Oppgradere SS Brew Buckets med ball-lock

apeloffen

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har kjøpt meg en SS Brew Bucket, og er i utgangspunktet fornøyd med rekrutten, som er på førstereis i skrivende stund. Det plopper ikke like mye fra gjærlåsen som når jeg bruker bøtte, men det kan ha sammenheng med at jeg bruker konisk lokk som har mer headspace. Kjøpte faktisk konisk lokk med 1.5" triclamp integrert.

Jeg kjøpte imidlertid også "pressure transfer kit" som ser slik ut
Pressurized Transfer Fitting 1.5

Jeg irriterer meg litt over patenten på dette, da jeg nå må se meg rundt etter en overgang fra slangestussen til ballock for å få trykksatt Bryggebøtta med 1.5psi for å overføre til fat på fredag... Jeg kan ikke skjønne at de ikke bare laget settet med ballock og overtrykksventil. Det må være mye lettere å koble ball-locken direkte på 1.5" triclamplokket enn å bale med å potensielt slippe inn oksygen mens man setter slangene sammen.

Jeg ser derfor på å kjøpe meg 1.5" lokk med ballock integrert i lokket. Men, da risikerer jeg at jeg fucker opp på et tidspunkt og trykksetter med altfor mye trykk og ødelegger stålbøtta mi - så overtrykksventil er nødvendig.

Så til mitt spørsmål - hvor får man kjøpt overtrykksventiler lik de SS Brewtechs produkt kommer med? Jeg tenker meg at jeg kommer til å bruke det flate lokket fremover, og montere triclamp i midten av det, og bruke et lokk med ball-lock som lokk. Så en ballock med blow off ned i et glass under gjæring.
På en annen side av lokket vil jeg montere en liten overtrykksventil som slipper ut på 2-2.5psi(lik den andre), som vil sørge for å slippe ut overtrykk.
Slik jeg ser det da, så vil jeg kunne overføre oksygenfritt fra tank til fat, ved å bare koble av ballocken som går til blowoff, og koble på co2 regulator og overføre.

Hvor får jeg da kjøpt slike små PRVer?
Alternativet blir jo å gå til anskaffelse av spunding valve, men den må jeg jo fjerne når jeg skal trykksette, så det er jo ikke ideelt - med mindre jeg fester to ball-locker i lokket....
 
Sist redigert:
Hei!

Har også nylig gått til anskaffelse av en Brew Bucket og ville også ha overførsel i lukket sløyfe.

Jeg bruker det koniske lokket, men med ball-lock direkte på triclampen! Brewshop selger dette også.
Link: 1,5" Tri-Clamp Ball Lock Post

I tillegg har jeg overgang fra 1,5" triclampen til Brewtools' 43mm versjon med slangenippel som jeg benytter til blow-off tuben:
FBA8E486-9E73-411C-ADDD-BD41BEC21BBB_jpeg.png

Synes det fungerer ganske så utmerket, men overførsel under trykk går litt sakte da overtrykksventilen i det buede SS-lokket slår ut ganske tidlig... Oppdaget også et annet problem, og det er at det er vanskelig å vite når fatet er i ferd med å bli fullt under tappingen! Løste dette ved å kjøpe en analog baderomsvekt (99.- på jula) etter tips fra noen her inne og det funker fjell :)
 
Jeg bruker pumpe fra min SS over til fat. Fatet er O2 fattig, og ved pumping av øl, går CO2 tilbake til gjæringstanken.
Det er lett å se når øl stiger i tilbakeslagsrøret for CO2. Dersom du overfyller, havner dette bare tilbake i gjæringstanken - og ingen feil følger...
d7fbd6c3978216d453421067eee966d6.jpg
 
Jeg bruker pumpe fra min SS over til fat. Fatet er O2 fattig, og ved pumping av øl, går CO2 tilbake til gjæringstanken.
Det er lett å se når øl stiger i tilbakeslagsrøret for CO2. Dersom du overfyller, havner dette bare tilbake i gjæringstanken - og ingen feil følger...
d7fbd6c3978216d453421067eee966d6.jpg
Må du da helle av litt øl før du setter på CO2'n?
 
Må du da helle av litt øl før du setter på CO2'n?

Hmm, jeg skjønner ikke hva du mener? :) Jeg åpner i bunn og deretter kobler jeg på CO2 på toppen (ball-locken er jo tett så trenger ikke stresse med å koble på CO2 med en gang).

Kan også nevne at jeg har benyttet @msevlands løsning før, men SS-bøtta står så lavt at jeg ikke får nok høydeforskjell til at overførselen går av seg selv til fatet. Må ha trykk for å få presset det over.
 
Kan også nevne at jeg har benyttet @msevlands løsning før, men SS-bøtta står så lavt at jeg ikke får nok høydeforskjell til at overførselen går av seg selv til fatet. Må ha trykk for å få presset det over.
Min løsning fungerer ikke med tyngdekraft, kun med pumpe. Jeg synes det går med unødig mye CO2 ved overføring med trykk
 
Hmm, jeg skjønner ikke hva du mener? :) Jeg åpner i bunn og deretter kobler jeg på CO2 på toppen (ball-locken er jo tett så trenger ikke stresse med å koble på CO2 med en gang).
Mente når fatet er så fullt (etter overføring) at det står øl helt opptil (og ut) av CO2 ball-locken... Om man da bare kan sette på trykk, eller om det må være bittelitt "headspace" før trykket settes på fatet :)
 
Tilbake
Topp