Oppbevaring av speise

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har tatt vare på litt vørter etter at jeg brygget en hveteøl.
Tok alt bunnfallet i kokekjelen over i et 3 liters målebeger og lot det stå i kjøleskapet natten over.
Fikk da 1,5 liter klar vørter (speise) som jeg helte over på steriliserte laboratorieflasker. (Sterilisert i trykkoker)

Så har de stått i kjøleskapet siden. De blir stående 10 dager før jeg skal bruke de.
Jeg burde vel kanskje fryst ned dette? Eller går det bra med oppbevaring i kjøleskap?

Hva gjør dere @Finn Berger , @Miguel og @bjartenataas ?

Kanskje jeg skal fryse det ned jeg også. Det har bare stått 3 dager nå, så det lukter og ser helt fint ut.

Jeg har kun oppbevart i kjøleskap, men da har de stått maks åtte dager, men det virker til å gå greit. Jeg har jo ikke testet fryser så vet ikke hva forskjellen ville blitt. Har fått en infisert spesie, men det er neppe i utgangspunktet kjøleskapets skyld.

Jeg har kun oppbevart i kjøleskap, men da har de stått maks åtte dager, men det virker til å gå greit. Jeg har jo ikke testet fryser så vet ikke hva forskjellen ville blitt. Har fått en infisert spesie, men det er neppe i utgangspunktet kjøleskapets skyld.
Ja, det går vel greit med kjøleskapet. Jeg satt det i frysen nå for sikkerhets skyld.
Tror ikke det blir noe forskjell med å fryse det, bortsett fra at man minimerer sjansen for at det begynner å vokse noe uønsket i vørteren.
Jeg tenker uansett å gi speisen et oppkok før jeg bruker det.

Forøvrig så pakker jeg lokket i plastfolie og setter en strikk rundt.

Hvor store batcher lager du @LarsUlv ?

Skjønte ikke det med plastfolie og strikk?

Jeg brygger slik at jeg ender opp med 19 liter ++, så da blir det 1 fat og av og til noen flasker.
Tenkte å karbonere fatet med speise denne gangen.

Er forøvrig din oppskrift med pilsner og hvete, korianderfrø og WB-06.
Andre gangen jeg brygger dette nå, sist overpitchet jeg med rehydrert gjær. Denne gangen hadde jeg 20 liter i gjæringsbøtten og skippet rehydrering.

Bruker du speisen etter 8 dager? Sikker på det ikke er 10?
2 døgn 24 grader, senking til 20 over 2 døgn, 2 døgn på 20, senking til 10 over 2 døgn, 2 døgn på 10 grader. Totalt 10 dager, og så tapping?
Blir i alle fal slik jeg gjør det nå.

Ja, det går vel greit med kjøleskapet. Jeg satt det i frysen nå for sikkerhets skyld.
Tror ikke det blir noe forskjell med å fryse det, bortsett fra at man minimerer sjansen for at det begynner å vokse noe uønsket i vørteren.
Jeg tenker uansett å gi speisen et oppkok før jeg bruker det.

Skjønte ikke det med plastfolie og strikk?

Jeg brygger slik at jeg ender opp med 19 liter ++, så da blir det 1 fat og av og til noen flasker.
Tenkte å karbonere fatet med speise denne gangen.

Er forøvrig din oppskrift med pilsner og hvete, korianderfrø og WB-06.
Andre gangen jeg brygger dette nå, sist overpitchet jeg med rehydrert gjær. Denne gangen hadde jeg 20 liter i gjæringsbøtten og skippet rehydrering.

Bruker du speisen etter 8 dager? Sikker på det ikke er 10?
2 døgn 24 grader, senking til 20 over 2 døgn, 2 døgn på 20, senking til 10 over 2 døgn, 2 døgn på 10 grader. Totalt 10 dager, og så tapping?
Blir i alle fal slik jeg gjør det nå.

Jeg har bare speiset det ølet du snakker om en gang, og da skulle jeg prøve å rushe det for å se hvordan det ble, skippet 10C dagene, og det ble altfor mye gjær på flaskene, målet mitt er at man skal kunne helle alt som er i flaska, og så blir det sånn det skal være. Hadde jeg ikke flere døgn på 24? Sist så gjorde jeg 4 dager iallefall, men dette har variert litt fra to til fire døgn, nå har jeg landet på fire iallefall. Men 2+2+2+2+2 funker fint det og, men lurer på om jeg fikk mer av det jeg er ute etter med fire dager. Jeg tester ut litt nytt for hver gang.. Det er gjæringen som gjør ølet. Men to eller fire dager er liksom litt småplukk, jeg har jo brygget dette seks eller sju ganger nå tror jeg.

Jeg surrer bare plastfolie rundt toppen av beholderen, og strammer den til med strikk, så har man enda en buffer mot bugs og luft i tillegg til lokket. Jeg har ikke kokt speisen etter at den er satt i kjøleskap.

Du er litt short på speise hvis du skal karbe fatet med det, hvis du har 1.048 - 1.008 så burde du hatt ca 2.25L. Det ville da gitt 3g/l co2. Du kan evt fatet det før det har nådd FG, eller trøkke til siste rest med co2.

Jeg har bare speiset det ølet du snakker om en gang, og da skulle jeg prøve å rushe det for å se hvordan det ble, skippet 10C dagene, og det ble altfor mye gjær på flaskene, målet mitt er at man skal kunne helle alt som er i flaska, og så blir det sånn det skal være. Hadde jeg ikke flere døgn på 24? Sist så gjorde jeg 4 dager iallefall, men dette har variert litt fra to til fire døgn, nå har jeg landet på fire iallefall. Men 2+2+2+2+2 funker fint det og, men lurer på om jeg fikk mer av det jeg er ute etter med fire dager. Jeg tester ut litt nytt for hver gang.. Det er gjæringen som gjør ølet. Men to eller fire dager er liksom litt småplukk, jeg har jo brygget dette seks eller sju ganger nå tror jeg.

Jeg surrer bare plastfolie rundt toppen av beholderen, og strammer den til med strikk, så har man enda en buffer mot bugs og luft i tillegg til lokket. Jeg har ikke kokt speisen etter at den er satt i kjøleskap.

Du er litt short på speise hvis du skal karbe fatet med det, hvis du har 1.048 - 1.008 så burde du hatt ca 2.25L. Det ville da gitt 3g/l co2. Du kan evt fatet det før det har nådd FG, eller trøkke til siste rest med co2.
Takk for info.
For se hvordan det blir denne gangen med 5 * 2 dager.

Jeg vet jeg har litt lite speise, bare topper opp med CO2 etter at det har gått seg ferdig. Hvor mange dager karbonerer du på fatet med speise før det er gått ferdig? Måler du FG for å vite når det er ferdig karbonert? Eller har du bare brukt speise på flasker?

Takk for info.
For se hvordan det blir denne gangen med 5 * 2 dager.

Jeg vet jeg har litt lite speise, bare topper opp med CO2 etter at det har gått seg ferdig. Hvor mange dager karbonerer du på fatet med speise før det er gått ferdig? Måler du FG for å vite når det er ferdig karbonert? Eller har du bare brukt speise på flasker?

Jeg har bare speiset på flasker. Vet ikke helt når den der er ferdig karbonert, da jeg skippet 10c, og det tar litt tid å få tempen opp til romtemp igjen. Men hvis det er flasket rundt 20C så tar det tre fire dager så er iallefall flaskene ganske ferdige. Men ville kanskje latt det stå en uke på et vaskerom eller noe, passe varmt iallefall.

Men, hadde jeg vært deg ville jeg speiset noen flasker og, sett på forskjellen. Når jeg fater så bruker jeg alltid co2, og når jeg flasker bruker jeg speise for å slippe å bruke sukker, det er pr nå grunnen til at jeg iallefall bruker speise.

Brewer's Friend-kalkulatoren lar deg vite hvor mye sukker du må fylle på med hvis du har for lite speise/gyle. Velg "limit gyle at hand".

Men, hadde jeg vært deg ville jeg speiset noen flasker og, sett på forskjellen

Noen flasker karbonert med sukker, noen med speise.
Glasset til venstre: 8 gr sukker pr liter
Glasset til høyre: 1 dl speise pr liter

2017-08-14 19.58.38.jpg

Ølet karbonert med speise er en anelse mørkere og skummet mer holdbart og "pent", men det falt relativt fort i begge glassene selv om speisen holdt lengst.

Helt først var det mer aroma fra speise-ølet. Etter hvert er det like mye aroma, men speisen er mer behagelig.

Sukker-ølet er en anelse tørrere og bittegrann tynnere og spissere i munnfølelse og smak.
Smaken er mer fyldig på speise-ølet og jeg liker nok den utgaven best.

Sannsynligvis fordi jeg vil at det skal være best.
Jeg er usikker på om jeg hadde klart å si hvilket øl jeg fikk dersom jeg ble servert ett av det blindt.

Kanskje jeg må sende det avgårde til noen som mener seg å være kompetent til å plukke ut øl karbonert med sukker.

Som er liten sidekommentar, jeg karbonerte et 12-liters fat med det jeg hadde til overs av speise.
10,8 liter øl og 1,2 speise. Dette skal være "for lite" speise til å karbonere fatet, men det var mer enn tilstrekkelig.
Sikkert samme greie som når folk bruker halv mengde sukker når de karbonerer på fat i forhold til på flaske.

Noen flasker karbonert med sukker, noen med speise.
Glasset til venstre: 8 gr sukker pr liter
Glasset til høyre: 1 dl speise pr liter

Vis vedlegget 32780

Ølet karbonert med speise er en anelse mørkere og skummet mer holdbart og "pent", men det falt relativt fort i begge glassene selv om speisen holdt lengst.

Helt først var det mer aroma fra speise-ølet. Etter hvert er det like mye aroma, men speisen er mer behagelig.

Sukker-ølet er en anelse tørrere og bittegrann tynnere og spissere i munnfølelse og smak.
Smaken er mer fyldig på speise-ølet og jeg liker nok den utgaven best.

Sannsynligvis fordi jeg vil at det skal være best.
Jeg er usikker på om jeg hadde klart å si hvilket øl jeg fikk dersom jeg ble servert ett av det blindt.

Kanskje jeg må sende det avgårde til noen som mener seg å være kompetent til å plukke ut øl karbonert med sukker.

Som er liten sidekommentar, jeg karbonerte et 12-liters fat med det jeg hadde til overs av speise.
10,8 liter øl og 1,2 speise. Dette skal være "for lite" speise til å karbonere fatet, men det var mer enn tilstrekkelig.
Sikkert samme greie som når folk bruker halv mengde sukker når de karbonerer på fat i forhold til på flaske.

Jeg kan betale for frakt for tre flasker, hvor to er like. Har lyst til å smake et øl jeg ikke har brygget selv og se om jeg fortsatt klarer å plukke riktig.

Kupper denne tråden tilbake til opprinnelig tema. Jeg har lyst til å prøve en split batch hvor jeg karbonerer halvparten med sukker og halvparten med speise. Regner med 14 dagers gjæring, hvilket betyr minst 14 dagers oppbevaring.
  • Skal jeg fryse?
  • Skal jeg koke opp før bruk?
  • Hva slags beholder er best (hvis jeg skal fryse, så regner jeg med flaske er dumt, og spesielt hvis jeg skal koke opp igjen)?
  • Kan man bruke "hermetiseringstrikset" og ha kokende vørter på lufttett beholder som da forsegler seg gjennom trykkfallet under avkjøling?
Akkurat nå må jeg finne ut om jeg må kjøpe en beholder for dette, og jeg tror det er litt avhengig av metode. PET-flasker er f.eks. neppe kompatible med kokende vørter.

Hvis dette blir vellykket, så vurderer jeg selvfølgelig å gå helt over til å bruke speisebasert karbonering.

Kupper denne tråden tilbake til opprinnelig tema. Jeg har lyst til å prøve en split batch hvor jeg karbonerer halvparten med sukker og halvparten med speise. Regner med 14 dagers gjæring, hvilket betyr minst 14 dagers oppbevaring.
  • Skal jeg fryse?
  • Skal jeg koke opp før bruk?
  • Hva slags beholder er best (hvis jeg skal fryse, så regner jeg med flaske er dumt, og spesielt hvis jeg skal koke opp igjen)?
  • Kan man bruke "hermetiseringstrikset" og ha kokende vørter på lufttett beholder som da forsegler seg gjennom trykkfallet under avkjøling?
Akkurat nå må jeg finne ut om jeg må kjøpe en beholder for dette, og jeg tror det er litt avhengig av metode. PET-flasker er f.eks. neppe kompatible med kokende vørter.

Hvis dette blir vellykket, så vurderer jeg selvfølgelig å gå helt over til å bruke speisebasert karbonering.

Jeg ville fryst vørteren. Til tross for koking og pakking på rene glass er ikke vørter steril. Sporer fra både bakterier og sopp overlever gjerne kok, og kan finne på å våkne når de får tid og gode forhold. Er du riktig uheldig får du Clostridium Botulinum (en av bakteriene som fører til botulisme) i vørteren, da blir den direkte farlig å bruke.

Hermetisering av vørter bør du kun gjøre om du har utstyr til å gjøre det skikkelig. Du må kunne varme opp glassene til 120 C under trykk for å drepe alt av sporer. Med mindre vørteren er hermetisert på denne måten ville jeg kokt den før bruk.

De samme sporene vil vel overleve frysing også? I så fall ville jeg vel satse på både frysing og koking. Da blir det vel frysebokser som er mest aktuelt siden de ikke trenger tine helt før man putter innholdet i kokekjelen.

Når alt dette er sagt, så skal man vel ikke overdrive frykten for botulisme heller. Jeg har spist rakfisk i over 20 år, og noe av den har vært hjemmelaget. Det er jo et produkt som hverken er kokt eller fryst og som har fermentert (gjæret) med kun salt som konserveringsmiddel. Også her er renhold alfa og omega for et godt produkt.

Tilbake
Topp