Ønsker anbefalinger til bryggedatoer

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Hei kjære medbryggere.

Jeg skal brygge øl til bryllupet til svogeren min. Han ønsker noen forskjellige typer. Havrestout, Weissbier, APA, Kölsch, Corona. Havrestout er jo greit, er vel bare å brygge først som sist og sette til lagring. Men de andre, særlig Weissbier og APA er kanskje greit å vente med til et par måneder før bryllupet? Bryllupet er 25. august 2018.
 
APA er vel eneste som kan være grei å vente litt med, de andre er bare å brygge i vei. Men sant skal sies, brygget en APA med 95% pale og 5% spesial. Den var veldig tynn i begynnelsen og etter to-tre måneder lagring ble den mye fyldigere å bedre.
 
Weissbier taper seg veldig fort, så den bør være fersk. Det samme gjelder for APA, særlig hvis du tørrhumler. Corona og kølsch er heller ikke lagringsøl, med de skal jo ideelt gjennom en "kaldlager-ing", så det tar noen uker før de er ferdige. Men når de er ferdige, vinner de ikke på ytterligere lagring, og bør drikkes innen rimelig tid. Havrestouten tåler vel å stå en stund, men er heller ikke noe utpreget lagringsøl.

Hjembrygg er ferskvare - med få unntak.
 
Jeg har 3 år gammel weissbier, den er fortsatt helt knall. Vil ikke påstå den har tapt seg noe særlig av lagring.
 
Jeg har 3 år gammel weissbier, den er fortsatt helt knall. Vil ikke påstå den har tapt seg noe særlig av lagring.

Weissbier blir ikke nødvendigvis udrikkelig, men endrer karakter. Jeg har drukket egen som har vært nærmere et år gammel, men den var langt unna det den en gang var. Jeg mener helt alvorlig at den ikke bør bli så mye mer enn en måned gammel om du vil nyte det som er sjarmen ved en hefe.

Du snakker om hjemmebrygget hefeweissen?
 
Eneste Weiss jeg har brygget hittil var batch nr 2 (er nå på 29 siden mars), og den ble oksydert ganske tidlig. Øla mørkna på farge og smakte ikke noe særlig allerede 6-8 uker etter flasking. Velger å skylde på nybegynnerfeil og lite erfaring, det skal nok gå bedre denne gangen. 3 år hørtes nesten utrolig ut med holdbarhet, det tviler jeg på Erdinger har engang, mener det er ett år "best før dato" på den. Men ja, input herfra, og fra andre tråder jeg har søkt meg frem til, er at så lenge man er pertentlig med å sørge for minimalt plask og skvulp ved omstikking og flasking, samt at man er trygg på at korkemaskinen forsegler flaska hundre prosent, lagrer øla i 8-10 graders jevn temperatur og uten lys, skal holdbarheten være noenlunde bra.

Er jo greit at det blir så bra det kan bli når det er kjent at det blir brygget av meg...
 
Eneste Weiss jeg har brygget hittil var batch nr 2 (er nå på 29 siden mars), og den ble oksydert ganske tidlig. Øla mørkna på farge og smakte ikke noe særlig allerede 6-8 uker etter flasking. Velger å skylde på nybegynnerfeil og lite erfaring, det skal nok gå bedre denne gangen. 3 år hørtes nesten utrolig ut med holdbarhet, det tviler jeg på Erdinger har engang, mener det er ett år "best før dato" på den. Men ja, input herfra, og fra andre tråder jeg har søkt meg frem til, er at så lenge man er pertentlig med å sørge for minimalt plask og skvulp ved omstikking og flasking, samt at man er trygg på at korkemaskinen forsegler flaska hundre prosent, lagrer øla i 8-10 graders jevn temperatur og uten lys, skal holdbarheten være noenlunde bra.

Er jo greit at det blir så bra det kan bli når det er kjent at det blir brygget av meg...

Sjøl om du gjør alt riktig, kan du ikke gjøre noe som helst for å bevare den friskheten som bare er der når ølet er ferskt. Det har lite med "holdbarhet" å gjøre. Ølet blir ikke "dårlig", men det mister likevel kvalitet. Og så kan det godt hende at noen liker det slik det blir. Det var flere som uttalte seg positivt om min "gamle" weissbier - men det var sant å si ikke folk med mye greie på hvordan en weissbier skulle smake.
 
Det spørs vel litt på karboneringsteknikk og. Er den fatet så er den så og si ferdig, er den speiset så kan den godt stå iallefall noen få uker. Er den sukkerkarbonert så bør den stå urørt.
 
Tilbake
Topp