Oppskrift på belgisk dobbel

Jeg planlegger å brygge mitt første belgiske sterkøl, og har satt sammen følgende oppskrift:

Kode:
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 15.18 l
Post Boil Volume: 12.48 l
Batch Size (fermenter): 10.00 l   
Bottling Volume: 9.00 l
Estimated OG: 1.071 SG
Estimated Color: 39.9 EBC
Estimated IBU: 23.9 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 86.5 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
1.90 kg               Pale ale malt (6.5 EBC)                  Grain         1        58.5 %        
0.70 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain         2        21.5 %        
0.15 kg               Caraaroma (256.1 EBC)                    Grain         3        4.6 %         
0.10 kg               Caramunich Malt Typ 2 (120.0 EBC)        Grain         4        3.1 %         
0.10 kg               Melanoiden Malt (70.0 EBC)               Grain         5        3.1 %         
0.20 kg               Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC)         Sugar         6        6.2 %         
0.10 kg               Candi Sugar, Dark (541.8 EBC)            Sugar         7        3.1 %         
30 g                  Hallertauer Hersbrucker [4.00 %] - Boil  Hop           8        23.9 IBUs     
0.50 tsp              Irish Moss (Boil 10.0 mins)              Fining        9        -             
0.50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins)          Other         10       -              
1.0 pkg               Belgian Ardennes (Wyeast Labs #3522) [12 Yeast         12       -             

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body
Total Grain Weight: 3.25 kg
----------------------------
Name              Description                          Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 7.7 l of water at 71.3 C         65.0 C        75 min        
Mash Out          Add 4.9 l of water at 95.6 C         76.0 C        10 min        

Sparge: Fly sparge with 5.54 l water at 76.0 C

Tenker å pitche gjæren ved 18 grader og la den stige til 23-24 iløpet av en uke.

- Grunnen til at det er så lite pilsnermalt er at jeg bare hadde 0.7 kg igjen, og vil heller bruke av palemaltsekken min enn å kjøpe mer pilsener. Vil det gjøre en stor forskjell?
- Har det noe for seg med koriander, smaks-/aroma-humle eller andre sene tilsetninger, eller bør man la gjærbiprodukter sitte i forsetet?
- Beersmith forutsier at ølet blir relativt mørkt, 40 EBC. Har jeg for mye kandissukker og spesialmalt?

Takk for alle svar og kommentarer.

Hei,

Ser bra ut. Litt komplisert maltgrist.
Koriander går fint i mørke øl men kan du ikke ta det neste gang slik at du ser først hva gjæren gjør med smaken?
Humle synes jeg er beste på kun 60 min. i en Dubbel.

Takk for svar. Jeg tenker jeg bytter ut melanoidinen med litt sukker eller palemalt for å gjøre det enklere.

med palemalt :) Om du mesker på 65 °C er 10% mer enn nok.
Jeg bruker for en Dubbel: pils 55%, munich 30%, cara 10%, vanlig sukker 5% mesk 66 °C
og munich kan erstattes med pils-pale blanding som du gjør.

En dubbel har ikke noen brente eller ristete toner.

Heia enklere oppskrifter.
Jeg tror det ville vært best om du tok med en flaske eller to hjem til jul! :yes:

Da har jeg justert litt:
Kode:
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 14.28 l
Post Boil Volume: 12.48 l
Batch Size (fermenter): 10.00 l   
Bottling Volume: 9.00 l
Estimated OG: 1.068 SG
Estimated Color: 39.8 EBC
Estimated IBU: 23.7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 85.6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
2.00 kg               Pale ale malt (6.5 EBC)                  Grain         1        62.5 %        
0.70 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain         2        21.9 %        
0.15 kg               Caraaroma (256.1 EBC)                    Grain         3        4.7 %         
0.15 kg               Caramunich Malt Typ 2 (120.0 EBC)        Grain         4        4.7 %         
0.10 kg               Candi Sugar, Dark (541.8 EBC)            Sugar         5        3.1 %         
0.10 kg               Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC)         Sugar         6        3.1 %         
30 g                  Hallertauer Hersbrucker [4.00 %] - Boil  Hop           7        23.7 IBUs     
0.50 tsp              Irish Moss (Boil 10.0 mins)              Fining        8        -             
0.50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins)          Other         9        -             
1.0 pkg               Belgian Ardennes (Wyeast Labs #3522) [12 Yeast         10       -            

@Huub: Hvor lenge må sukkeret koke? Er det bare for desinfisering? Jeg har nemlig plastbøtte med vannkokerelementer som kokekar, og er redd det skal svi seg.

@Peter: Jeg tror nok det er best for oss alle, ja.

@Erlendso: Jeg bor i Sveits, og bryggebutikken min selger "bare" Weyermann-malt (http://www.brauundrauchshop.ch/bierbrauzubehoer/malz-und-brauzusaetze/index.php). Såvidt jeg forstår er Caraaroma en grei erstatning for Special B.

Jamil Zainasheff poengterer også dette med å holde maltsammensetninger enkel, han sier at man lett
kan ende opp med "mudder" smak hvis det blir for mange kombinasjoner.

@Espen: Jeg er helt enig, og særlig når det er det første brygget av denne typen, og poenget er mer å lære seg hva hovedingrediensene bidrar med, enn å perfeksjonere en oppskrift. Jeg synes dog jeg hadde en relativt enkel maltsammensetning: basismalt, to krystallmalter og brunt sukker. Hva synes du jeg kan forenkle?

I mine øyne ser oppskriften din helt grei ut, jeg mente bare på generelt grunnlag å si at det ofte svarer seg å begrense "kreativiteten" , heller gå litt forsiktig frem.

Det er litt skummelt med koking av sterke vørtere med de elementene og plastbøtta.
Så jeg ville tilsatt sukkeret mot slutten av koketiden.
Jeg tror dog det viktigste er at det ikke samler seg store mengder sukker (eller ekstrakt) rundt elementene,
så en mulighet er å blande sukkeret godt ut i varmt vann før det hives i gryta.
Bare husk på å ta med den ekstra vannmengden i beregningen.

Tror forøvrig ikke det er noe stort poeng i å koke sukkeret lengre, med mindre man er ute etter karamelisering i gryta.

Ølrik skrev:
Lurt. Da blander jeg det ut i varmt vann og hiver det i bøtta de siste få minuttene.

Kok sukkeret med de siste 15 minutene sammen med næring. (jeg bruker aldri irish moss i mørke(re) øl)
Du kan også tilsette sukkeret ettert 2-3 dager fra pitching. Da koker du sukker i en like mengde (vekt) vann, kjøle ned og helle oppi gjæringsdunken.

Huub skrev:
Du kan også tilsette sukkeret ettert 2-3 dager fra pitching. Da koker du sukker i en like mengde (vekt) vann, kjøle ned og helle oppi gjæringsdunken.
Jeg har bare hørt om denne metoden for å få igang en gjæring som har stoppa. Er det for å gi gjæren en "roligere start" de første dagene?

Takk for alle tips!

Jeg tenkte det bare fordi du er litt skeptisk for å ha for sterk vørter rundt elementene :)

Ja, i sterke øl er det en fin måte å få bedre utgjæring på fordi gjæren skal få desserten sist.

Aha, når du nevner det husker jeg å ha hørt det i en podcast om belgisk tripel med Jamil Zainasheff. Takk for tips!

Tilbake
Topp