Oppskrift på Blå Thor?

Hei! Jeg var i Danmark engang og drakk et øl som heter Blå Thor. Nå kunne jeg tenkt meg å brygge en etterligning av denne men finner ikke noe oppskrift. Er det noen som har en oppskrift de kunne tenkt seg å dele?

Jørgen O

Sentralstyre
Jeg tipper du kan ta utgangspunkt i en hvilken som helst generisk pilsoppskrift, men sørge for å tilsette mer basemalt for å få opp alkoholprosenten.

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Prøv pilsmalt til 1.060, 5% cara hell, 3-4% syremalt. IBU til 30, så 1 gram / liter med f.eks Perle eller Northern Brewer ved 15 og 5 minutt. W34/70 eller Diamond. Da er du på Dortmunder export hvertfall, men om det smaker som Blå thor er vanskelig å si :p

Blå Thor
Blå Thor er en fyldig, aromatisk og let bitter guldøl, der er i familie med Thor Pilsner – den har blot lidt mere af det hele. Det blå bånd på etiketten skyldes, at Blå Thor tidligt i sit 40-årige liv blev bedømt med en guldmedalje i ølkonkurrence i Bruxelles.

Alk. 6%

EBC: 7

IBU: 24

Ingredienser​

Vand, BYGMALT, glukosesirup, majs, humle

PetterL

Norbrygg-medlem
Jeg er 100% sikker på at dette ølet smakte godt fordi du var på en veldig kjekk tur med gode opplevelser sammen med gode venner. Smaker neppe like godt hjemme nå vinterstid alene i godstolen... Brygg en vanlig pilsner på 5% og uten sukker/mais tilsetning så får du garantert et bedre øl :)

Topp