Om øl i mediene

Takk for påminnelsen. Glemmer stadig å lese dem
Er de no bra?
Alltid noe å lære - skal brygge en del amerikansk i ukene som kommer (vet ikke hvorfor ) og leser en del på «the electric brewery» - må finne riktig malt i norge som passer til oppskriftene, og artiklene fra BS gir meg lit info om hva jeg kan/bør velge.
 
Takk for påminnelsen. Glemmer stadig å lese dem
Er de no bra?
Kikka gjennom, og synes det virka streit og greit. Folk kommer ikke gæ'ernt ut om de følger rådene der.

Jeg stusser litt over rådet om å bruke carapils i tyske pils, men du ødelegger vel ikke et øl med det. Det bare gjør ikke noe særlig hverken fra eller til, trur jeg.
 
Kikka gjennom, og synes det virka streit og greit. Folk kommer ikke gæ'ernt ut om de følger rådene der.

Jeg stusser litt over rådet om å bruke carapils i tyske pils, men du ødelegger vel ikke et øl med det. Det bare gjør ikke noe særlig hverken fra eller til, trur jeg.
Enig med deg i synspunktet på Carapils.. fått smakt litt på de to siste batchene der jeg i stedet har brukt Carahell og kommet frem til at 2-3% gir den effekten jeg ønsket.
 
Enig med deg i synspunktet på Carapils.. fått smakt litt på de to siste batchene der jeg i stedet har brukt Carahell og kommet frem til at 2-3% gir den effekten jeg ønsket.
Ja. Jeg gjør det samme, og synes det gir akkurat nok til å gi ølet den lille tyngden det mangler om du bruker 100% pilsnermalt.

Jeg bør vel kreditere @Holmentoppen, siden det var fra oppskriftene hans jeg plukka opp dette:).
 
Dispenser-brus synes jeg ikke smaker likt som fra flaske, tviler på dette blir noe bedre om de ikke gjør tilpasninger slik som med flymat (som ofte er kjedelig, men av og til bra). Heldigvis har mange festivaler og konserter begynt å ha flere alternativ enn "øl".
 
Dispenser-brus synes jeg ikke smaker likt som fra flaske, tviler på dette blir noe bedre om de ikke gjør tilpasninger slik som med flymat (som ofte er kjedelig, men av og til bra). Heldigvis har mange festivaler og konserter begynt å ha flere alternativ enn "øl".
Skeptisk. Jeg tror det ikke før jeg smaker det.
 
Saksa denne fra NRK:

11:47

Kan gå tom for øl- og brusbokser​


Norske bryggerier kan gå tomme for øl- og brusbokser i sommer på grunn av en internasjonal mangel på råvarer til aluminiumsbokser og høy etterspørsel av drikke. Både Coca-Cola Norge, Ringnes og Hansa Borg merker mangelen, ifølge E24.
 
Kveik som trend er da eldre enn mango-ølet:). Men jeg har absolutt null tru på at kveiken blir en slager på den samme måten - og egentlig ikke på noen annen måte, heller.
Enig, stiller meg skeptisk til spådommen fra "ølekspert Jørgensen".
Har på følelsen at interessen for kveik har passert høyden og har vært nedadgående i lang tid allerede, også i utlandet.
 
Enig, stiller meg skeptisk til spådommen fra "ølekspert Jørgensen".
Har på følelsen at interessen for kveik har passert høyden og har vært nedadgående i lang tid allerede, også i utlandet.
Ja - det er hva jeg synes jeg hører i et par podcasts.

Jeg har aldri helt forstått poenget med å brygge alskens andre øltyper enn norsk gårdsøl med kveik. Og norsk gårdsøl har neppe universell appell.

Nåja, noen har jo fått fot for å bruke kveiken til det meste, og liker åpenbart det de får ut av det. Jeg mener ikke at de ikke skal ha rett til å gjøre det. Men jeg trur altså ikke det blir ei stor greie.
 
Føler at ‘Øleksperten’ henger mins tre år bak
‘… både NEIPA, røykøl, surøl og mjød knivar om plassen som det nye store.’
 
For å ta «øleksperten» litt i forsvar, så snakker han kanskje mer om mainstreamen enn om sånne som oss…? Er vel ikke så mange såkalte industribryggerier som har kommet med «Kveik editions» ennå?
 
Tilbake
Topp