Ønsker oppskrift på et pilslignende øl ved bruk av overgjær

Gahr skrev:
Tja... Den blir annerledes, men ikke så voldsomt. Kanskje litt tørrere og muligens litt mer fruktig. Tipper humleprofilen også blir noe mer markant. Men du vil uansett få et friskt, tørt og lettdrikkelig øl. Kjør på!

Takk =) Da prøver jeg det
 
Nå har min første Kølsch stått og gjæret ved 16 grader i snart 5 døgn. I følge Wyeast, skal ikke deres 2565 gi merkbare mengder med diacetyl, slik at det ikke skulle være nødvendig med noen temperaturheving av den grunn. Er det likevel et lurt "triks" å heve tempen ved slutten av gjæringsperioden, eller skal jeg bare la den gjære helt ut ved 16 grader før jeg tapper den over på fat? Regner med at den blir stående i gjæringsdunken i minimum 3 uker før omtapping.
 
Jeg har ikke pleid å heve temperaturen, men det vil ikke skade å gjøre det.
 
Takker for svar!

Da får jeg se hva jeg gjør. Ølet gjærer i mitt "nylagede" gjæringsskap, så mulighetene for temperaturendring er til stede uten alt for mye plunder og heft.
 
Brede skrev:
Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: 2# Kokkens Kölsch
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Kolsch
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 52,00 L     
Boil Size: 61,50 L
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 9,6 EBC
Estimated IBU: 26,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 84,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
8,50 kg      Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)            Grain        85,00 %     
1,00 kg      Wheat Malt, Bel (3,9 EBC)                Grain        10,00 %     
0,25 kg      Caravienne Malt (43,3 EBC)                Grain        2,50 %     
0,25 kg      Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)          Grain        2,50 %   
50,00 gm      Select Spalt [4,30 %]  (90 min) (First WorHops        3,9 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (90 min)FWHHops        3,9 IBU     
100,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops        18,4 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (1 min) Hops        0,4 IBU     
5,00 gm      Chalk (Mash 60,0 min)                    Misc                     
5,00 gm      Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)  Misc                   
5,20 gm      Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)            Misc                     
6,00 gm      Salt (Mash 60,0 min)                      Misc                     
10,00 gm      Klar Urt (Boil 15,0 min)                  Misc                     
2 Pkgs        Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [Starter Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 10,00 kg
----------------------------
Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        mash in            Add 50,00 L of water at 62,9 C      60,0 C   
60 min        Saccharification  Heat to 70,0 C over 15 min          70,0 C       
10 min        Mash Out          Heat to 78,0 C over 10 min          78,0 C       


Notes:
------
Brygget i 2009 Mistet data men har papir i permen
Fikk 33,5 poeng i NM og 7 plass i lys ale. Hadde nok blitt litt i eldste laget da.
Meget god og ren kolch. Kunne vært mere humle og aroma, men ganske typeriktig. Litt lite skum. Kanskje enstegsmesk?

-------------------------------------------------------------------------------------
Her er en jeg var ganske fornøyd med. Mange synetes den var god og lignet pils
Heisann! Hadde du en innmesk på  60 grader i 60min, hvor du så økte tempen til 70 og holdt den der i 60min? Eller er det programmet som har tullet litt? Syntes bare det hørtes så lenge ut.. :)
 
Gahr skrev:
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Har satt en batch av noe Kölsch-aktig med denne gjæren og etter 5-6 dager, så stinker ølet helt forferdelig. Regner med det går vekk av seg selv?
 
Lars B. skrev:
Gahr skrev:
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Har satt en batch av noe Kölsch-aktig med denne gjæren og etter 5-6 dager, så stinker ølet helt forferdelig. Regner med det går vekk av seg selv?
Helt vanlig for denne gjæren, og det vil forsvinne etter hvert.
 
OyvindEG skrev:
Lars B. skrev:
Gahr skrev:
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Har satt en batch av noe Kölsch-aktig med denne gjæren og etter 5-6 dager, så stinker ølet helt forferdelig. Regner med det går vekk av seg selv?
Helt vanlig for denne gjæren, og det vil forsvinne etter hvert.

Lurer på hvordan de med sterk svovelproduksjon lukter, hvis denne bare har en viss svovelmengde (ifølge white labs). Bør lukten ha forsvunnet før jeg flasker?
 
Lurer på hvordan de med sterk svovelproduksjon lukter, hvis denne bare har en viss svovelmengde (ifølge White Labs). Bør lukten ha forsvunnet før jeg flasker?

Den pleier å forsvinne av seg selv. Det er enda større sjanser for at den forsvinner fort dersom du øker temperaturen en grad eller to mot slutten av gjæringen.
 
VillWonka skrev:
Brede skrev:
Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: 2# Kokkens Kölsch
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Kolsch
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 52,00 L     
Boil Size: 61,50 L
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 9,6 EBC
Estimated IBU: 26,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 84,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
8,50 kg      Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)            Grain        85,00 %     
1,00 kg      Wheat Malt, Bel (3,9 EBC)                Grain        10,00 %     
0,25 kg      Caravienne Malt (43,3 EBC)                Grain        2,50 %     
0,25 kg      Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)          Grain        2,50 %   
50,00 gm      Select Spalt [4,30 %]  (90 min) (First WorHops        3,9 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (90 min)FWHHops        3,9 IBU     
100,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops        18,4 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (1 min) Hops        0,4 IBU     
5,00 gm      Chalk (Mash 60,0 min)                    Misc                     
5,00 gm      Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)  Misc                   
5,20 gm      Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)            Misc                     
6,00 gm      Salt (Mash 60,0 min)                      Misc                     
10,00 gm      Klar Urt (Boil 15,0 min)                  Misc                     
2 Pkgs        Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [Starter Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 10,00 kg
----------------------------
Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        mash in            Add 50,00 L of water at 62,9 C      60,0 C   
60 min        Saccharification  Heat to 70,0 C over 15 min          70,0 C       
10 min        Mash Out          Heat to 78,0 C over 10 min          78,0 C       


Notes:
------
Brygget i 2009 Mistet data men har papir i permen
Fikk 33,5 poeng i NM og 7 plass i lys ale. Hadde nok blitt litt i eldste laget da.
Meget god og ren kolch. Kunne vært mere humle og aroma, men ganske typeriktig. Litt lite skum. Kanskje enstegsmesk?

-------------------------------------------------------------------------------------
Her er en jeg var ganske fornøyd med. Mange synetes den var god og lignet pils
Heisann! Hadde du en innmesk på  60 grader i 60min, hvor du så økte tempen til 70 og holdt den der i 60min? Eller er det programmet som har tullet litt? Syntes bare det hørtes så lenge ut.. :)
Beklager jeg ikke har sett denne men det er riktig det som står 60 + 60 + 15
 
Gahr skrev:
Her er min Kölsch.

Andrimne Kölsch
22,5 liter
OG: 1051
FG: 1010
IBU: 30 (Noonan)

3,9 kg Global pilsnermalt
200 g Weyermann vienna malt
200 g Weyermann hvetemalt
59 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 4 % AA, 60 min.
20 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 15 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesking 90 min. på 65 C. Koking 90 min. Gjæring på 16 C. Justerer vannet med 1 g CaSO4 og 2 g CaCl2 per 10 liter.

Jeg er ikke ute etter noe særlig humlearoma eller fruktighet. Etter min mening er en god kölsch ganske lik en myk pils, men med en mild fruktighet i tillegg. Kjølig gjæring og nok gjær er viktig her, men det bør være uproblematisk å gjære på en noe høyere temp enn 16 C, det avhenger bare hva du er ute etter. Det er også viktig å passe på at gjæren får jobbet seg helt ferdig før man skrur temperaturen ned mot lagring. I et såpass lett øl vil acetaldehyd og diacetyl som eventuelt er igjen i ølet svært lett skinne gjennom. Neste gang jeg brygger denne vil jeg sannsynligvis legge OG litt lavere, rundt 1.048, tenker jeg, og mulighens senke bitterheten til ca. 25 IBU.
Jeg skal brygge denne i kveld. Jeg klarte dessverre ikke skaffe mittelfruh til i dag. Går det bra og bruke saaz tro?
Kansje noen har lyst å gi et lite tips?

Jeg har:
Amerillo
Fugggels
Perle
N b
Aurora
Cascade
Chinnok
Nelson sa,
Lite grann bobek
Citra
Simcoe
 
steinhu skrev:
Er det noen som har en allgrain oppskrift som gir ca 25 liter ved bruk av overgjær som kan minne litt om pils? Har ikke kjølemulighet og har lyst å lage noe som er ganske likt pils i smak (hvis det er mulig da?)


Brygget en Blonde ferdig pakket allgrain fra BryggSelv og den ble lys å mild i smakveldig populær hos damene

Kommer til å brygge mere av den
 
Jeg har brukt US-05 gjær til kølch, fungerer kjempegodt, en sikker vinner året rundt.
Ja det er ikke typeriktig gjær, men US-05 funker godt og lager godt øl.

Til 50 liter, 9000g pils malt, 2500g vienna og 1500g hvete.
Norther brewer 60g 60 min til bitterhet. Tettnanger 30g 25 min og 35g 10 min.
Til 25 liter så kan du halvere oppskriften eller brygge den to ganger.

IBU ca 25-30.
ABV: 7,5 %   ;D

Sterk og god   :ilike:
 
Laegreiden skrev:
Jeg har brukt US-05 gjær til kølch, fungerer kjempegodt, en sikker vinner året rundt.
Ja det er ikke typeriktig gjær, men US-05 funker godt og lager godt øl.

Til 50 liter, 9000g pils malt, 2500g vienna og 1500g hvete.
Norther brewer 60g 60 min til bitterhet. Tettnanger 30g 25 min og 35g 10 min.
Til 25 liter så kan du halvere oppskriften eller brygge den to ganger.

IBU ca 25-30.
ABV: 7,5 %  ;D

Sterk og god  :ilike:

Hvorfor kaller du dette en Kölsch, egentlig? :)
 
Gjærspesifikasjonen på European ale, seier den er lik us-05, eg kjenner fleire tyske bryggarentusiastar som lagar, kolsch, altbier etc med den gjæra.
 
Tilbake
Topp