Oppskrift ekstrakt pilsner/lager

Børre

Norbrygg-medlem
Har vært nede i kjellerboden og funnet ut at denne holder 12 grader på vinteren, dette er jo noe som må utnyttes. Har bare ett ekstraktbrygg bak meg, det står å godgjør seg på flasker nå, men resultatet ser veldig bra ut. Tenker at det er på tide å sette i gang med brygg nr. 2, og vil prøve meg på en pilsner/lager.

Er det noen som har en god oppskrift på pilsner/lager brygget med ekstrakt?

Jeg tenker å bruke tørrgjær (er det noe jeg burde revurdere?), siden jeg ikke har utstyr til å lage starter.  :jaha:
 
Jeg ville brukt lys ekstrakt til ca OG 1045-1050

Deretter ville jeg brukt en europeisk humle som feks saaz.
Feks 1 gram per liter på 15 min, og det samme ved 2 min.
Deretter justere IBU til et sted mellom 25 og 35.

Jeg er godt fornøyd med Saflager w34/70, og har fått like gode ressultater med den som med flytende gjær.
Husk å bruke mye gjær (ca det dobbelte av det som brukes ved ale gjæring).
Det er også viktig med nok luft, og gjærne gjærnæring.

Eks:

20 liter øl
OG1045
IBU 29

3 kg lys maltekstrakt
55 gram 3.5 alfasyre saaz ved 90 min
20 gram saaz ved 15 min
20 gram saaz ved 2 min
2 pakker saflager w34/70
 
Var på vin og bar i dag og kjøpte utstyr, men de hadde ikke Saaz humle, går det bra å bytte ut Saaz med Sladek, i 1:1 forhold? Eller er det noe jeg må tenke på da?
 
Jeg har ingen erfaring med Sladek, men siden den har nesten dobbelt så høy alfasyre som Saaz, bør du kutte ned humlen ved 90 minutter til omtrent halvparten. På omtaler rundtom ser jeg at den iallfall ikke er identisk med Saaz -- noe du heller ikke kan forvente -- men den ser da ut til å fungere greit som eneste humle i en pils.
 
Hmmm, det var det jeg tenkte... Stikker innom Bryggselv å ser om de har Saaz i morgen.  :)
 
Hvordan gikk det med denne, ble det brygg?

Brygger på ekstrakt jeg også, i kjellerbod med stabile 10 grader.
Satte en lys pils med kun Saaz for en uke siden, men brukte 2042 Danish lager. Men ellers var humletilsettingen veldig lik forslaget til Peter T. Er veldig spent på resultatet da jeg ikke har forsøkt meg på undergjæret brygg før.
 
ollam skrev:
Hvordan gikk det med denne, ble det brygg?

Brygger på ekstrakt jeg også, i kjellerbod med stabile 10 grader.
Satte en lys pils med kun Saaz for en uke siden, men brukte 2042 Danish lager. Men ellers var humletilsettingen veldig lik forslaget til Peter T. Er veldig spent på resultatet da jeg ikke har forsøkt meg på undergjæret brygg før.

Den ble desverre infisert... Men luktet godt og hadde høye håp. Kan hende jeg prøver meg igjen.
 
Tilbake
Topp