Om øl i mediene

Ser ut som de tjener godt i år. Så dersom de er redd for likviditeten fremover hadde det vel gjerne vært lurt å gjemme litt unna og ikke ta feite utbytter.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EwdkRK/inntektshopp-for-hansa-eierne-tok-utbytte-paa-50-mill-kroner
Storkapitalistene har ikke "gjemme unna" i vokabularet sitt. Har du 100k i overskudd et år, og 90k året etter, så har du ikke 190k på konto, du har -10k. Det har vel fått verden framover på et vis, men evig vekst slår vel litt sprekker over tid. Men jeg har ikke økonomisk utdannelse, så nøyer meg med taxisjåfør-observasjoner. Ingeniørutdannelsen min sier meg bare at kalkulatoren til økonomene funker litt annerledes.
 
Ser ut som de tjener godt i år. Så dersom de er redd for likviditeten fremover hadde det vel gjerne vært lurt å gjemme litt unna og ikke ta feite utbytter.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EwdkRK/inntektshopp-for-hansa-eierne-tok-utbytte-paa-50-mill-kroner
Hvis man leser regnskapene som ligger tilgjengelig på proff.no(2020 er ikke klart enda) kan man følge utbyttet oppover i selskapsstrukturen. Pengene blir utbetalt aksjonærene som for Hansa sin del er holding-selskaper oppover i Hansa Borg konsernet. Hvis man så tar en titt på hvilke kapitalreserver Hansa og dets holding-selskaper har er det helt klart at de har "gjemt litt unna".

Hansa Holding:
Disse har 550mnok i egenkapital av totalkapital på 600mnok. Utbytte til holdingselskaper gjøres stort sett for at det er en enkel og skattefri metode å skyve penger rundt i et konsern for reinvestering, man slipper ikke unna beskatning av overskuddet, men kan da reinvestere overskuddet og heller betale beskatningen den dagen pengene skal inntektsføres. Likviditet og kapital må heller ikke blandes, som regel er kapitalen illikvid, dvs at den ikke er lett tilgjengelig for å betale løpende utgifter, men bundet opp i aksjer, bokført egenkapital og annet.

Alltid greit å lese seg litt opp på saken før man uttaler seg, og det burde f**n meg journalisten som skrev den saken ha gjort. For har man ikke interesse eller kunnskap om økonomi, er det ekstremt nærliggende å tenke seg til at den artikkelen konkluderer med at det sitter en gjeng med flosshatter på og håver inn 50mnok i utbytte. Heldigvis er ikke det tilfellet her.

Jeg er på ingen måte en storkapitalist selv, men innehar som dere sikkert skjønner en økonom-kalkulator.
 
Hvis man leser regnskapene som ligger tilgjengelig på proff.no(2020 er ikke klart enda) kan man følge utbyttet oppover i selskapsstrukturen. Pengene blir utbetalt aksjonærene som for Hansa sin del er holding-selskaper oppover i Hansa Borg konsernet. Hvis man så tar en titt på hvilke kapitalreserver Hansa og dets holding-selskaper har er det helt klart at de har "gjemt litt unna".

Hansa Holding:
Disse har 550mnok i egenkapital av totalkapital på 600mnok. Utbytte til holdingselskaper gjøres stort sett for at det er en enkel og skattefri metode å skyve penger rundt i et konsern for reinvestering, man slipper ikke unna beskatning av overskuddet, men kan da reinvestere overskuddet og heller betale beskatningen den dagen pengene skal inntektsføres. Likviditet og kapital må heller ikke blandes, som regel er kapitalen illikvid, dvs at den ikke er lett tilgjengelig for å betale løpende utgifter, men bundet opp i aksjer, bokført egenkapital og annet.

Alltid greit å lese seg litt opp på saken før man uttaler seg, og det burde f**n meg journalisten som skrev den saken ha gjort. For har man ikke interesse eller kunnskap om økonomi, er det ekstremt nærliggende å tenke seg til at den artikkelen konkluderer med at det sitter en gjeng med flosshatter på og håver inn 50mnok i utbytte. Heldigvis er ikke det tilfellet her.

Jeg er på ingen måte en storkapitalist selv, men innehar som dere sikkert skjønner en økonom-kalkulator.
Æsj, du ødelegger moroa ved å ha noen å hate! Vi må ha noen å rette mango-frustrasjonen mot.

Neida, enda godt jeg påberopte meg taxisjåfør-observasjoner. Du får ta kontakt om noen sier noe uinnvidd om byggautomasjon, så kan jeg gjengjelde tjenesten ;)
 
Sist redigert:
Hvis man leser regnskapene som ligger tilgjengelig på proff.no(2020 er ikke klart enda) kan man følge utbyttet oppover i selskapsstrukturen. Pengene blir utbetalt aksjonærene som for Hansa sin del er holding-selskaper oppover i Hansa Borg konsernet. Hvis man så tar en titt på hvilke kapitalreserver Hansa og dets holding-selskaper har er det helt klart at de har "gjemt litt unna".

Hansa Holding:
Disse har 550mnok i egenkapital av totalkapital på 600mnok. Utbytte til holdingselskaper gjøres stort sett for at det er en enkel og skattefri metode å skyve penger rundt i et konsern for reinvestering, man slipper ikke unna beskatning av overskuddet, men kan da reinvestere overskuddet og heller betale beskatningen den dagen pengene skal inntektsføres. Likviditet og kapital må heller ikke blandes, som regel er kapitalen illikvid, dvs at den ikke er lett tilgjengelig for å betale løpende utgifter, men bundet opp i aksjer, bokført egenkapital og annet.

Alltid greit å lese seg litt opp på saken før man uttaler seg, og det burde f**n meg journalisten som skrev den saken ha gjort. For har man ikke interesse eller kunnskap om økonomi, er det ekstremt nærliggende å tenke seg til at den artikkelen konkluderer med at det sitter en gjeng med flosshatter på og håver inn 50mnok i utbytte. Heldigvis er ikke det tilfellet her.

Jeg er på ingen måte en storkapitalist selv, men innehar som dere sikkert skjønner en økonom-kalkulator.
Æsj, du ødelegger moroa ved å ha noen å hate! Vi må ha noen å rette mango-frustrasjonen mot.
Ja, er det ikke utrolig hvor mange gode diskusjoner som skal ødelegges med fakta og ekte kunnskap!!

Neida, takk for innføringen i litt mer kunnskap om økonomi i store konsern @Rikard .
Jeg slukte jo journalistens click-bait her. I den grad at jeg reflekterte så veldig nøye over detaljene i det hele tatt. :)
 
Ikke direkte om øl, men hva tror vi om at det i bunn og grunn er "irish moss" de snakker om her?

Interessant, tror jeg skal prøve neste batch uten irish moss. Men også interessant at Q-meieriene bruker det for at kakaoen ikke skal falle til bunnen i sin sjokolademelk, altså det motsatte av det vi bruker den til...
 
Ikke direkte om øl, men hva tror vi om at det i bunn og grunn er "irish moss" de snakker om her?

Vi får vel helt minimale mengder - om noe - med over i ølet. Det er de mengdene vi får i oss der karragenan brukes som konsistensgiver, som kan gi grunn til bekymring. Jeg er overhodet ikke redd for å bruke det som klaringsmiddel.
 
Vi får vel helt minimale mengder - om noe - med over i ølet. Det er de mengdene vi får i oss der karragenan brukes som konsistensgiver, som kan gi grunn til bekymring. Jeg er overhodet ikke redd for å bruke det som klaringsmiddel.
Det tror ikke jeg heller. Skilles vel for det meste ut i trub-gugga?

Men altså: ultraprossesert mat er antagelig noe svineri. Bakteriafloraen i tarmene til oss i vesten er særdeles skrøpelig sammenlignet med urfolk som kun spiser uprossesert mat. Har man en times tid til overs, vil jeg sterkt anbefale denne franske dokumentaren. Den omtaler også vanlige ”ufarlige” E-stoffer. Forskningen på dette er bare såvidt kommet i gang.
 
Måtte søke opp Irish Moss litt. Her er man hysterisk over noen små mengder i matvarer, så selges det som kosttilskudd? Her er det noe som ikke henger på greip. https://www.tights.no/butikk/sunnrask-irish-moss/
"Superfood for smart people" står det på posen. Det burde vel heller stått "from smart people".

Helsekostbransjen er etter min mening en særs fascinerende blanding av dumhet og kynisme.
 
Det lanseres en ny og lettere utgave av Bud Light som også er uten karbohydrater. Har de fjernet siste rest av... øl?

Lavkarbo er en trend i ølmarkedet nå, og den hsr neppe nådd toppen. Bud Light er i utganspunktet et sørgelig øl. Ingen tvil om st 80 kalorier er den store USPen her.
 
En bieffekt av energiunderskuddet i Europa nå er mangel på CO2 i Storbritannia. The Guardian melder at det går ut over kjøttproduksjonen. Og vi vet jo hva annet CO2 brukes til. Tenk om det blir både øl- og bacon-mangel! :eek:

Igjen fordeler med å brygge selv. Snart må man ha en okse i hagen også. For å være selvforsynt :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp