Organisering av forumet; bør vi endre noe?

Finn Berger

Moderator
Hvor fornøyde er dere med måten forumet er organisert på?

Strukturen er jo gammel, og det skader ikke å vurdere om det er noe som bør endres. Så kom med innspill her.

Dersom det skal omorganiseres så ønsker jeg meg generelt mindre organisering. Flatere struktur! Mengden inndelinger og struktur bør speile volumet, og om man deler opp for mye spres aktivteten for tynt, og så fremstår ting dødere enn det er - noe som igjen hever terskelen for å si noe. Dette er en tabbe jeg ser overalt hvor folk setter opp tjenester for kommunikasjon - Slack/Teams med for mange/for spissede kanaler osv.

Nå er ikke strukturen så mye i veien forhold meg i det daglige, siden jeg utelukkende bruker søk og "nytt innhold"-fanen. Men strukturen byr på (for) mange valg når jeg skal opprette tråder. Som nok bidrar til at jeg generelt opprette færre tråder, og heller kaster meg på en av de mange gigatrådene vi har. Det tror jeg egentlig er et tap for forumet.

Et par-tre kategorier, feks "utstyr", "ingredienser", "prosess", "arrangementer" hadde holdt i massevis for mitt bruk.

Enig i at forumet er overmodent for en forenkling.

Langt på vei vil jeg også klare meg med disse. Tror jeg heller ville hatt "brygging" enn prosess
"utstyr", "ingredienser", "prosess", "arrangementer"

Denne må med:
"oppskrifter"

Noen av kategoriene kan definitivt erstattes med tagger.

En tråd om oppskrift på Biskopens finger kan man bruke taggen "Bitter" osv.

Informasjon fra styret/ Norbrygg er vel også greit. Her kan man ha tagger for fylkene, mulig det kun er de med verv som får starte tråd her. Andre kan svare.

"NM" forum? Jeg tipper dette er den enkelt aktiviteten som generer mest trafikk til forumet.

Det er komplekst og veldig vidt det vi holder på med. Hvor går grensa for hva som ikke faller inn under Norbrygg? Er det kun øl som skal være på forumet, eller hører vin, mjød, og cider til her også? Kombucha? Vi har tråder for matlaging og grilling, hvor plasseres disse?

Usikker på om det kan forenkles så veldig, er ganske få kategorier som det er. "Norbrygg og generelt" kategorien tar en del høyde, mulig at flere underforumer der kan slås sammen

Mulig geografisk oppdeling kan gi mening under arrangementer, men når volumet er så lavt som det er så kan det like gjerne komme samla på én plass. Det står i tråden hvor arrangementet foregår.

Jo mer spissa kategorier man lager, jo flere trenger man. Jo flere kategorier, jo tynnere spres aktiviteten. Jo mer spissa kategoriene er, jo større er sjansen for at "akkurat min tråd" faller utenfor. Dermed tror jeg at noen veldig få, brede kategorier er en bedre løsning, og så kan man heller dele dem i undergrupper _dersom_ det blir for høyt trykk. Men det er ikke høyt trykk på nye tråder på dette forumet per i dag.

Jeg har ikke tenkt så mye over dette her; jeg tar det opp fordi andre har ment det kan gjøres noe.

Dette må jo bli noe annet enn å lage en ny struktur fra bunnen av. Jeg er litt usikker på hvilke endringsmuligheter som er realistiske. Vi kan jo ikke begynne å flytte rundt på enkelttråder; det ville være totalt umulig.

Om vi lager noen færre overordna paraplyer, men bare beholder de eksisterende som underkategorier, vil det vel ikke innebære noen egentlig forenkling. Og som @Steinar Huneide er jeg ikke overbevist om at vi har så veldig mange kategorier i forhold til kompleksiteten i den virksomheta vi driver med.

ikke overbevist om at vi har så veldig mange kategorier i forhold til kompleksiteten i den virksomheta vi driver med.
Nei, men det mener jeg er helt uinteressant. Det må sees i sammenheng med aktiviteten/mengden innhold som skal kategoriseres. Bokhylla di hjemme har sannsynligvis ikke samme organisering som et bibliotek, ettersom dere oppbevarer bøker i forskjellige størrelsesordner.

Sist redigert:
Nei, men det mener jeg er helt uinteressant. Det må sees i sammenheng med aktiviteten. Bokhylla di hjemme har sannsynligvis ikke samme organisering som et bibliotek, ettersom dere oppbevarer bøker i forskjellige størrelsesordner.
Deweys system fullt ut ville vært meningsløst, men sammenligninga er nok ikke helt god. Bøker i ei hylle som du sjøl har plassert der, er det lett å fort finne fram i. Å finne noe her på forumet er verre.

Jeg har et veldig grovt system for ordning av bokmerker om brygging. Det bør jeg ordne bedre gjennom et mer finmaska system. Jeg husker jo ikke alt jeg har ordna, så jeg trenger tilstrekkelig mange nok "hyller" til at hver er noenlunde oversiktlig. Det er det samme med forumet.

OK, jeg bruker jo først og fremst søkefunksjonen når jeg leiter etter noe. Men trådene er viktige; finner du riktig tråd har du et sted å begynne å leite nærmere. Og det er ikke helt likegyldig hvordan trådene er organisert i tematiske grupper - ikke minst når en skal lage nye tråder.

Deweys system fullt ut ville vært meningsløst, men sammenligninga er nok ikke helt god. Bøker i ei hylle som du sjøl har plassert der, er det lett å fort finne fram i. Å finne noe her på forumet er verre.

Jeg har et veldig grovt system for ordning av bokmerker om brygging. Det bør jeg ordne bedre gjennom et mer finmaska system. Jeg husker jo ikke alt jeg har ordna, så jeg trenger tilstrekkelig mange nok "hyller" til at hver er noenlunde oversiktlig. Det er det samme med forumet.

OK, jeg bruker jo først og fremst søkefunksjonen når jeg leiter etter noe. Men trådene er viktige; finner du riktig tråd har du et sted å begynne å leite nærmere. Og det er ikke helt likegyldig hvordan trådene er organisert i tematiske grupper - ikke minst når en skal lage nye tråder.
Som du selv sier: du finner igjen ting med søk. Et godt tag-system ville gjort mye mer for gjenfinning enn den hierarkiske inndelingen i underforum.

Inndelingen i under-forum gjør to jobber. De bidrar med bittelitt kategorisering av innhold, og de utgjør inngangsporten til forumet. For mange slike underforum gjør det vanskelig å finne aktiviteten, og kan skape et inntrykk av et dødere forum enn det som er tilfelle.

Jeg kikka raskt over det vi har. På forsiden er det lenket til 19 underforum. Enkelte av disse har ytterligere inndelinger. Av de på toppnivå er det kun i Pratehjørnet, Generelt og nybegynnerspørsmål, Utstyr, og Råvarer hvor det er særlig aktivitet. De øvrige har 0-3 tråder med aktivitet fra 2026. Både "Pratehjørnet" og "Generelt og nybegynnerspørsmål" er ikke-kategorier i mine øyne. De hjelper meg i hvert fall ikke å finne tilbake til noe.

For noen som kommer inn på forumet skaper denne inndelingen et inntrykk av et dødt forum. Fylker? Bare halvparten har innhold fra i år. Noen har siste aktivitet i 2024. Regionale bryggerlag - kun ett har aktivitet i år.

Inntrykket mitt er egentlig at veldig mye av forumets aktivitet er konsolidert i noen få mega-tråder. Hvis du går gjennom "Tråden for dumme spørsmål" tror jeg du finner _mange_ kandidater til selvstendige tråder. Det tenker jeg er et signal om terskelen for å opprette nye tråder er for høy. Personlig tror jeg inndelingen av forumet i veldig spesifikke bolker bidrar til å heve denne terskelen, men det er sikkert ikke eneste forklaring.

Som du selv sier: du finner igjen ting med søk. Et godt tag-system ville gjort mye mer for gjenfinning enn den hierarkiske inndelingen i underforum.

Inndelingen i under-forum gjør to jobber. De bidrar med bittelitt kategorisering av innhold, og de utgjør inngangsporten til forumet. For mange slike underforum gjør det vanskelig å finne aktiviteten, og kan skape et inntrykk av et dødere forum enn det som er tilfelle.

Jeg kikka raskt over det vi har. På forsiden er det lenket til 19 underforum. Enkelte av disse har ytterligere inndelinger. Av de på toppnivå er det kun i Pratehjørnet, Generelt og nybegynnerspørsmål, Utstyr, og Råvarer hvor det er særlig aktivitet. De øvrige har 0-3 tråder med aktivitet fra 2026. Både "Pratehjørnet" og "Generelt og nybegynnerspørsmål" er ikke-kategorier i mine øyne. De hjelper meg i hvert fall ikke å finne tilbake til noe.

For noen som kommer inn på forumet skaper denne inndelingen et inntrykk av et dødt forum. Fylker? Bare halvparten har innhold fra i år. Noen har siste aktivitet i 2024. Regionale bryggerlag - kun ett har aktivitet i år.

Inntrykket mitt er egentlig at veldig mye av forumets aktivitet er konsolidert i noen få mega-tråder. Hvis du går gjennom "Tråden for dumme spørsmål" tror jeg du finner _mange_ kandidater til selvstendige tråder. Det tenker jeg er et signal om terskelen for å opprette nye tråder er for høy. Personlig tror jeg inndelingen av forumet i veldig spesifikke bolker bidrar til å heve denne terskelen, men det er sikkert ikke eneste forklaring.
Det er ikke noe mål å få oppretta mange nye tråder. Det aller meste man har på hjertet, eller vil spørre om, finnes det en tråd for. Og det er helt klart å foretrekke at man bruker en eksisterende tråd framfor å lage en ny som bare dupliserer en eksisterende.

Det har vært en del diskusjon tidligere om Tråden for dumme spørsmål. Vi kunne tenke oss at den var alt vi hadde - og da hadde du hatt ei facebookgruppe. Den er et problem på den måten at gode diskusjoner både blir brutt opp og at de forsvinner. Så ikke sjelden må vi løfte dem ut og flytte dem til en relevant tråd.

Jeg vil beholde den, for den er et lavterskeltilbud. Men den er også et problem.

Det er ikke noe mål å få oppretta mange nye tråder. Det aller meste man har på hjertet, eller vil spørre om, finnes det en tråd for. Og det er helt klart å foretrekke at man bruker en eksisterende tråd framfor å lage en ny som bare dupliserer en eksisterende.

Det har vært en del diskusjon tidligere om Tråden for dumme spørsmål. Vi kunne tenke oss at den var alt vi hadde - og da hadde du hatt ei facebookgruppe. Den er et problem på den måten at gode diskusjoner både blir brutt opp og at de forsvinner. Så ikke sjelden må vi løfte dem ut og flytte dem til en relevant tråd.

Jeg vil beholde den, for den er et lavterskeltilbud. Men den er også et problem.
Jeg har ikke argumentert for å lage tråder som dupliserer eksisterende. Jeg forsøkte å gjøre et poeng av hvordan vi møter forumbrukerne - både nye og gamle.

Men siden vi er på denne avsporingen: jeg ville langt på vei foretrukket flere nye tråder, til og med noen duplikater, over at all diskusjonen foregår i en håndfull tråder. Om ikke annet fordi "Nye innlegg"-fanen ville gitt bedre oversikt over hva som diskuteres. Det er også mulig å slå sammen like tråder på samme vis som det i dag av og til opprettes tråder fra "mortrådene".

Tilbake
Topp