Ønsker å brygge en belgisk dubbel

Noen som har brygget dette før og har noen tips å dele? Tar imot alle innspill, fra valg av malt til gjæringstid.

Bruker et ganske standard bryggeoppsett med kjøledunk til mesking. Batchen er tenkt på rundt 19-20 liter, går for en trappist-type gjær (avhengig av hva de har på Bryggselv). Tenker å bruke sukker i koken, her er det kanskje best å gå for type brunt kandissukker eller lignende? Hva er best, ha i sukkeret tidlig eller seint i kokeprosessen?

Takker for alle svar!
 
er vel ikke helt dette du er ute etter,men det beste jeg noen gang har laget. (ganske lik Duvel)

OG:1062
FG:1002
ABV: 7,9

5.5 kg pilsnermalt
0.5 kg carahell 25 ebc

600 gram farin i kok på 60 min.

? gram styrian goldings 60 min (juster til IBU 20)
15 gram saphir (3,8) 60 min
15 gram saphir (3,8) 15 min
15 gram saphir (3,8) 1 min
5 gram irish moss 15 min

mesk 60 min på 65 grader.

gjær WLP 570 med starter ifølge mr.malty (25 dager på 20 grader.)
 
Det er vel ikke akkurat en dubbel.

Best smak får man av å karamellisere egen sirup, det er ikke vanskelig. Jeg har hatt den oppi etter stormgjæring noen ganger, og noen ganger i slutten av kok. Slutten av kok er greiest på alle mulige måter. Det kan teoretisk sett gi noe lavere utgjæring, men jeg har personlig ikke hatt problemer med det.

Jeg mesker lavt for dubbel, 63-64C. Jeg har litt dårlig erfaring med for høy gjæringstemp, ettersom du fort ender opp med usmaker. Start på feks 19C, og ikke la det stige for mange grader, ihvertfall ikke tidlig.

Noen av mine erfaringer med hjemmelaget sirup finnes her: https://forum.norbrygg.no/threads/h...r-hvor-far-jeg-kjopt-diammonium-fosfat.26024/
 
Ta en titt på denne videoen (ca. 30 min fra start):
Brewing Like a Monk with Stan Hieronymous - BeerSmith Podcast 37

Start gjerne gjæringen på 18-19 C. Ta en men uansett erfaringene til cjohansen så ville jeg utført en rolig øking av temperaturen opp mot 25-28 C etter 120 timer - og holdt den på valgt temperatur til dag 14. Dette vil hjelpe til å nå ønsket FG (god utgjæring). Jeg lot min første dubbel stige fra 18 til 28 på tre dager - og den ble vellykket (WLP 530). Lytt til Stan H., og tenk litt på hva du ønsker å oppnå med din dubbel!

 
Tilbake
Topp