Finn Berger
Moderator
Det kan du nok si. Og det står jo i definisjonen av norsk pils at det ikke er særlig forskjell: "Ølet har gjerne noe mer aroma, smak og fylde enn internasjonal og særlig amerikansk lager. Men den er ikke like karakteristisk som tysk pils (eller tsjekkisk). Forskjellene er dog ikke så store."Vil ikke denne mer autentiske pilsen være ivaretatt av kategorien 1D Tysk Pilsner i så fall?
Jeg skjønner ærlig talt ikke så mye av disse skillene. Men for meg er en tysk pils mer prega av humlearoma enn en norsk, den er lysere og den er bitrere - og j...... mye bedre. Jeg vil nesten gå så langt som til å si at jeg ikke liker norsk industripils - men jeg veit ikke om det nødvendigvis betyr at "norsk pils" ikke kan være like god som "tysk pils".
Jeg er ikke så veldig glad i tsjekkisk pils, heller - og jeg synes norsk og tsjekkisk pils har mye mer felles enn norsk og tysk pils. Men arrester meg gjerne på alt dette; jeg har så avgjort ikke gått grundig inn i materien. Jeg skiller egentlig mest mellom pils jeg liker og pils jeg ikke liker, og den suverent beste norsk pilsen (=brygga i Norge) jeg har smakt, er Kinns Murar. Den oppfatter jeg som mest lik en tysk pils.