Online vannjusteringskurs med Anders Hagen den 15. november 2023 kl. 20.00 - 21.30

Bør legge til at jeg brygga en del brygg i sommer med regnvann, og opplevde ikke at det endra noe, bortsett fra at jeg måtte passe på å ikke bruke så mye syre:). Ølet blei godt.
 
Ok. Arbeidshypotesen herfra var at karbonat feller ut under oppvarmingen av meskevann, og deretter sakte løser seg gjennom mesking men først og fremst kok (forutsetter at det blir med over). Litt avhengig av hvor mye karbonat du har i vannet ditt. Kunne vært en forklaring. Men kalkrikt regnvann finnes nok ikke, selv på Innlandet. Så da er det litt uvisst.
 
Skjønner ikke helt den er. Mengden syre jeg bruker for å få pH på skyllevannet under 6, vil påvirke pH før kok. Det har jeg rikelig erfaring for. Det er ikke sånn at så lenge jeg får pH i skyllevannet under 6, vil pH til kok være den samme uansett hvor mye syre jeg bruker.

Justering av pH vil alltid innebære valg. Poenget er å sette seg i den situasjonen at du faktisk kan gjøre de valgene. Å ikke gjøre det, er også et valg:).
Ok, så du bruker nok syre til å få pH på skyllevannet under 6 og så justerer du før kok. Hender det at du må justere opp igjen hvis vørteren blir for sur?
 
Ok, så du bruker nok syre til å få pH på skyllevannet under 6 og så justerer du før kok. Hender det at du må justere opp igjen hvis vørteren blir for sur?
Det hendte et par ganger i sommer da jeg brygga med regnvann - og glemte at det hadde vesentlig mindre bufferkapasitet enn det vannet jeg ellers bruker:). Det har vel hendt med mørtkt øl, også. (Jeg brygger lite mørkt øl, og sida jeg justerer på frihånd, bare basert på erfaring, er jeg ikke like treffsikker med de ølene.)

Det er ikke noe stort problem når det skjer. Litt natron fikser det - og så får jeg leve med at det endrer smaksbalansen i ølet litt i retning malt.
 
Ok. Arbeidshypotesen herfra var at karbonat feller ut under oppvarmingen av meskevann, og deretter sakte løser seg gjennom mesking men først og fremst kok (forutsetter at det blir med over). Litt avhengig av hvor mye karbonat du har i vannet ditt. Kunne vært en forklaring. Men kalkrikt regnvann finnes nok ikke, selv på Innlandet. Så da er det litt uvisst.
Er det snakk om den prosessen du kan bruke for å redusere alkaliniteten i vannet? Altså koke opp vannet, og så la det stå for at karbonatet skal bunnfelle seg? Jeg mener at det ikke funker dersom du ikke har veldig mye kalk i vannet. Det er i alle fall hva Palmer sier (HtB, s.346 - 348). Jeg prøvde det en gang for lenge sida, og det funka ikke. Mao.: Jeg har ikke hardt nok (kalkrikt nok) vann til at koking har effekt.

Jeg skummer grundig under oppkok - og jeg tar prøven før jeg gjør det. Kan det ha betydning?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp