oeng skrev:Syntes personlig cideren ble for alkohol sterk da man ikke kunne drikke særlig mye uten å få de klassiske cider symptomene med ustøe bein og armer.
Herlige barndomsminner... To flasker sider stjelt av mor, og rett på dans (krypende) ;D.
Gahr skrev:Jeg vil fraråde tilsetting av sukker i de mengdene som står i oppskriften fra Hardanger saft og Siderfabrikk. Jeg har liten erfaring med sider selv, men det jeg har smakt av norske utgaver er stort sett altfor alkoholisk. Eplesmaken forsvinner for mye hvis alkoholinnholdet nærmer seg de høyder man ofte finner i norsk sider. Franske og engelske utgaver av skikkelig sider holder gjerne rundt 6 % alkohol, og har ikke fått sukkertilsetninger i det hele tatt. Eplepreget kommer langt bedre fram i disse.
Det finnest alternativ til å bruke sukker, men likevel booste alkoholen og tilsette meir eplesmak. Fruktlageret på Utne har eplekonsentrat laga fra deira råsaft, har ikkje prøvd å tilsette den som sukkererstatning i råsaftbasert sider, men eg vil tru det kan bli suksess. Denne er svært god, og kan brukast som einaste råvare til cider eller bare som vanleg saft og koster ca. 70-80,- for literen (hvis eg husker riktig). konsentratet må oppbevarast kjølig, hvis ikkje starter den å gjære etter nokre dager.