Oslomesterskap i Amerikansk Øl 2021

Kikket fort igjennom dommerskjemaene på Apa klassen.
Syntes det generelt var strengt dømt, sånn poengmessig.... men så har jeg verken levert øl eller smakt noe av det som ble levert.
Tenkte bare jeg hadde blitt litt skuffet hvis min pale ale hadde fått under 30 poeng :p
 
Jeg hadde ingen problemer med å lese tilbakemeldingene på mine øl, og mine dommere skrev ganske stygt. Så vanskelig er det da, tross alt, ikke å lese håndskrift.
 
Jeg hadde ingen problemer med å lese tilbakemeldingene på mine øl, og mine dommere skrev ganske stygt. Så vanskelig er det da, tross alt, ikke å lese håndskrift.
Uenig, og jeg har - som gammal norsklektor - rimelig lang erfaring i å tyde håpløs håndskrift. Jeg sleit. Det skal ikke være nødvendig å gjette hva som står når det skrives for at at andre skal lese det. Det må rett og slett være en del av det å være dommer å kunne skrive tydelig.

Men forhåpentligvis kommer digitale skjemaer?
 
Jeg hadde ingen problemer med å lese tilbakemeldingene på mine øl, og mine dommere skrev ganske stygt. Så vanskelig er det da, tross alt, ikke å lese håndskrift.
Jeg har noen dommerskjema liggende en plass som kraftig motbeviser påstanden din :p
 
Uenig, og jeg har - som gammal norsklektor - rimelig lang erfaring i å tyde håpløs håndskrift. Jeg sleit. Det skal ikke være nødvendig å gjette hva som står når det skrives for at at andre skal lese det. Det må rett og slett være en del av det å være dommer å kunne skrive tydelig.

Men forhåpentligvis kommer digitale skjemaer?
Jeg har også en del års yrkeserfaring i å tyde relativt håpløs håndskrift, og en del dommerskjemaer får dagens digitalt oppfostra ungdom til å fortone seg som kaligrafer i sammenlikning. Jeg skjønner stort sett det meste som står, men ikke alltid, og ofte må jeg ty til kontekst for å gjette. Det er litt synd at det er lettere å skjønne en tilfeldig valgt fjortenåring fra Groruddalen enn en øldommer.
 
Gikk som forventet. Ølet mitt ble oksidert, og 0.5L flaskene var hardere rammet enn 0.33L. Det var nok også dårligere brygget jeg jeg først klarte å plukke opp. Jeg det er bra å få ærlige og konstruktive tilbakemeldinger tross tilnærmet slakt fra ene dommeren. Er bare å lære og bruke tilbakemeldingene i forsøket på å lage bedre øl neste gang.
Takk til alle involverte.
 
min opplevelse er omvendt, det meste flaskes på 0,5 og de IPA'ne blir nærest aldri oksydert, men det hender av og til på 0,33 :rolleyes:
I mitt hode er det logisk, mindre kontakt med luft på 0,5 vs. volum
Fyll dem helt opp, så blir det helt minimalt med luft. Og det blandes antakelig raskt inn, slik at gjæren får tatt hånd om det mens den er aktiv.
 
min opplevelse er omvendt, det meste flaskes på 0,5 og de IPA'ne blir nærest aldri oksydert, men det hender av og til på 0,33 :rolleyes:
I mitt hode er det logisk, mindre kontakt med luft på 0,5 vs. volum
Både 0.5L og 0.33L fikk en sukkerbit i tillegg var det mer frirom i 0.5L. Antar begge deler har påvirket negativt for ølet i 0.5L. Men som man sier lesson learned. Så får vi se om det hjelper.
 
For de som ikke allerede har sett det - her er resultat fra innledende runde

Per Arne
Hei.
Er det mulig å se på resultatene fra flight 1 og kikke på poengsummene ?
Sjekket min bedømming og da finner jeg ut at jeg har 10 poeng mer enn det stod i sammendraget. Det vil kanskje påvirke finaleflighten.
Mulig det er for sent og da er det greit. Uansett moro å få være med og få tilbakemeldinger på det en brygger.
 
Tilbake
Topp