidder ikke/er ikke sikker på at det gir meg den beste kvaliteten, heller. Så jeg må regne et tap, som sagt tidligere, på 1 liter pr. kilo malt + 2 liter som blir igjen i bunnen av kjelen.

Dette gir en meskeeffektivitet på ca. 80-82% når jeg brygger øl på +/- 5%, og det lever jeg godt med, særlig fordi jeg kjenner meg nokså trygg på kvaliteten på den vørteren jeg tar ut på denne måten.

edit: Jeg gjør ikke noe spesielt på noen måte. Bruker ikke pumpe, men kjører vorlauf med litersmål før jeg tømmer. (Heller via ei gammal vassause som jeg senker ned i mesken så jeg ikke roter opp maltsenga.) Rører en gang eller to underveis på hvert steg, og bruker kokende vann til å heve temperaturen + varme (induksjonsplate) om jeg må. Det jeg er noenlunde nazi på, er pH, mens temperaturen gjerne får skli litt. Det er ikke så farlig - tror jeg. Og så gir jeg gjerne litt godt med tid.

Og så gjør jeg det jeg kan for å unngå plasking - sjøl om jeg veit at det antakelig betyr null i forhold til det oksygenet som uunngåelig er til stede.

Meskesteg under 60 bruker jeg aldri nå - med unntak for når jeg brygger weissbier. Gidder ikke styre med dekoksjon lenger, tror det har helt minimal effekt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp