Amarillo
Norbrygg-medlem
		Øl kan bli dyrere fremover: – Råvareprisene treffer oss
Øl og brus kan bli dyrere i butikken når bryggeriene møter en kraftig økning i prisen på malt, sukker og aluminium fremover.

e24.no

Ser ut som de tjener godt i år. Så dersom de er redd for likviditeten fremover hadde det vel gjerne vært lurt å gjemme litt unna og ikke ta feite utbytter.
Øl kan bli dyrere fremover: – Råvareprisene treffer oss
Øl og brus kan bli dyrere i butikken når bryggeriene møter en kraftig økning i prisen på malt, sukker og aluminium fremover.e24.no
Storkapitalistene har ikke "gjemme unna" i vokabularet sitt. Har du 100k i overskudd et år, og 90k året etter, så har du ikke 190k på konto, du har -10k. Det har vel fått verden framover på et vis, men evig vekst slår vel litt sprekker over tid. Men jeg har ikke økonomisk utdannelse, så nøyer meg med taxisjåfør-observasjoner. Ingeniørutdannelsen min sier meg bare at kalkulatoren til økonomene funker litt annerledes.Ser ut som de tjener godt i år. Så dersom de er redd for likviditeten fremover hadde det vel gjerne vært lurt å gjemme litt unna og ikke ta feite utbytter.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EwdkRK/inntektshopp-for-hansa-eierne-tok-utbytte-paa-50-mill-kroner
Hvis man leser regnskapene som ligger tilgjengelig på proff.no(2020 er ikke klart enda) kan man følge utbyttet oppover i selskapsstrukturen. Pengene blir utbetalt aksjonærene som for Hansa sin del er holding-selskaper oppover i Hansa Borg konsernet. Hvis man så tar en titt på hvilke kapitalreserver Hansa og dets holding-selskaper har er det helt klart at de har "gjemt litt unna".Ser ut som de tjener godt i år. Så dersom de er redd for likviditeten fremover hadde det vel gjerne vært lurt å gjemme litt unna og ikke ta feite utbytter.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EwdkRK/inntektshopp-for-hansa-eierne-tok-utbytte-paa-50-mill-kroner
Æsj, du ødelegger moroa ved å ha noen å hate! Vi må ha noen å rette mango-frustrasjonen mot.Hvis man leser regnskapene som ligger tilgjengelig på proff.no(2020 er ikke klart enda) kan man følge utbyttet oppover i selskapsstrukturen. Pengene blir utbetalt aksjonærene som for Hansa sin del er holding-selskaper oppover i Hansa Borg konsernet. Hvis man så tar en titt på hvilke kapitalreserver Hansa og dets holding-selskaper har er det helt klart at de har "gjemt litt unna".
Hansa Holding:
Disse har 550mnok i egenkapital av totalkapital på 600mnok. Utbytte til holdingselskaper gjøres stort sett for at det er en enkel og skattefri metode å skyve penger rundt i et konsern for reinvestering, man slipper ikke unna beskatning av overskuddet, men kan da reinvestere overskuddet og heller betale beskatningen den dagen pengene skal inntektsføres. Likviditet og kapital må heller ikke blandes, som regel er kapitalen illikvid, dvs at den ikke er lett tilgjengelig for å betale løpende utgifter, men bundet opp i aksjer, bokført egenkapital og annet.Hansa Borg Holding AS - Kokstad - Regnskap
www.proff.no
Alltid greit å lese seg litt opp på saken før man uttaler seg, og det burde f**n meg journalisten som skrev den saken ha gjort. For har man ikke interesse eller kunnskap om økonomi, er det ekstremt nærliggende å tenke seg til at den artikkelen konkluderer med at det sitter en gjeng med flosshatter på og håver inn 50mnok i utbytte. Heldigvis er ikke det tilfellet her.
Jeg er på ingen måte en storkapitalist selv, men innehar som dere sikkert skjønner en økonom-kalkulator.
Hvis man leser regnskapene som ligger tilgjengelig på proff.no(2020 er ikke klart enda) kan man følge utbyttet oppover i selskapsstrukturen. Pengene blir utbetalt aksjonærene som for Hansa sin del er holding-selskaper oppover i Hansa Borg konsernet. Hvis man så tar en titt på hvilke kapitalreserver Hansa og dets holding-selskaper har er det helt klart at de har "gjemt litt unna".
Hansa Holding:
Disse har 550mnok i egenkapital av totalkapital på 600mnok. Utbytte til holdingselskaper gjøres stort sett for at det er en enkel og skattefri metode å skyve penger rundt i et konsern for reinvestering, man slipper ikke unna beskatning av overskuddet, men kan da reinvestere overskuddet og heller betale beskatningen den dagen pengene skal inntektsføres. Likviditet og kapital må heller ikke blandes, som regel er kapitalen illikvid, dvs at den ikke er lett tilgjengelig for å betale løpende utgifter, men bundet opp i aksjer, bokført egenkapital og annet.Hansa Borg Holding AS - Kokstad - Regnskap
www.proff.no
Alltid greit å lese seg litt opp på saken før man uttaler seg, og det burde f**n meg journalisten som skrev den saken ha gjort. For har man ikke interesse eller kunnskap om økonomi, er det ekstremt nærliggende å tenke seg til at den artikkelen konkluderer med at det sitter en gjeng med flosshatter på og håver inn 50mnok i utbytte. Heldigvis er ikke det tilfellet her.
Jeg er på ingen måte en storkapitalist selv, men innehar som dere sikkert skjønner en økonom-kalkulator.
Ja, er det ikke utrolig hvor mange gode diskusjoner som skal ødelegges med fakta og ekte kunnskap!!Æsj, du ødelegger moroa ved å ha noen å hate! Vi må ha noen å rette mango-frustrasjonen mot.

www.nrk.no

www.nrk.no
				Interessant, tror jeg skal prøve neste batch uten irish moss. Men også interessant at Q-meieriene bruker det for at kakaoen ikke skal falle til bunnen i sin sjokolademelk, altså det motsatte av det vi bruker den til...Ikke direkte om øl, men hva tror vi om at det i bunn og grunn er "irish moss" de snakker om her?

Flere matprodusenter vurderer stans i bruk av populært e-stoff
Tilsetningsstoffet er hyppig brukt, og fullt lovlig i norske matvarer. Nå vurderer likevel flere av de store matvareprodusentene i landet å droppe det.www.nrk.no
Vi får vel helt minimale mengder - om noe - med over i ølet. Det er de mengdene vi får i oss der karragenan brukes som konsistensgiver, som kan gi grunn til bekymring. Jeg er overhodet ikke redd for å bruke det som klaringsmiddel.Ikke direkte om øl, men hva tror vi om at det i bunn og grunn er "irish moss" de snakker om her?

Flere matprodusenter vurderer stans i bruk av populært e-stoff
Tilsetningsstoffet er hyppig brukt, og fullt lovlig i norske matvarer. Nå vurderer likevel flere av de store matvareprodusentene i landet å droppe det.www.nrk.no
Det tror ikke jeg heller. Skilles vel for det meste ut i trub-gugga?Vi får vel helt minimale mengder - om noe - med over i ølet. Det er de mengdene vi får i oss der karragenan brukes som konsistensgiver, som kan gi grunn til bekymring. Jeg er overhodet ikke redd for å bruke det som klaringsmiddel.
"Superfood for smart people" står det på posen. Det burde vel heller stått "from smart people".Måtte søke opp Irish Moss litt. Her er man hysterisk over noen små mengder i matvarer, så selges det som kosttilskudd? Her er det noe som ikke henger på greip. https://www.tights.no/butikk/sunnrask-irish-moss/

www.cnn.com

www.cnn.com
				Zero carb, ikkje zero cal.Det lanseres en ny og lettere utgave av Bud Light som også er kalorifri. Har de fjernet siste rest av... øl?

Bud Light hopes this beer is the next big thing
The newest version of Bud Light is even lighter.www.cnn.com
Du rakk å kommentere før jeg rakk å korrigere.Zero carb, ikkje zero cal.
Hehe. Ja. Har aldri smakt bud light. Får man kjøpt det i Norge?Du rakk å kommentere før jeg rakk å korrigere.
Det tror jeg ikke. Sammen med øl som Michelob Ultra er det utrolig tynne og smakløse greier, men det er nok i utgangspunktet for mange et hovedpoeng også.Hehe. Ja. Har aldri smakt bud light. Får man kjøpt det i Norge?
Lavkarbo er en trend i ølmarkedet nå, og den hsr neppe nådd toppen. Bud Light er i utganspunktet et sørgelig øl. Ingen tvil om st 80 kalorier er den store USPen her.Det lanseres en ny og lettere utgave av Bud Light som også er uten karbohydrater. Har de fjernet siste rest av... øl?

Bud Light hopes this beer is the next big thing
The newest version of Bud Light is even lighter.www.cnn.com

Igjen fordeler med å brygge selv. Snart må man ha en okse i hagen også. For å være selvforsyntEn bieffekt av energiunderskuddet i Europa nå er mangel på CO2 i Storbritannia. The Guardian melder at det går ut over kjøttproduksjonen. Og vi vet jo hva annet CO2 brukes til. Tenk om det blir både øl- og bacon-mangel!

UK carbon dioxide shortage could force farmers to cull pigs
Soaring energy prices slow production of gas used to stun animals before slaughter in abattoirswww.theguardian.com