• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis Bort Oslo Kveik

Vladimir

Norbrygg-medlem
Har mye Oslo Kveik slurry som bare tar opp plass i kjøleskapet. Uvasket. Tipper at den ble høsta ca 4-6 uker siden. Bare si ifra hvis noen av dere vil ha.
 
Bor på Løten. Kan også sende i posten.

Ser at Brewshop har Oslo på lageret, så det er ikke så vanskelig å få tak i den akkurat nå. Men uansett, alle som har lyst på litt uvaska Oslo kveik slurry - bare si ifra:).
 
Jeg bor i elverum, så det er jo ikke akkurat den store Amerika-reisen. Kanskje jeg skulle kastet meg på en liten kveiktur?
 
Hvordan behandler man kveik-slurry hvis man ikke skal bruke det med én gang?
Som all annen regner jeg med, personlig ville jeg satt en starter med en gang og kvittet meg med 90% av truben og heller fått noen fine glass med nesten rein gjær.

Jeg syns Oslo er en fantastisk gjær, men den har ikke veldig mange karakteristiske trekk med tradisjonell kveik utenom gjæringstemperatur.

Men i en lys ale/lager oppskrift med vanlig ale pitchrate på 30-32°C produserer den ekstremt rent øl til å være en ale/semikveik og den har høy utgjæring så ølet blir crisp pluss at den flokkulerer som en stein. Absolutt en gjær man bør unne seg, spesielt med tanke på at den ofte er utsolgt.
 
Tilbake
Topp