Oppgradert Tilt?

Vinnes Ølet

Norbrygg-medlem
Kjøpte en ny Tilt for et par uker siden, denne skulle være bedre enn forgjengeren. med bla. bedre mottakerforhold, bedre rekkevidde og mer nøyaktighet. Ikke har jeg fått kontrollert nøyaktigheten da resten av de forbedrede signalene har blitt dårligere. Tidligere versjon har jeg brukt i gjerningskar av stål og har hatt en grei kontakt med Tilten, så forventningene var store da jeg puttet denne nye versjonen i dagens brygg, kanskje jeg får kontakt uten å legge tlf. på karet, men dengang ei null kontakt etter å gnidd tlf. rundt hele karet. Batteriet sjekket jeg før bruk da jeg har "brent" meg på det tidligere. Ok da jeg testet den i vann før bruk. Nei må nok si at den gamle versjonen har bedre antenne. Skuffet:(:(:(:mad::(:(:(
 
Hei!
Jeg gjærer i stålkar og har styrt en del med TILT (ny type, regner jeg med) de siste par ukene.
Har foreløpig brukt mer tid på å teste og leke med gadgeten enn å brygge men det har vært lærerikt og til helga blir det endelig brygging igjen. Forhåpentligvis to batcher med en Tilt i hver.
Jeg kjøpte en Tilt og fikk låne en til fra produsenten da den ikke fungerte i stålkaret. Produsenten mener at det skal fungere og de mistenkte at senderenheten kunne være defekt. Tror egentlig ikke at det er noe feil med den første da den andre som de sendte meg heller ikke fungerte. Men den opprinnelige er fortsatt innelåst i karet sammen med en øl så jeg får ikke testet den før jeg tømmer gjæringskaret.

Jeg gjærer i 30-liters bryggerifat og fikk ikke kontakt med Tilten før jeg mekket en antenne igjennom lokket. Har skrevet mer her:
https://forum.norbrygg.no/threads/noen-bluetootheksperter-her-tilt-hydrometer-i-staltank.38722/

Har også styrt litt med en Raspberry pi for logging og har fått masse hjelp av utvikleren av programmet her:
https://forum.norbrygg.no/threads/tilt-pi-webapp-pa-raspberrypi3-for-tilt-hydrometer.35854/
 
Hei!
Jeg gjærer i stålkar og har styrt en del med TILT (ny type, regner jeg med) de siste par ukene.
Har foreløpig brukt mer tid på å teste og leke med gadgeten enn å brygge men det har vært lærerikt og til helga blir det endelig brygging igjen. Forhåpentligvis to batcher med en Tilt i hver.
Jeg kjøpte en Tilt og fikk låne en til fra produsenten da den ikke fungerte i stålkaret. Produsenten mener at det skal fungere og de mistenkte at senderenheten kunne være defekt. Tror egentlig ikke at det er noe feil med den første da den andre som de sendte meg heller ikke fungerte. Men den opprinnelige er fortsatt innelåst i karet sammen med en øl så jeg får ikke testet den før jeg tømmer gjæringskaret.

Jeg gjærer i 30-liters bryggerifat og fikk ikke kontakt med Tilten før jeg mekket en antenne igjennom lokket. Har skrevet mer her:
https://forum.norbrygg.no/threads/noen-bluetootheksperter-her-tilt-hydrometer-i-staltank.38722/

Har også styrt litt med en Raspberry pi for logging og har fått masse hjelp av utvikleren av programmet her:
https://forum.norbrygg.no/threads/tilt-pi-webapp-pa-raspberrypi3-for-tilt-hydrometer.35854/
Fikk kontakt med Tilten min idag, men det rare er. Temperatur vises riktig, mens SG avlesning viser store avvik Tilt kontra hydrometer målinger.
Mitt brygg viser en OG på 1.052 med hydrometer mens tilten viser 1.043 om dette har noe med at karet er i stål vet jeg ikke, men trolig. Den gamle tilten gjorde akkurat det samme, men var lettere å få kontakt med. Uansett så blir gjæringsforløpet riktig om en tar høyde for differansen og justerer FG ned med samme poeng. Så får en ta en endelig gravity med hydrometer under tapping for eksakt ABV.
 
Jeg har en gammel versjon, og en ny versjon, og angående sende styrke så ser jeg ikke stor forskjellen.
Men ser en mye mer stabil avlesning på SG på den nye generasjonen, Er ikke så mye "hopping" og variasjon.

Sammenligning fra to avlesning med nyeste på topp. (Er ikke samme batch, men to forskjellige brygg) Men allikevel. :)
upload_2018-1-30_10-19-19.png
 
Hvordan ser man om han har fått ny eller gammel versjon? Jeg opplever at FG jevnt over er lavere i Tilt enn i vanlig prøve. Har kalibrert et punkt i både vann og sukkerlake. Så enten er det mitt Europris hydrometer, Tilt eller en blanding...Regner med at det er vanlig hydrometer som er fasit her, og ikke Tilt?
 
Hvordan ser man om han har fått ny eller gammel versjon? Jeg opplever at FG jevnt over er lavere i Tilt enn i vanlig prøve. Har kalibrert et punkt i både vann og sukkerlake. Så enten er det mitt Europris hydrometer, Tilt eller en blanding...Regner med at det er vanlig hydrometer som er fasit her, og ikke Tilt?

Det kan godt være en blanding av begge. Europris hydrometer er jo ikke akkurat noe å stole på, frem til har sammenlignet mot en kilde du stoler på. Og TILT kan jo gi litt av hvert av tilbakemeldinger har jeg skjønt.
 
Tilbake
Topp