Overbygget gjær, holdbarhet?

Et kjapt spørsmål. Jeg satte to startere nå i kveld, men den ene røreren jeg tenkte å bruke fungerer ikke, det er år og dag siden jeg brukte den.

Så det jeg tenker nå er at de to starterne skal få veksle på å stå på røreren. Den ene skal stå fram til sengetid, den andre i natt før nytt bytte i morgen tidlig osv.

Det skulle vel gå greit?

Vis vedlegget 58904

Eller bare riste den ene og sammenligne
 
Eller bare riste den ene og sammenligne
Tja, hvordan sammenligne?
Hvor lang tid det tar før de er ferdige?

Vanskelig å sammenligne utgjæring i ølet jeg skal lage, to helt forskjellige gjærtyper (WLP830 og WLP300) og dermed to forskjellige øltyper.
 
Tja, hvordan sammenligne?
Hvor lang tid det tar før de er ferdige?

Vanskelig å sammenligne utgjæring i ølet jeg skal lage, to helt forskjellige gjærtyper (WLP830 og WLP300) og dermed to forskjellige øltyper.

Nei, med to ulike gjærstammer blir det vansleig, men fortsatt..
Hvis du tviler på at håndristing skulle være bra nok. ville jeg kanskje heller underpitcha hveteølen :rolleyes:
 
Nei, med to ulike gjærstammer blir det vansleig, men fortsatt..
Hvis du tviler på at håndristing skulle være bra nok. ville jeg kanskje heller underpitcha hveteølen :rolleyes:

Lagergjæren skal brukes i en IPA, så de har vel samme behov for gjær de to.

Nei, jeg tror jeg gjør som planlagt og kjører intermitterende magnetrøring, også kalt IMMR fra nå av. Det høres i det minste profesjonelt ut :p
 
Lagergjæren skal brukes i en IPA, så de har vel samme behov for gjær de to.

Nei, jeg tror jeg gjør som planlagt og kjører intermitterende magnetrøring, også kalt IMMR fra nå av. Det høres i det minste profesjonelt ut :p

AHA (American Homebrewers' Association) hadde faktisk en aprilspøk på det der. Lanserte det som et nytt og mer vitenskapelig prinsipp for startere:):

There is a new method of yeast starter growth that produces healthier, more vigorous yeast than you have ever had before. This method is called Sinusoidal Continuous Amplitude Modulation (SCAM). You may have heard of the Shaken Not Stirred (SNS) method that is considered by some to be superior to the use of stir plates. This new method uses a stir plate, but it is not your father's stir plate! The key to this process is the use of a stir plate which has the stirring velocity and frequency continuously changing in a sinusoidal form, hence the name.

All athletes know that the key to building fitness is repeated cycles of stress and recovery. Too much stress and you just break down, too much recovery and you lose ground. The key is the combination, and that is what this method provides for yeast. Ramping up to a high velocity gets the yeast up and moving vigorously and promotes healthy gas exchange at the surface. Too much spinning can be stressful, though, so this method ramps down the speed to allow the yeast to rest and recover a bit, but before they have a chance to get flabby the velocity starts up again at the start of another cycle.

But wait, there's more! The yeast would soon adapt to a basic sinusoidal modulation, which is easily predictable. To make things more interesting the frequency of the modulation is varied in a way that produces Bessel sidebands that are unprecedented in stir plate history. By modulating the ampltude and frequency with incommensurate frequencies the pattern produced is highly variable and nearly chaotic. The one certainty is that this will produce very robust yeast that can adapt to any wort into which you pitch them. These yeast will never get bored! They are in a continuously-changing environment that is stimulating and challenging but also gives plenty of downtime. Even the strongest Russian Imperial Stout wort will be no match for yeast grown with this method. They will laugh at even the strongest wort and ask for more. You will get the most vigorous and thorough fermentation you have ever seen, regardless of the yeast strain.

Due to the high technology involved in the production of this device, it will not be available for purchase but will be leased to qualifying customers on a first-come, first-served basis. Click here to get on the waiting list now:
https://docs.google.com/document/d/1TGlkcHotmHRPu0BCJaRSyQkbzzaM_-zGexvJmeL7qow/edit?usp=sharing
 
Det kan godt hedne den våkner til slutt likevel. Men alt avhenger av hvor god stand den var i da du satte den til lagring. Har du grunn til å tru at den hadde fulle energilagre? Og hvordan har den vært oppbevart? Har den stått i en full beholder, med øl over?

Har den stått i et glass med tett lokk, kan det ha danna seg trykk, og det kan ta livet av den - eller i alle fall svekke den.

Jeg synes dette er litt uforutsigbart. Noen ganger holder ghjæren lenger enn jeg trodde den kunne, andre ganger blir jeg skuffa.
Aldri noen garanti, men ble laget samtidig som starter til øl, den fungerte så mtp det er samme batch burde også gjæren ha fungert.

lagrer i sånne små smoothie plastflasker med skrukork, hadde ikke øl helt til toppen, men nesten.
 
Aldri noen garanti, men ble laget samtidig som starter til øl, den fungerte så mtp det er samme batch burde også gjæren ha fungert.

lagrer i sånne små smoothie plastflasker med skrukork, hadde ikke øl helt til toppen, men nesten.
Skrur du dem helt til, sånn at det danner seg trykk? I så fall vil jeg tru det reduserer holdbarheta.
 
Hm, det kan jeg forsøke ikke gjøre neste gang.
Du bør jo lukke det helt når det ikke skjer noe nedi der lenger. Men lukker du helt med en gang, kan du få ganske mye trykk. Test; hører du et lite piff, skjer det fremdeles noe.

Oksygen er heller ikke bra, så veit du at det er snakk om lang oppbevaring, skal du gjøre det du kan for å unngå at gjæren kommer i kontakt med oksygen.
 
Tilbake
Topp