Oppskalering av bryggeutstyret

oydna

 
Hei,

Jeg har relativt nytt bryggeutstyr, og har kun brygget to ganger. Men jeg synes det blir for lite øl av hvert brygg, jeg har kamerater som er med og de ønsker også få noe av ølet. Frem til nå har jeg brygget ca 40-45L, men ønsker å brygge 70-80L. Jeg har en relativt stor kjele på 98L og en kraftig brenner, det som er begrensingen er meskekaret. Jeg bruker i dag en Coleman Extreme 70qt, med bazooka screen. Jeg vurderer å kjøpe en Coleman Extreme 100qt, og lage en dreneringsmanifoil av kobber, lik denne. Vil dette være en god løsning? Vil jeg kunne brygge 70-80L i den? Jeg opplever i dag at det går tregt å tappe ut vørter med Bazooka screen, vil en slik "slotted copper manifoil" hjelpe? Jeg leker litt med tanken på RIMS på sikt, vil det fungere bra å bygge om denne 100qt kjøleren til RIMS hvis jeg skulle ønske det?

Jeg skjønner at maltmengden må være proposjonal med antall liter brygg man ønsker, men jeg er ikke helt med på mengden vann som trengs i meskekaret til hvilken tid. Jeg mesker på en temperatur (eller to når jeg lagde Wit), så tilsetter jeg mash out vann, dette krever stort volum på meskekaret. Er det mulig å droppe mash out vannet, og heller bruke mer sparge vann? Dette vil jo øke kapasiteten, med tanke på meskekar begrensning.

Takk for svar :)
 
Jeg har brygget ørten batcher øl på 70-80 liter (og av og til mer) i en Coleman 70.  Mash out har jeg ALDRI foretatt, men jeg sørger for at skyllevannet er et parogåtti grader i utgangspunktet.  Da kommer temperaturen i mesken opp i godt over 70 rel fort, og havner på 78 eller deromkring mot slutten av utvaskingen.  Må innrømme at jeg til å begynne med prøvde meg på dekoksjonsmesking, før jeg skjønte at det ikke har noe for seg.  Stegmesking har jeg også såvidt vært innom, men tror ikke at det skal bli noen vane..... Ettstegs infusjonsmesk fungerer mer enn godt nok etter min erfaring.

Nå har jeg en Coleman 100, og brygger rutinemessig 120-130 liter i slengen.  Vel og merke øl på 5 -5,5 % eller deromkring.  SKal jeg ha det sterkere må jeg ned på  mengden, eller bruke noe extract (og/eller sukker) i tillegg.  Gjør forsåvidt begge deler, og synes ikke at 10-20 % forringer ølet i det hele tatt.

Så jeg mener at du skal kunne klare deg med den boksen du har.  Jeg brukte opptil 19 kilo malt og 45 liter vann i min, men da var det også fullt.  Lå stabilt på 80 % utbytte, og da skal du få opptil 80 liter med OG på 1057-8.  Oppsettet mitt ser du her, http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1831&highlight=krokeide og jeg tror at en slik eller lignende manifold vil både gi lettere utvasking og trolig også større utbytte enn en bazooka.

Ellers finner du alt mulig rart om Colemanbokser om du søker på bryggeri.net......
 
Trygve skrev:
Oppsettet mitt ser du her, http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1831&highlight=krokeide og jeg tror at en slik eller lignende manifold vil både gi lettere utvasking og trolig også større utbytte enn en bazooka.

Ellers finner du alt mulig rart om Colemanbokser om du søker på bryggeri.net......

Må si jeg likte oppsettet ditt, etter jeg begynte med brygging har jeg blitt svak for rustfritt stål... Men tror selv jeg går for kobbermanifolt, for en som ikke er rørlegger er nok det enklest.

Fant også en del nyttig på bryggeri.net ja, feks at 70qt ikke har 70qts volum innvendig når lokket er lukket. Litt lureri spørr du meg.

Etter å ha kikket litt på volum ser det ut som om det blir vanskelig å brygge 80L i en 70qt når man skal batch sparge, og ønsker å tilsette alt skyllevannet på en gang. Hvis jeg skal ha i 20kg malt får jeg plass til ca 45 L vann til mesking. 20 kg malt absorberer ca 20 L så jeg kan vente å få ut ca 25 av første avrenning. Det vil si at det er ca 25 L ledig plass i meskekaret til batch sparing, mens jeg trenger ca 60L ekstra vørter for å få nok til 80L etter koking. Hvis jeg derimot hadde kjørt flysparing slik det ser ut som om du gjør vil det etter min forståelse gå greit å få 80L batch i en 70qt. Er mine antagelse rett slik at jeg trenger en 100qt for batch sparing, eller er jeg på villspor?
 
del skyllevannet dit i fler omganger. Vi tapper alltid av vørteren FØR vi tilsetter skyllevannet. på den måten så klarer vi å oppnå temp på rundt 78 grader, samt at vi har plass nok til skyllevannet.  men som sakt.. vi skyller i 2 omganger..

Om du går litt opp på mesketykkelsen så får du og plass til mere både vann og korn. Burde ikke være problem å brygge 80 liter i ditt system
 
Har ikke prøvd batch sparging selv, men jeg mener det sies at det er nødvendig med 2 skyllinger.  Kornet mister litt volum under meskingen, så jeg tror du vil få plass til (iallefall nesten) 30 liter i hver omgang.  Men du må nok prøve deg frem litt etterhvert. 

2,2 - 2,4 liter vann pr kilo korn gir en passe tjukk mesk etter min mening.  Da får du som sagt plass til 19-20 kilo malt og 42-45 liter vann - men da er det også fullt.! 
 
Jeg har begynt å tvile på om kjelen min er stor nok til å klare 80L. Kjelen er på 26gal, eller 98,5L. BeerSmith har regnet ut at med 75L ferdig brygg, 9% fordamping og 60min koketid blir pre boil volume på 88L. Jeg frykter at 10L, eller 12% head space er for lite? Har noen erfaring med hvor mye head space man trenger for kok? Vil det eventuellt være mulig for meg å ha for høy gravity på vørteren under kokestart, og heller tilsette mer vann underveis i koken?
 
oydna skrev:
Jeg har begynt å tvile på om kjelen min er stor nok til å klare 80L. Kjelen er på 26gal, eller 98,5L. Beersmith har regnet ut at med 75L ferdig brygg, 9% fordamping og 60min koketid blir pre boil volume på 88L. Jeg frykter at 10L, eller 12% head space er for lite? Har noen erfaring med hvor mye head space man trenger for kok? Vil det eventuellt være mulig for meg å ha for høy gravity på vørteren under kokestart, og heller tilsette mer vann underveis i koken?

Det har hendt at kokekjelen min har vørter som befinner seg 2 cm fra kanten. Og det har gått bra. Ingen nasty boilovers hittill, selv om det har vært nære på et par ganger  :ilike:
 
oydna skrev:
Jeg har begynt å tvile på om kjelen min er stor nok til å klare 80L. Kjelen er på 26gal, eller 98,5L. Beersmith har regnet ut at med 75L ferdig brygg, 9% fordamping og 60min koketid blir pre boil volume på 88L. Jeg frykter at 10L, eller 12% head space er for lite? Har noen erfaring med hvor mye head space man trenger for kok? Vil det eventuellt være mulig for meg å ha for høy gravity på vørteren under kokestart, og heller tilsette mer vann underveis i koken?


Kan bare si EN ting..... FOAM CONTROLE :amen:

http://morebeer.com/view_product/15464//Foam_Control_FermCapS1_oz
 
Tilbake
Topp