Overkarbonering etter bruk av "karboneringskalkulator"

Satte en hveteøl for noen uker tilbake, og den gjæret ut som planlagt. jeg prøvde en kalkulator ( http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?16096612#tag ) for første gang og ble litt overasket over at jeg skulle bruke 300 g sukker på 25 liter øl. nå har den karbonert i en og en halv uke, og det er blitt alt for mye CO2. har noen av dere erfaring med denne kalkulatoren? tidligere har jeg brukt mer moderate mengder sukker og vært rimelig fornøyd med resultatet (150-200 g for 25 liter). flaskene skummer over når jeg åpner dem og bunnfallet "rises" opp av kullsyreboblene. tipper det blir en fuktig 17 mai i Trondheim, må jo ta dem før det er alt for sent  :yes:

En mer normal mengde sukker er 6 Gr/liter Dvs 150 Gr til 25 liter.
Høres ut som du har brukt dobbelt så mye som normalt

Vi har brukt denne på 6 brygg til nå, har stemt ganske godt på alle unntatt den første APA-en som ble litt flat.

Hadde ca 500 gr på 50 liter på vår Weissbier og den ble ganske OK karbonert. Sist hadde vi 240 gr til porter på ca 43 liter.

Det kommer jo litt an på mengde CO2 du er på jakt etter, hvis den skal ligge rundt 3-4 så blir det endel sukker.

det jeg også trodde. brukte medium ønsket kullsyre for hveteøl, og har sjekket omregningen fra celsius og liter til F og gallons og alt stemmer. tror jeg konkluderer med at den linken slettes fra favorittlisten min! virket som en fin måte å få typeriktig CO2 innhold men når den regner så feil er den bare ubrukelig. går tilbake til manuell regning av sukker  :yes: det er mulig at kalkulatoren egentlig skal brukes med celsius, for når jeg skriver 20 F kommer jeg på 177 g sukker, som er ca 7 g per liter. kanskje den skjønner på magisk interwebvis at jeg er norsk og ikke bruker fahrenheit? stupid interweb..

OrjanP skrev:
Vi har brukt denne på 6 brygg til nå, har stemt ganske godt på alle unntatt den første APA-en som ble litt flat.

Hadde ca 500 gr på 50 liter på vår Weissbier og den ble ganske OK karbonert. Sist hadde vi 240 gr til porter på ca 43 liter.

Det kommer jo litt an på mengde CO₂ du er på jakt etter, hvis den skal ligge rundt 3-4 så blir det endel sukker.

jeg brukte 4, da det var anbefalt 3,6 - 4.5 på hveteøl. 6.6 gallons = 25 L og 20 ish C = 70 ish F = 300 g sukker :p

Tilbake
Topp