Ønsker innspill: India Pale Lager oppskrift

Har jobba en stund med å snekre sammen denne og vil veldig gjerne ha tilbakemeldinger/råd/ innspill/ synspunkt... Alt mottas med takk  :yes: Målet er å lage noe som ligner på Inveralmond Caesar Augustus, "IPA made as a Lager"


#5 Bergfast India Pale Lager Style: Unspecified (India Pale Lager) Brewer: Bergfast

Statistics
Volume: 50 liters
Boil Volume: 60 liters
OG: 1051
BG: 1042
FG: 1012
Alcohol: 5.1 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 32 IBU
BU/GU: 0.63

Fermentables
Pilsner Malt, Weyermann 3 EBC 6000 g
Vienna, Castle     7 EBC 2000 g
Munich Malt, Weyermann 22 EBC 1000 g
Cara Pils, Castle     7 EBC 500 g
Caramalt, TF   30 EBC 1000 g

Mash schedule: 64 degrees for 60 minutes, 75 degrees for 15 minutes. Skylling 78 grader

Hops
Humleskjema:

60 min: 30g Cascade 6.8% AA (11 IBU)

20 min: 15g Cascade 6.8% AA, 15g Amarillo 9,1% AA - (7,8 IBU)

10 min: 20g Cascade 6.8% AA, 20g Amarillo 9,1% AA, 20g Nelson Sauvin 12,1%AA (11 IBU)

1 min:  30g Cascade 6.8% AA, 20g Amarillo 9,1% AA, 20g Nelson Sauvin 12,1%AA, 30g Styrian Golding 6% AA (1.89 IBU)

Tørrhumling 25 l:

Første tilsetning v/ overføring til sekundærgjæring.

Fylle gjæringskar med Co2 før overføring for å hindre oksydering pga humla.

15 g Cascade 6.8% AA, 10 g Nelson Sauvin 12,1%AA

Andre tilsetning på slutten av 4 uker lagring, rett før fating/ flasking.

15 g Cascade 6.8% AA, 10 g Nelson Sauvin 12,1%AA

Fermentation
Yeast: Dele batchen i to- WLP940 Mexican Lager Yeast/  Saflager 34/70
Fermented at 9 degrees C for 7 days.
Fermented at 14 degrees C for 14 days.
Lagered at 4 degrees C for 30 days.

Comments:
IBU 32 (APA?)
Koke 90 min.
Beregnet effektivitet: 80%
 
Ønsker noe restsødme og maltsmak, men ikke for mye. Har tenkt på om jeg bør kutte ut vienna og munchenermalten, og redusere litt på caramalten. Dette blir jo en lager med humlesmak og aroma hentet fra ipa, eller egentlig apa hvis en ser på ibu.

Når det gjelder humlinga er jeg veldig usikker. Målet er mye sene tilsetninger for å få stor fylde og smak, bitterhumle- tilsetninga er ganske redusert. Cascade og amarillo tror jeg ser greit ut, men Styrian Golding og Nelson Sauvin er jeg veldig usikker på.

Har ikke nok erfaring til å si om dette blir en balansert øl...

Noen som har noen formeninger?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva vil du oppnå med å bruke den gjæren kontra feks WLP001 ?

Jeg har laget noen session lagere, Da har jeg forsøkt å holde maltbasen så enkel som mulig.
Pilsnermalt, munich og carapils, evt carafa I for fargejustering.
Jeg har også prøvd cara malt i Lagere men jeg er ingen Fan.
 
WLP001 ville sikkert ha vært bra, men det er den rene lager-smaken kombinert med typiske IPA-humler som er målet. 

Vil komme til å prøve ut to
forskjellige typer, og sannsynligvis få to ganske forskjellige utfall. 34/70 ser jeg for meg blir mer malt-aktig. WLP940 trolig mindre maltpreg, men ren og crisp. Det sies at den får et litt svakt fruktig preg, noe jeg tenker kan være positivt i dette ølet. Denne er nok på mange måter ikke så langt unna WLP001 vil jeg tro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nelson er en artig vri, men kanskje det blir litt for fruktig? Fruktsmakene gir jo en litt "rundt" preg synes jeg, og en lager skal vel helst være crisp. Lurer på om jeg ikke hadde drattnelson ned til 10g på 10 og 1 minutt. Men, jeg har aldri smakt ølen du refererer til, så forslaget mitt kan jo være helt skivebom.
 
Her er bryggeriet sin beskrivelse:

TASTE:Sharp, Crisp, Zesty, Biscuity Sweet, Dry Finish
COLOUR:Golden Straw
SMELL:Fresh, Zesty, Citrus Hops, Caramel, Honey

Hvordan får en "biscuity sweet" og "dry finish"?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde kanskje fjernet Nelson, eller iallefall tonet den ned litt. Synes den gir et ganske kraftig tropisk preg.

Biscuity sweet? Høres ut som en dose maris? Evt len veldig liten dose biscuit malt? Biscuit malt kan være litt i overkant for en lager..

Dry finish er vel bare høy attenuasjon?
 
Takk for tips! Tropisk preg høres riktig ut! :) men det kan kanskje bli for mye av det gode? Best å gå litt med på mengdene som du sier.  Har du prøvd å tørrhumle med Nelson? Originalen skal være tørrhumla i flere omganger, men jeg vet ikke med hva.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synes det er litt vel mye cara/crystal om du vil ha et tørt øl. Når det gjelder Nelson Sauvin, synes jeg den virker mindre fruktig i veldig tørre øl.
 
Jarle T skrev:
Takk for tips! Tropisk preg høres riktig ut! :) men det kan kanskje bli for mye av det gode? Best å gå litt med på mengdene som du sier.  Har du prøvd å tørrhumle med Nelson? Originalen skal være tørrhumla i flere omganger, men jeg vet ikke med hva.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har kun tørrhumlet med nelson sammen med andre tropiske. Og en gang med simcoe og Chinook. Til å være IPA så var det for mye, begge ganger. Da var det like store mengder av alt. 20g av hver på 25 liter i karet.

Men godt catchet av Kjetil S. For mye cara hvis den skal være tørr. C-30 er nesten 10%. Ville droppet den hvis du skal ha den crisp og tørr.
 
Bernts skrev:
Jeg har laget noen session lagere, Da har jeg forsøkt å holde maltbasen så enkel som mulig.
Pilsnermalt, munich og carapils, evt carafa I for fargejustering.
Jeg har også prøvd cara malt i Lagere men jeg er ingen Fan.
Husker du hva slags caramalt, og hvor mye (%)? Snakker vi session lagere med mye amerikansk humle? Synes å huske at originalen var en anelse søt (kanskje det som refereres til som biscuity sweet), men FG vil jeg tro er 1.010. Bryggeriet oppgir forresten at det skal være lagermalt og caramalt. Kutte ut vienna og carapils kanskje?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Jarle T skrev:
Takk for tips! Tropisk preg høres riktig ut! :) men det kan kanskje bli for mye av det gode? Best å gå litt med på mengdene som du sier.  Har du prøvd å tørrhumle med Nelson? Originalen skal være tørrhumla i flere omganger, men jeg vet ikke med hva.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har kun tørrhumlet med nelson sammen med andre tropiske. Og en gang med simcoe og Chinook. Til å være IPA så var det for mye, begge ganger. Da var det like store mengder av alt. 20g av hver på 25 liter i karet.

Men godt catchet av Kjetil S. For mye cara hvis den skal være tørr. C-30 er nesten 10%. Ville droppet den hvis du skal ha den crisp og tørr.

Hva med litt mindre av hver? Vil ikke ha den for tørr, gjerne litt sødme som samtidig harmonerer med humlebitterheten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror iallefall du kan dra litt ned på c-30. Du har jo carapilsen der. Selv om c-30 gir en litt rundere smak enn carapilsen.

Men så er det jo forskjell på sødme, og det som kan bli oppfattet som sødme, når det kommer til hvor søt en øl er. F.eks hvis du mesker høyt så er ikke de ugjærbare dextrinene som er igjen veldig søte, men de gir litt fylde, som igjen gir litt fravær av tørrhet, dette kan oppfattes søtt hvis man setter det opp mot tørrhet. Hørtes sikkert teit ut men les det to ganger så skjønner du sikkert :)

Men slike nyanser om "litt mindre av begge" blir litt for spesifikt for meg, tror du bør vente på at noen voksne kommer i tråden :)
 
Jarle T skrev:
Bernts skrev:
Jeg har laget noen session lagere, Da har jeg forsøkt å holde maltbasen så enkel som mulig.
Pilsnermalt, munich og carapils, evt carafa I for fargejustering.
Jeg har også prøvd cara malt i Lagere men jeg er ingen Fan.
Husker du hva slags caramalt, og hvor mye (%)? Snakker vi session lagere med mye amerikansk humle? Synes å huske at originalen var en anelse søt (kanskje det som refereres til som biscuity sweet), men FG vil jeg tro er 1.010. Bryggeriet oppgir forresten at det skal være lagermalt og caramalt. Kutte ut vienna og carapils kanskje?
Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepp vi snakker om session lagere, siste brygg brukte jeg crystal rug i

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5718.msg202227.html#msg202227
 
Tilbake
Topp