Online vannjusteringskurs med Anders Hagen den 15. november 2023 kl. 20.00 - 21.30

Supert gjennomført. God mix av teori og praksis, både for den som ønsker å gå i dybden og den som vil gjøre ting litt enklere. Fellesnevner er bedre øl! At rundt 80 hang på, de fleste til vi satte strek, er imponerende og må også bety dedikerte bryggere. Som nevnt til slutt i går svarer Anders på spm. på forumet og også pm.
 
Jeg har aldri tilsatt syre i skyllevannet, har ikke trodd det var nødvendig. Men dette ble nevnt av @AndyHagen ,og som jeg forstod det så var det for å holde pH på 6 eller lavere, for å unngå astringens.

Er det andre som gjør dette?
 
Jeg har aldri tilsatt syre i skyllevannet, har ikke trodd det var nødvendig. Men dette ble nevnt av @AndyHagen ,og som jeg forstod det så var det for å holde pH på 6 eller lavere, for å unngå astringens.

Er det andre som gjør dette?
Jeg gjør det alltid. Poenget er ikke bare å unngå astringens, men også å få riktig pH i kok. Den bør ideelt sett ligge på 5,2, og i alle fall ikke ligge over 5,4.

Jeg vil tru at hensynet til astringensrisikoen er mindre viktig enn hensynet til pH i kok.
 
Sist redigert:
Mye av syra og buffer vil jo sitte igjen i malten også når du skyller så jeg tror ikke det har så stor betydning

Jeg gjør det alltid. Poenget er ikke bare å unngå astringens, men også å få riktig pH i kok. Den bør ideelt sett ligge på 5,2, og i alle fall ikke ligge over 5,4.

Jeg vil tru at hensynet til astringensrisikoen er mindre viktig enn hensynet til pH i kok.

Hva skjer hvis pH over 5,4 i kok?
 
Her er hva Martin Brungard, som har laget Bru'n water, sier om å tilsette syre i skyllevannet:

"The need to acidify sparging water is directly dependent upon the alkalinity of the tap water. I now use RO water and don't have to acidify since it already has very low alkalinity. On the other hand, my water in Tallahassee was plenty alkaline and I had to acidify to knock that alkalinity down.

The need to acidify and reduce the alkalinity of the sparging water is not dependent upon the beer style being brewed. If your tap water has more than 25 to 50 ppm alkalinity (as CaCO3), then you really should acidify. If your tap has less than 25 ppm alkalinity, then there is no need to acidify.
"

Ettersom jeg bruker RO-vann kan jeg tydeligvis fortsette som før uten syre.

 
Mye av syra og buffer vil jo sitte igjen i malten også når du skyller så jeg tror ikke det har så stor betydning



Hva skjer hvis pH over 5,4 i kok?
Du får dårligere utfelling av proteiner, og det sies at du får en krassere ("harsher") karakter på bitterheta. Og du vil jo også få en tilsvarende høy pH i vørteren du setter til gjæring, hvilket vil påvirke pH i det ferdige produktet. Det siste er nok "strain dependent", og jeg veit ikke mye om det.

5,2 skal være det ideelle, og kanskje lavere også, om en skal skjele til optimal utfelling av proteiner. "Prisen" for å komme ned på 5,2 eller lavere er at du får noe dårligere IBU-utbytte. Hvor mye, har jeg ikke klart å finne ut.

Palmer skriver i How to Brew at det viktige er å få riktig pH i mesken, så vil pH etter det bli riktig, også. Det er definitivt ikke mi erfaring. Så jeg kontrollerer pH hele veien, og justerer med syre om nødvendig.
 
Her er hva Martin Brungard, som har laget Bru'n water, sier om å tilsette syre i skyllevannet:

"The need to acidify sparging water is directly dependent upon the alkalinity of the tap water. I now use RO water and don't have to acidify since it already has very low alkalinity. On the other hand, my water in Tallahassee was plenty alkaline and I had to acidify to knock that alkalinity down.

The need to acidify and reduce the alkalinity of the sparging water is not dependent upon the beer style being brewed. If your tap water has more than 25 to 50 ppm alkalinity (as CaCO3), then you really should acidify. If your tap has less than 25 ppm alkalinity, then there is no need to acidify.
"

Ettersom jeg bruker RO-vann kan jeg tydeligvis fortsette som før uten syre.

Det er antakelig riktig hvis du bare tenker på å forebygge astringens. Og i og for seg trenger du jo ikke tenke på annet. Jeg har bare funnet at det er greit/praktisk å bruke nok syre til at jeg får riktig pH i vørteren til kok, også. Men det er erfaringsbasert hvor mye jeg trenger å tilsette; jeg veit ikke om det finnes noen måte å beregne det på.
 
Hei,
Her har Finn dypdykket mye mer i litteraturen en meg, men det er riktig som Martin Brungard (via Amarillo) sier at alkaliniteten i vannet ditt er viktig for valgene. Mineralrikt brønnvann blir mer trøbbel enn overflatevann særlig i skyllevann med også i mesk hvis det ikke justeres. Brungard setter grensa på 25 ppm som CaCO3 før man bør vurdere å justere skyllevann, og Oslovannet ligger vel rundt 30. Så da blir det litt i retning av det jeg sa på kurset også. Hvorfor ikke bare kontrollere de betingelsene man kan kontrollere, når det er såpass mye man ikke har kontroll på? Dette er nok en ting jeg aldri har, eller aldri kommer til å ofre en splittbatch på. Det er så lett å gjøre noe med. En liten milliliter med melkesyre fra en engangssprøyte, så sitter pH i skyllevannet også. Så får jeg leve med å aldri finne ut om dette var prikken over i´en eller ikke. :)
 
Her er resultat fra i går. Vet ikke helt hva jeg skal tolke av blåfargen, men godt under 6 og ikke så ulikt i mesk og skyllevann
15 liter meskevann, 8 liter til skylling. Beregnet 5,3 i Brewfather med 2 ml fosforsyre 75%
 

Vedlegg

  • IMG_2277.jpeg
    IMG_2277.jpeg
    953,1 KB · Sett: 16
Målte pH i både mesk og partskylling i går med pH strips, side det er det jeg har
15 liter meskevann, 8 liter til skylling. Overresaket meg at begge viste så høyt som 5,5 da jeg beregnet 5,3 i Brewfather med 2 ml fosforsyre 75%
Pleier treffe ganske nøyaktig, men altså var det ganske likt mellom mesk og skylling og godt under 6
Jeg trur det skal mye til før pH i mesk har noen særlig betydning. Men pH i kok og til gjæring kan være viktig.
 
Tilbake
Topp