Ønsker oppskrift på et pilslignende øl ved bruk av overgjær

[/quote]

Hvorfor kaller du dette en Kölsch, egentlig? :)
[/quote]

En god oppskrift på kølsch, men hadde ikke typeriktig gjær. Byttet gjær men navnet sto no øverst på oppskriften.

Har tenkt å døpe den om til beinknuseren eller kneleren på grunnen av sin lett drikklighet, høye ABV og at kropsdeler kan oppleves som faværende etter noen kjappe halvlitere en fredags kveld.  :bank2:
 
Gahr skrev:
Her er min Kölsch.

Andrimne Kölsch
22,5 liter
OG: 1051
FG: 1010
IBU: 30 (Noonan)

3,9 kg Global pilsnermalt
200 g Weyermann vienna malt
200 g Weyermann hvetemalt
59 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 4 % AA, 60 min.
20 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 15 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesking 90 min. på 65 C. Koking 90 min. Gjæring på 16 C. Justerer vannet med 1 g CaSO4 og 2 g CaCl2 per 10 liter.

Jeg er ikke ute etter noe særlig humlearoma eller fruktighet. Etter min mening er en god kölsch ganske lik en myk pils, men med en mild fruktighet i tillegg. Kjølig gjæring og nok gjær er viktig her, men det bør være uproblematisk å gjære på en noe høyere temp enn 16 C, det avhenger bare hva du er ute etter. Det er også viktig å passe på at gjæren får jobbet seg helt ferdig før man skrur temperaturen ned mot lagring. I et såpass lett øl vil acetaldehyd og diacetyl som eventuelt er igjen i ølet svært lett skinne gjennom. Neste gang jeg brygger denne vil jeg sannsynligvis legge OG litt lavere, rundt 1.048, tenker jeg, og mulighens senke bitterheten til ca. 25 IBU.

Hvor lenge vil du anslå at den skal gjære og lagres?
 
Gahr skrev:
10-14 dagers gjæring, 2-4 ukers lagring.

Hei Gahr,

Gjærer du Kölschen flatt på 16 grader over hele perioden, eller starter du et par grader under og øker opp til 16 grader i løpet av 48 timer?

Mvh,

Marius
 
Starter som regel alt øl et par grader lavere enn gjæringstempen. Skrur opp i løpet av en dag eller to, ja.
 
Gahr skrev:
Starter som regel alt øl et par grader lavere enn gjæringstempen. Skrur opp i løpet av en dag eller to, ja.

OK, takk for svar. Da tester jeg å starte på 14 grader og øke opp til 16.

Jeg er usikker på hvor langt ned jeg klarer å få kjølt vørteren med spiralkjøleren i løpet av rimelig tid nå som det er så varmt å fint i været, men bør klare ned til 15-16 grader. Er det noe problem å pitche gjæren i en vørter som holder 15-16 grader og sette STC på 14 grader? Antar den kjøles relativt raskt ned til 14 grader i kjøleskap, eller kan jeg like greit da bare starte rett på 16?
 
Da hadde jeg heller bare latt ølet starte på 15-16 °C. Vil ikke utgjøre særlig forskjell i praksis.
 
Gahr skrev:
Da hadde jeg heller bare latt ølet starte på 15-16 °C. Vil ikke utgjøre særlig forskjell i praksis.

OK, da får jeg bare se hvor langt ned jeg klarer å komme med kjølingen. Takk for svar!  :biersmile:
 
Tilbake
Topp