Oppnådde ikke ønsket FG. Mesketemp. som årsak?

Shinaki

Norbrygg-medlem
Hei!
For litt over to uker siden brygget jeg en amber ale basert på "Kjuagutt" av 7 Fjell, og fikk en OG på 1,052. Forrige onsdag målte jeg SG til 1,021, og det samme på fredag, før jeg satte den til cold crash. Dette var litt høyere enn forventet FG, som skulle være 1,011, men da det sto stille i tre dager, antar jeg at det er greit nok. Det jeg lurer på er hva som kan være årsak til at FG blir høyere enn forventet..? Jeg har skjønt at oksygenering kan være en faktor - at jeg rett og slett ikke ristet inn nok oksygen da jeg satte det til gjæring. Dette kan selvfølgelig ha skjedd, men jeg kjenner at jeg ikke tror helt på at det er det som er årsaken.
En annen faktor kan være gjæringstemperatur, men den har vært på 18 grader, helt til temperaturen ute ble en del høyere og gulvvarmen plutselig sendte øltemperaturen opp på 22,7 grader i løpet av helga for en uke siden (da jeg var bortreist). Jeg antar dermed at temperaturen også er innenfor et OK spekter for US-05. Da står jeg igjen med min tredje hypotese, som er at mitt meskeskjema har vært litt i varmeste laget, da jeg mesket på 68 grader i en time (BIAB, forøvrig), i stedet for å følge skjemaet som 7 Fjell har lagt ut. Jeg tenker at jeg dermed kan ha fått for mye ugjærbart karbohydrat i forhold til det oppskriften tar høyde for. Regner med at ølet uansett blir greit. ABV ser ut til å bli 4,5% etter karbonering, hvis mine beregninger er riktige. Jeg takker for alle tanker omkring dette, og håper noen kan bekrefte eller avkrefte at min hypotese høres plausibel ut.

Hva skjedde etter at den steig til 22.7gr? Dersom den sank til 18 gr igjen mot slutten av stormgjæringer er det fort at gjæra gir opp og bunnfeller, spesielt om du har benyttet en litt følsom og høyt attenuerende gjærtype...68gr mesketemp gir nok noe mer ugjærbart sukker, men tror ikke det er hele forklaringen...

edit; ser at du har brukt US-05 som er ganske robust, men et temp.drop kan også få den til å gi seg...

Sist redigert:
Tror det kan være summen av flere faktorer som gjør dette.
Gjæringstemperatur flat på 18C de første dagene og så opp til 23 etter en uke tror jeg normalt er nok tid til at gjæringa skulle vært ferdig selv om temperaturen gikk litt ned etterpå. Ny gjær er kanskje ikke aktuellt nå når det står til cc eller evt er flasket.
Hvis det var mitt hadde jeg nok gitt det en uke mellom to like gravitymålenger før flasking. Trygghet for å ikke få flaskebomber går foran evt ideell tørrhumling. Det hender at gjæren jobber tregt på slutten.
Ellers så er det vel endel spes malt i denne noe som kanskje også kan ha litt å si.
Må jeg velge en faktor tror jeg mest på mesketemperatur. Gahr mesker vel så høyt for ikke få for høy utgjæring.
Hva 7Fjell får til er kanskje ikke direkte overførbart til enkelte av oss andre.

Jeg glemte å nevne at jeg tørrhumlet på mandag, og også da fikk SG 1,021. Føler meg dermed relativt trygg på at det ikke blir flaskebomber av dette. Temperaturen gikk ned til 20 grader etter at det var på topp i helgen, så kanskje jeg tar feil når det gjelder bombeproduksjon... Uansett er ølet på flasker nå, så får man se hvordan det går. Takker for informative svar! :)

Hydrometer. Refraktometeret stoler jeg ikke på, og i hvert fall ikke når jeg må drive med omregninger etter gjæring. ;-)

Har funnet ut at meskestegene for 7F oppskriftene (20 min + 20 min) ikke duger i mitt oppsett (kompaktbryggeri). Har ikke brygget Kjuagutt, men for mitt oppsett ville jeg ha mesket denne (nesten 20% cara/crystal malt) på 65gr i 45-60min og så 20min på 68-70gr før utmesk....

Aha! Til helga skal jeg brygge en Mon Plaisir (eller tilsvarende, med Castle-malt og litt andre humletyper...). Kanskje jeg burde endre meskeskjemaet litt jeg også, da. Jeg mesket som sagt på 68 grader i en time før utmesk på 77 grader i et kvarters tid på Kjuagutt.

7fjell meskeskjema for kjuagutt er da ikke 68 grader, når du mesker på 68 får du lavere utgjæring http://www.7fjellbryggeri.com/brewourkjuaguttamberale
62 °C, 20 min.
66 °C, 20 min.
77 °C, 5 min

Dette henger vel greit sammen med en utgjæring på 75%, meskeskjema er vel laget for nesten maksimal gjærbarhet, når du mesket på 68 i steden får du høyere FG

Selv ser jeg mest på utgjæringen i en oppskrift fra andre, og mesker på tid og temperatur i mitt bryggeri som erfaringsmessig gir samme utgjæring, bruker ikke andres meskeskjema slavisk, ihvertfall ikke fra kommersielle bryggerier hvor forholdene nok er litt annerledes enn i et hjemme bryggeri.

Jeg ville mesket Kjuagutt på samme måte som Terje J skriver i post ovenfor.

Sist redigert:
7fjell meskeskjema for kjuagutt er da ikke 68 grader, når du mesker på 68 får du lavere utgjæring http://www.7fjellbryggeri.com/brewourkjuaguttamberale
62 °C, 20 min.
66 °C, 20 min.
77 °C, 5 min

Dette henger vel greit sammen med en utgjæring på 75%, meskeskjema er vel laget for nesten maksimal gjærbarhet, når du mesket på 68 i steden får du høyere FG

Selv ser jeg mest på utgjæringen i en oppskrift fra andre, og mesker på tid og temperatur i mitt bryggeri som erfaringsmessig gir samme utgjæring, bruker ikke andres meskeskjema slavisk, ihvertfall ikke fra kommersielle bryggerier hvor forholdene nok er litt annerledes enn i et hjemme bryggeri.

Mystisk, i min database ligger 7F Kjuagutt orginalen inne med;
67 °C, 20 min.
71 °C, 20 min.
77 °C, 5 min

62 °C, 20 min.
66 °C, 20 min.
77 °C, 5 min

Som jeg skrev, så har jeg mesket på 68 grader i stedet for Gahrs meskeskjema. Veldig fint å høre at mine tanker har noe for seg. Satser på 65 grader før utmesk på 77 grader når jeg nå skal brygge Mon Plaisir. Høres det fornuftig ut?

Høres normalt ut det. Hvis ikke du vil stegmeske.
Men forsikre deg med en jodtest at det er konventert før du gjør utmesk.

Høres normalt ut det. Hvis ikke du vil stegmeske.
Men forsikre deg med en jodtest at det er konventert før du gjør utmesk.
Jeg har dessverre ikke jod tilgjengelig her, men det vil vel kunne gjøre samme nytten å meske såpass lenge at jeg er sikker før jeg kjører utmesk - si halvannen time? Eller kan det by på andre problemer?

Nei man leser jo at det meskes over natten så det går nok helt fint.
Er det ikke et apotek i nærheten av deg?

Det er sju og en halv mil til nærmeste apotek, så jeg tror ikke jeg gidder å kjøre dit bare for å få tak i jod. :p Har lenge tenkt at jeg skulle hatt det, men det får bli når jeg er i nærheten av et apotek en gang. Satser på å bruke litt ekstra tid og krysse fingrene for at det blir greit.

Kunne forøvrig gjerne ha stegmesket, men det blir litt tungvindt med komfyr som eneste varmekilde. Tiden vil vise. :)

Du er sikkert imål med 60min mesk på 65gr (ensymene er ferdige med omdanning av stivelse), men øker du til 75-90 min kan du nok tyne ut en litt mere gjærbar vørter... Min erfaring med jod test er at den er bortkastet, såfremt du ikke ønsker å tyne ned tiden og ønsker et fyldigere øl med mye restsødme (uten å øke temperaturen)

Tilbake
Topp