Oslomesterskap i Amerikansk Øl 2021

peram

Norbrygg-medlem
Norbrygg Oslo inviterer til Flaskekonkuranse i Amerikanske øl.

Hei alle hjemmebryggere uavhenig om dere er medlemmer av Norbrygg Oslo eller ikke. Nå
ser vi endelig slutten på de utfordringer som covid-19 har påført oss og vi feirer det
ved å invitere til i allefall 1 flaskekonkurranse i år, og da i amerikanske øl.
Konkurransen vil som vanlig få en egen tråd her på forumet.

Denne tråden brukes til spørsmål, svar og evt nødvendig avklaringer. Dette første
innlegget vil også bli oppdatert med lenker til påmeldingsløsningen og flere detaljer
fortløpende.

Konkurransen er et samarbeid mellom Norbrygg Oslo, Kristianiastudentenes
Haandbryggerlaug og Strømmen Hjemmebrygg.

Hvis gjenåpningen av samfunnet stoppes pga en ny smittebølge vil det fortløpende vurderes
om arrangementet kan gjennomføres og arrangementskomiteen forbeholder seg retten til å
kansellere konkurransen hvis nødvendig.

Ølstiler som kan leveres til konkurransen ihht Norbrygg typedefinisjon :

4 : Lys Ale
E: Amerikansk Pale Ale​
F: California Common/steam beer​
I: Amerikansk Amber​
5 : Mørk Ale
B: Amerikansk Brown Ale​
6 : IPA
B :Amerikansk IPA​
C: Imperial IPA​
D: Sort IPA​
E: New England IPA​
9 : Sterk Øl
B : Amerikansk barley wine​

Norbrygg typedefinisjoner finner man på Definisjon av øltyper - Norbrygg


Innlevering av bidrag vil kunne gjøres i Uke 39 og 40 i Drammensveien 43, dvs "Klubbhuset"
på følgende datoer 1/9 og 8/9, 16:30 - 18:00 begge dager

I denne konkuransen kan hver person delta med til sammen maksimum tre forskjellige bidrag per konkurranse.

Praktisk informasjon og premier:

  • Påmelding skjer her: konkurranse.norbrygg.no (du må logge deg inn med brukernavn og passord fra forumet før du får opp registreringen). NB – det er ikke mulig å melde seg på enda. Vi vil oppdatere denne tråden når påmelding er mulig. - Se oppdatert informasjon lenger ned i tråden
  • Det skal leveres to nøytrale flasker (PET / Glass) eller bokser (Hvite/Sorte/Alu) av hvert deltakende brygg. Disse merkes med lapper som du skriver ut fra påmeldingsløsningen. Størrelse er som til NM 0.5 l
  • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer.
  • De tre beste bryggene i konkurransen – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1500, 1000 og 500 kr hos Strømmen Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig i etterkant.
  • Konkurransen er åpne for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta. For medlemmer utenfor Oslo må vi be om at du tar kontakt med et Oslo-medlem for å avtale leveranse hvis du ikke selv kan møte i Drammensveien. Årsak er at vi ikke har mulighet for leveranse via post.
Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM (regler her).
godkjente flasker og bokser : Flasketyper til konkurranser - Norbrygg

Håper å se mange deltagere :)
 
Sist redigert:
Norbrygg Oslo inviterer til Flaskekonkuranse i Amerikanske øl.

Hei alle hjemmebryggere uavhenig om dere er medlemmer av Norbrygg Oslo eller ikke. Nå
ser vi endelig slutten på de utfordringer som covid-19 har påført oss og vi feirer det
ved å invitere til i allefall 1 flaskekonkuranse i år, og da i amerikanske øl.
Konkuransen vil som vanlig få en egen tråd her på forumet.

Denne tråden brukes til spørsmål, svar og evt nødvendig avklaringer. Dette første
innlegget vil også bli oppdatert med lenker til påmeldingsløsningen og flere detaljer
fortløpende.

Konkurransene er et samarbeid mellom Norbrygg Oslo, Kristianiastudentenes
Haandbryggerlaug og Strømmen Hjemmebrygg.

Hvis gjenåpningen av samfunnet stoppes pga en ny smittebølge vil det fortløpende vurderes
om arrangementet kan gjennomføres og arrangementskomiteen forbeholder seg retten til å
kansellere konkuransen hvis nødvendig.

Ølstiler som kan leveres til konnkuransen ihht Norbrygg typedefinisjon :

4 : Lys Ale
E: Amerikansk Pale Ale​
F: California Common/steam beer​
I: Amerikansk Amber​
5 : Mørk Ale
B: Amerikansk Brown Ale​
6 : IPA
B :Amerikansk IPA​
C: Imperial IPA​
D: Sort IPA​
E: New England IPA​
9 : Sterk Øl
B : Amerikansk barley wine​

Norbrygg typedefinisjoner finner man på Definisjon av øltyper - Norbrygg


Innlevering av bidrag vil kunne gjøres i Uke 40 i Drammensveien 43, dvs "Klubbhuset"
og vi kommer tilbake til tidspunkt senere.

I denne konkuransen kan hver person delta med til sammen maksimum tre forskjellige bidrag per konkurranse.

Praktisk informasjon og premier:

  • Påmelding skjer her: konkurranse.norbrygg.no (du må logge deg inn med brukernavn og passord fra forumet før du får opp registreringen). NB – det er ikke mulig å melde seg på enda. Vi vil oppdatere denne tråden når påmelding er mulig. - Se oppdatert informasjon lenger ned i tråden
  • Det skal leveres to nøytrale flasker (PET / Glass) eller bokser (Hvite/Sorte/Alu) av hvert deltakende brygg. Disse merkes med lapper som du skriver ut fra påmeldingsløsningen.
  • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer.
  • De tre beste bryggene i konkurransen – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1500, 1000 og 500 kr hos Strømmen Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig i etterkant.
  • Konkurransen er åpne for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta. For medlemmer utenfor Oslo må vi be om at du tar kontakt med et Oslo-medlem for å avtale leveranse hvis du ikke selv kan møte i Drammensveien. Årsak er at vi ikke har mulighet for leveranse via post.
Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM (regler her).
godkjente flasker og bokser : Flasketyper til konkurranser - Norbrygg

Håper å se mange deltagere :)

Ikke stout/porter av no slag?
Amerikansk stout
Imperial Stout?
 
Ikke stout/porter av no slag?
Amerikansk stout
Imperial Stout?

Finner ikke Amerikansk Stout i Norbrygg sine typedefinisjoner, og Imperial staut er ikke "typeisk Amerikansk" siden den like gjerne kan være engelsk. Har under tvil utvidet til å ta med 8E Moderne Porter og Staut siden 2 av 3 eksemler er fra Sierra Nevada.

Håper det tilfredstiller

peram
 
Jeg synes 8E vanner ut temaet. Du kan jo bare levere inn en vanlig stout eller porter med humling i øvre ende, altså øl som overhodet ikke har noe med spesifikt amerikanske bryggetradisjoner å gjøre.
 
Jeg har ikke noe spesielt jeg på død og liv ville sende inn så gjør meg ikke så mye,
men mener Stout/porter og Imperial Stout har en såpass sterk tradisjon i amerikansk ølbrygging at jeg mener det bør være med
 
Sist redigert:
Jeg har ikke noe sånt spesielt jeg tenkte å sende inn så gjør meg ikke så mye,
men mener Stout/porter og Imperial Stout har en såpass sterk tradisjon i amerikansk ølbrygging at jeg mener det bør være med

Problemert her er at det må være en solid forankring mot typedefinisjonene til Norbrygg siden det ligger til grunn for bedømmingen. Jeg klarer ikke å se at den forankringen finnes, og har derfor valgt å utelate nevnte typer.

Hvis noen av norbrygg sine dommere, og da fortrinnsvis noen av de som har anledning til å gjennomføre bedømmingen mener jeg er helt på bærtur så fint om man tar kontakt så finner vi sikkert en løsning :)

peram
 
Sist redigert:
Dette er vel en klar indikasjon på at Norbrygg sine typedefinisjoner er modne for revidering? (men den diskusjonen bør kanskje tas i et annet innlegg )
 
Dette er vel en klar indikasjon på at Norbrygg sine typedefinisjoner er modne for revidering? (men den diskusjonen bør kanskje tas i et annet innlegg )
Det er vel fordi de er modne for revidering, at det arbeidet pågår.

Men jeg er ikke helt enig i at det er noen tydelig mangel i typedefinisjonene at de ikke peker på imperial stout som en tydelig amerikansk bryggetradisjon. Selv om det finnes unntak, så betyr "amerikansk" i typedefinisjonene som regel en betegnelse som er knyttet til tydelig humlepreg av amerikansk humle. Imperial stout er det mye lettere å finne røtter til i Storbritannia, Irland og Østersjøområdet og har ikke humlepreget som knyttes til "amerikansk" i typedefinisjonene. Om imperial stout er så mye brygget i amerikanske mikrobryggerier at det hører til i denne konkuransen, får de som lager konkurransen avgjøre-

Amerikansk stout tror jeg blir for smalt for å passe inn i typedefinisjonene, men jeg noterer meg forslaget.
 
Når det er sagt mangler også Cream Ale og Amerikansk Blonde i Norbrygg sine definisjoner. Dette er også øl som kunne vært aktuelle i denne konkurransen.

Men for at dette ikke skal utvikle seg til en diskusjon om definisjoner har jeg fortsatt diskusjonen i en eksisterende tråd. Så kan vi la Oslo få la dette være en konkurransetråd.

Innlegg i tråden 'Definisjon av øltyper. Nye klasser?' https://forum.norbrygg.no/threads/definisjon-av-oltyper-nye-klasser.2142/post-568888
 
Mulig dumt spørsmål men prøver allikevel. Angående bokser, er det slett ikke tillatt med hvite/sorte bokser? Kun grå? Hva med str. Noen bryggebutikker selger jo omtrent kun utelukkende 0,33 og 0,44 ml. Fint med en avklaring før man går i gang med boksing. :)
 
Mulig dumt spørsmål men prøver allikevel. Angående bokser, er det slett ikke tillatt med hvite/sorte bokser? Kun grå? Hva med str. Noen bryggebutikker selger jo omtrent kun utelukkende 0,33 og 0,44 ml. Fint med en avklaring før man går i gang med boksing. :)
Lest første post?
  • Det skal leveres to nøytrale flasker (PET / Glass) eller bokser (Hvite/Sorte/Alu) av hvert deltakende brygg. Disse merkes med lapper som du skriver ut fra påmeldingsløsningen.
 
Tror det er ment som "annet spesifisert", ref. første post "Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM", men kunne vært spesifisert bedre hvor reglene avviker.

har oppdatert første innlegg med dato for innlevering og størrelse nå. Det er 0.5 l som skal leveres siden vi bruker samme regler som for NM

peram
 
Sist redigert:
Kunne det la seg gjøre å levere hos Strømmen? De har tatt i mot tidligere for Akershus.
Det korte og umiddelbare svaret er nei. Jeg orker ikke logistikken med å frakte fra Strømmen hjemmebrygg til DV43. Det er feil sted i forhold til hvor bedømming gjøres - sorry :) Det er derimot veldig lov å få noen andre til å levere hvis det er plundrete å komme seg til Drammensveien på de oppsatte datoene.

og husk det Finn - hvis du hadde levert på strømmen så hadde du gått glipp av å sitte i bakgården i Drammensveien og dele øl med andre som vi har gjort de andre gangene...

peram
 
Det korte og umiddelbare svaret er nei. Jeg orker ikke logistikken med å frakte fra Strømmen hjemmebrygg til DV43. Det er feil sted i forhold til hvor bedømming gjøres - sorry :) Det er derimot veldig lov å få noen andre til å levere hvis det er plundrete å komme seg til Drammensveien på de oppsatte datoene.

og husk det Finn - hvis du hadde levert på strømmen så hadde du gått glipp av å sitte i bakgården i Drammensveien og dele øl med andre som vi har gjort de andre gangene...

peram
hehe - jeg gjorde meg faktisk den tanken, ja:) - og ville tatt den turen uansett om det hadde vært levering på Strømmen. Og i år tar jeg nok toget - så jeg kan gjøre litt mer enn bare nippe;).

Har full forståelse for logistikkvurderinga.
 
Er det noen som kan tenke seg å ta imot en pakke med 4 flasker og levere den inn til konkurransen for meg?
Send meg p.m isåfall.
Det vil muligens gjøre det lettere å holde det mere anonymt.
 
Er det noen som kan tenke seg å ta imot en pakke med 4 flasker og levere den inn til konkurransen for meg?
Send meg p.m isåfall.
Det vil muligens gjøre det lettere å holde det mere anonymt.
Da har det meldt seg en frivillig allerede :)
 
Tilbake
Topp