oppskrift formulering/tyding, bitterhet.

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har tidligere spurt om de forskjellige bitterhet skalaene, og det er greit, jeg har gått for å bruke tinseth, siden dette var det jeg brukte uten å tenke over det (default beersmith).

Men, når man skal klone en oppskrift, som man egentlig ikke har noe formening om hvordan smaker, men ser spennende (lyst til å prøve en Dales Pale Ale klone), hvordan går man frem.

Hvis foreksempel oppskriften sier:
1 oz (x)humle 60 min. 27 IBU,
1 oz (x)humle 30 min. 14 IBU
1 oz (x)humle 15 min. 8 IBU

Skal man da prøve å treffe beregnet IBU med den formelen de oppgir på hver tilsetning, eller prøver man å treffe på 60 min. og så bruker den mengden på resten av tilsetningene.

Ser det er mange oppskrifter på diverse forum som opperer med lik mengde, eller halve mengden på tilsetningene. Mens når jeg prøver å legge inn blir det ofte f.eks. 14g 60min., 9g 30min., 12g 15min. osv..

Meh, sikkert bare jeg som pirker litt, men ble litt nygjerrig på hvordan folk gjør det.

Mvh Raymond
 
Som sagt før så er beregnet IBU en omtrentlig historie.

Jeg vil anbefale å følge resepten og tilsette humlen i henhold til det som er angitt, dog justert dersom den humlen du benytter har en annen alfasyreprosent enn det som er angitt i resepten.

Dersom ølen ikke faller helt i din smak kan du justere mengder i neste forsøk.
 
Bruk mengdene som er oppgitt på de sene tilsetningene slik de er, og justér deretter bitterhumlen utifra alfasyreinnhold og bitterheten fra de sene tilsetningene.
 
Tilbake
Topp