Oppskrift på Blå Thor?

Hei! Jeg var i Danmark engang og drakk et øl som heter Blå Thor. Nå kunne jeg tenkt meg å brygge en etterligning av denne men finner ikke noe oppskrift. Er det noen som har en oppskrift de kunne tenkt seg å dele?
 
Jeg tipper du kan ta utgangspunkt i en hvilken som helst generisk pilsoppskrift, men sørge for å tilsette mer basemalt for å få opp alkoholprosenten.
 
Prøv pilsmalt til 1.060, 5% cara hell, 3-4% syremalt. IBU til 30, så 1 gram / liter med f.eks Perle eller Northern Brewer ved 15 og 5 minutt. W34/70 eller Diamond. Da er du på Dortmunder export hvertfall, men om det smaker som Blå thor er vanskelig å si :p
 
Blå Thor
Blå Thor er en fyldig, aromatisk og let bitter guldøl, der er i familie med Thor Pilsner – den har blot lidt mere af det hele. Det blå bånd på etiketten skyldes, at Blå Thor tidligt i sit 40-årige liv blev bedømt med en guldmedalje i ølkonkurrence i Bruxelles.

Alk. 6%

EBC: 7

IBU: 24

Ingredienser​

Vand, BYGMALT, glukosesirup, majs, humle
 
Jeg er 100% sikker på at dette ølet smakte godt fordi du var på en veldig kjekk tur med gode opplevelser sammen med gode venner. Smaker neppe like godt hjemme nå vinterstid alene i godstolen... Brygg en vanlig pilsner på 5% og uten sukker/mais tilsetning så får du garantert et bedre øl :)
 
Jeg er 100% sikker på at dette ølet smakte godt fordi du var på en veldig kjekk tur med gode opplevelser sammen med gode venner. Smaker neppe like godt hjemme nå vinterstid alene i godstolen... Brygg en vanlig pilsner på 5% og uten sukker/mais tilsetning så får du garantert et bedre øl :)
Enig med PetterL - omgivelsene spiller mer inn på smaksopplevelsen enn det en skulle tro!

Men, jeg er litt fan av Blå Thor, jeg også, og hvis jeg skulle fremheve én kvalitet ved denne, er det den relativt kremete munnfølelsen, ved siden av en litt overraskende god balanse. Jeg vil anta bruken av glukose og mais primært handler om å begrense kostnader enn smak, derfor ville jeg forsøkt meg på å brygge som nevnt over (det er jo egentlig bare "high gravity brewing"-metoden, uten utvanningen (Ringnes Gold/Gull-Mack istedet for Ringnes/Mack pils), men med innslag av malttyper eller adjunkter som gir deg et kremete preg. Humlingen er kanskje det vanskeligste her, for den har som nevnt forholdsvis lav IBU, men jeg mistenker at det kan være en del humle i den, likevel, da den har en bestemt, men ren bitterhumlet karakter.

Legg gjerne ut en oppskrift, dersom du får det til! :)
 
Tilbake
Topp