Oppskrift og fremgansmåte på laging av Cider

oeng skrev:
Syntes personlig cideren ble for alkohol sterk da man ikke kunne drikke særlig mye uten å få de klassiske cider symptomene med ustøe bein og armer. 

Herlige barndomsminner... To flasker sider stjelt av mor, og rett på dans (krypende) ;D.

Gahr skrev:
Jeg vil fraråde tilsetting av sukker i de mengdene som står i oppskriften fra Hardanger saft og Siderfabrikk. Jeg har liten erfaring med sider selv, men det jeg har smakt av norske utgaver er stort sett altfor alkoholisk. Eplesmaken forsvinner for mye hvis alkoholinnholdet nærmer seg de høyder man ofte finner i norsk sider. Franske og engelske utgaver av skikkelig sider holder gjerne rundt 6 % alkohol, og har ikke fått sukkertilsetninger i det hele tatt. Eplepreget kommer langt bedre fram i disse.

Det finnest alternativ til å bruke sukker, men likevel booste alkoholen og tilsette meir eplesmak. Fruktlageret på Utne har eplekonsentrat laga fra deira råsaft, har ikkje prøvd å tilsette den som sukkererstatning i råsaftbasert sider, men eg vil tru det kan bli suksess. Denne er svært god, og kan brukast som einaste råvare til cider eller bare som vanleg saft og koster ca. 70-80,- for literen (hvis eg husker riktig). konsentratet må oppbevarast kjølig, hvis ikkje starter den å gjære etter nokre dager.
 
Har fått 70 l råsaft fra Hardanger i hus og vil prøve meg på litt sider:

Opplegg 1: 2 x 5 l med tilsatt sukkerlake (til 1.062 sg) og spontangjæring som på Hardanger vis. Lagres til sommeren
Opplegg 2: Justere PH hvis nødvendig. Tilsette Campden tabeletter  og tilsette sukker til 1.060 sg og gjære med WLP775. Gjære helt ut til under 1.000 hvis mulig. Omstikking etter 3 uker + og settes kalt (under 10 deg) til sommeren. Drep gjær og tilsett honnig til ca 1.012 sg. Overføre til Corny fat
Opplegg 3: Justere PH hvis nødvendig. Tilsette Campden tabeletter og tilsette sukker til 1.060 sg og gjære med WLP775. Gjære helt ut til under 1.000 hvis mulig. Omstikking etter 3 uker + og settes kalt (under 10 deg) til sommeren. Drep gjær og tilsett "maple syrup" til ca 1.012 sg. Overføre til Corny fat

Vil også prøve med karbonering i 9 Corny fat.

Bakgrunnen med å tilføre honning/"maple syrup" er etter at jeg gjorde litt R&D sist jeg var i Houston og smakte på disse:

http://www.crispincider.com/cider/products/artisanal-reserves/
Noen erfaring med WLP775 som kan deles?

Noen synspunkter på oppleggene?

Alle innspill mottaes med takk
 
Jeg tenkte å lage cider, og har noen spørsmål.

Hvilken temperatur bør gjæringen skje på?

Jeg skal karbonere naturlig på flasker. Hva er vanlig sukkermengde for cider?

Ser at noen stikker om til nytt kar og lar det stå lenge. Er det å anbefale, eller kan jeg like gjerne tappe på flaske og la de stå lenge?

Dette er kanskje et mer generelt spørsmål, men hvordan regner jeg ut hvor mye sukker (evt honning) jeg skal tilsette initielt for å øke abv?

Tilsetting av annet... Her ønsker jeg tips på type og mengde.
 
Tenkte å sette en cider for morro skyld som kan stå til neste sommer.

Det er ett epletre i hagen som gir litt epler, tenkte det er artigst å bruke så mye selvlagde epler som mulig. Eplene ser litt jalla ut, men det kommer vel saft ut av de.

Tanken min er presse de og se hvor mye jeg får ut, og så pasteurisere (går vel litt ut over smak)? og så toppe opp med en form for butikkcider ref Stig Aa sin tråd om at det gikk veldig greit.

Så tilsette noe gjærnæring, og gjære med WL sin 616 Funky Cider. Hvilken gjærnæring er best her?

Blir dette helt ræva?
 
Fikk et foredrag fra han som driver Cider Riot i Portland angående cider. Han brukte skotsk ale gjær til eplecider, da dette ga mer smak enn noe nøytral cider gjær eller f.eks US-05. Så tenkte prøve dette selv etterhvert.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Fikk et foredrag fra han som driver Cider Riot i Portland angående cider. Han brukte skotsk ale gjær til eplecider, da dette ga mer smak enn noe nøytral cider gjær eller f.eks US-05. Så tenkte prøve dette selv etterhvert.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Sa han noe om næring du må tilføre siden dette da er en gjær som helst vil spise sukker fra en maltvørter? Jeg tror jeg kjører på med 616 uansett, men ble litt nysgjerrig på akkurat det da du nevnte skoskt gjær.
 
Sa han noe om næring du må tilføre siden dette da er en gjær som helst vil spise sukker fra en maltvørter? Jeg tror jeg kjører på med 616 uansett, men ble litt nysgjerrig på akkurat det da du nevnte skoskt gjær.

Jeg brukte Nottingham, og den tygde seg gjennom det som var av sukker med stor appetitt. Lot ikke til at den var fornærmet fordi den ikke fikk maltosen sin, nei:p. Så jeg tror ikke du skal være redd for å bruke alegjær. Så vidt jeg skjønner, er det ganske vanlig. Men en funky cidergjær hæres jo ikke dumt ut.

Tenkte å sette en cider for morro skyld som kan stå til neste sommer.

Det er ett epletre i hagen som gir litt epler, tenkte det er artigst å bruke så mye selvlagde epler som mulig. Eplene ser litt jalla ut, men det kommer vel saft ut av de.

Tanken min er presse de og se hvor mye jeg får ut, og så pasteurisere (går vel litt ut over smak)? og så toppe opp med en form for butikkcider ref Stig Aa sin tråd om at det gikk veldig greit.

Så tilsette noe gjærnæring, og gjære med WL sin 616 Funky Cider. Hvilken gjærnæring er best her?

Blir dette helt ræva?
Ciderepler er vel ikke nødvendigvis særlig velsmakende, så hvis du har noe litt tvilsomt og surt stående i hagen, er det sikkert utmerket å kombinere med butikkjuicen til firstprice:). Jeg brukte 100% av den siste, og det er vel drøyt å påstå at resultatet ble særlig komplekst - sjøl om det ble greit drikkelig.
 
Mulig han gjorde det, men det festa seg ikke i minnet. Vi hadde smaking samtidig og all cider han serverte holdt omkring 7% så ble vanskelig med detaljer etterhvert. Men han fortalte at han hadde forsøkt masse gjærtyper hjemme før han landa på skotsk ale gjær. Nå brukte ham det til det meste av cider han laga.
Jeg laga cider selv på US-05 og den smakte null og niks, samt gjæra helt til 0.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Jeg brukte Nottingham, og den tygde seg gjennom det som var av sukker med stor appetitt. Lot ikke til at den var fornærmet fordi den ikke fikk maltosen sin, nei:p. Så jeg tror ikke du skal være redd for å bruke alegjær. Så vidt jeg skjønner, er det ganske vanlig. Men en funky cidergjær hæres jo ikke dumt ut.


Ciderepler er vel ikke nødvendigvis særlig velsmakende, så hvis du har noe litt tvilsomt og surt stående i hagen, er det sikkert utmerket å kombinere med butikkjuicen til firstprice:). Jeg brukte 100% av den siste, og det er vel drøyt å påstå at resultatet ble særlig komplekst - sjøl om det ble greit drikkelig.

Derfor jeg går for 616. Piffe opp med litt brett. Jeg bare gønner på når eplene er saftige nok og glemmer hele skiten i 9 mnd i en PET-dunk..
 
Alltid best med mest mulig ren presset eplejuice. Bruker alltid mj m02 cider gjær. Hvis du skal lagre cideren må du ikke pasteurisere juicen, cideren blir fortere drikkbar men smaker ikke like godt etter 1 år++. Du kan enten drepe villgjæren med svovling, gjærstopp eller hva du vanligvis bruker, så vente ett døgn og så pitche gjær. Eller du kan la villgjæren stå for fermenteringen, og få mer naturvin smak. Jeg lar som oftest villgjæren og cidergjæren fermentere sammen i 50 % av batchene, og har sjeldent noe problem. Bruker heller aldri baksøtning, vil jeg ha litt sødme tilsetter jeg litt honning etter stormgjæringen.
 
Alltid best med mest mulig ren presset eplejuice. Bruker alltid mj m02 cider gjær. Hvis du skal lagre cideren må du ikke pasteurisere juicen, cideren blir fortere drikkbar men smaker ikke like godt etter 1 år++. Du kan enten drepe villgjæren med svovling, gjærstopp eller hva du vanligvis bruker, så vente ett døgn og så pitche gjær. Eller du kan la villgjæren stå for fermenteringen, og få mer naturvin smak. Jeg lar som oftest villgjæren og cidergjæren fermentere sammen i 50 % av batchene, og har sjeldent noe problem. Bruker heller aldri baksøtning, vil jeg ha litt sødme tilsetter jeg litt honning etter stormgjæringen.

Gir honningen sødme? Eter ikke gjæren hvert eneste sukkermolekyl i den?
 
Etter min erfaring gir honningen (etter stormgjæring, og bare da) en viss sødme. Ingen korrekt vitenskap, bare noe som har skjedd på 5+ cider hos meg. Men foretrekker cideren tørr og sur så sødme i butikkcider forstand er det absolutt ikke.
 
Tilbake
Topp