Om koketid

Hei igjen!

Jeg lurer på veldig mye for tiden. Nå er det da koketiden som er interessant. Hva er egentlig forskjellen på f.eks 60- og 90-min kok? Sånn bortsett fra fordamping? Er det noe som skjer utover dette, og er det noe i å koke høy-OG brygg lengre?

Takk som alltid :)

Og mer magisk er det ikke? Har lest at Pilsmalt kan koke i 60min om en har en "god kok".
Hva med f.eks Dogfish-head sine 60-90-120min IPA'er? Er det kun fordampingen som tilsier at det blir høyere alkoholprosent eller er det noe mer triksing inn i bildet? Ikke noe kjemisk eller annet som tilsier at det er en fordel å ha lengre kok?

Kjenner ikke øllene fra dogfish, så skal ikke kommentere de..

Men vi har som standard 60 mins kok for alle brygg uten pilsmalt, men det kan være vi koker lengre for å justere OG. Med samme hensyn tilsetter vi kokt vann i de tilfeller vi ser at vi havner over planlagt OG.

For vår del er det ikke noe mer hokkus pokkus enn som så..

Finkjemien må nok andre svare deg på..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det mest særegne med Dogfish Head sine 60/90/120 IPA'er er kontinuerlig humling gjennom hele kokingen.

"60 Minute IPA is continuously hopped -- more than 60 hop additions over a 60-minute boil."

Som det sies, koke bort precursor til DMS (dimetylsulfid, kål og kokt grønnsakslukt) fra pilsnermalt. Videre, ved å koke hardere og lenger kan man få litt mørkere øl med mer maltpreg: maillardreaksjoner, dvs bruningsreaksjoner.

En annen ting er å få hot break før man har i humle. Skummer godt til proteinene har klumpet seg. Jeg bruker ekstrakt og krystallmalt+havregryn og selv med kun partial mash så blir det mye proteinkok. Sett tips fra flere om å la hot break fullføre før man har i humle siden humle også kan føre til skum. Har ikke helt erfart det selv, men mulig det har med pellets kontra hel humle å gjøre?

Det er vel mer eller mindre vedtatt at man skal starte timeren når hotbreak er unnagjort.

Ellers er det jo utnyttelse av alfasyrer, hvis man har i 90 kontra 60 minutter. Men det er jo ganske åpenbart.

Tilbake
Topp