Overkarbonert

Hei,

Fikk mer trub enn jeg forventet og endte på 10,3g/l sukker for en India Saison, når jeg siktet på 9 (som allerede kanskje var i høyeste laget)

Burde jeg la denne stå de opprinnelig planlagte to ukene til karbonering, eller sette de kaldt fra f.eks 7 dager?
 
Burde vel sjekke uansett underveis. Sunn gjær har en tendens til å spise alt det enkle sukkeret gitt nok tid uansett temperatur sålenge det ikke er nær frysepunktet.

Gjorde nettopp noe tilsvarende under tapping av en wit, fikk ikke plass i det siste fatet og kjørte det siste på seks halvlitersflasker. Glemte ifarten at jeg allerede hadde tilsatt 6g sukker i ølet som skulle på fat, og tilsatte like godt 6g til når det gikk på flaskene, altså 12g/liter karboneringsukker tilsammen.

Husket det heldigvis like etterpå, og behandlet flaskene som mulige flaskebomber. Flaskene ble satt inn i kjøleskap som holdt 4 grader etter en uke i romtemp, og etter et par dager i kulden tok jeg de fram for en sjekk. Åpnet en flaske og der kom det skumgeysir, tredve prosent av innholdet gikk i vasken før jeg kunne helle i glass. Jekket forsiktig på de resterende korkene og lot det stille bruse ut kullsyre samt litt øl i vasken, og rekorket når det værste var ferdig. Drakk flaskene opp de påfølgende ukene, fungerte ok.
 
ah, håper jeg ikke får samme problem. Kjedelig å miste brorparten av 18l øl.. Synes det alltid er vanskelig å beregne sukkermende når man kun sånn cirka hvor mye gjær som ligger i bunnen. Har man i tillegg en del tørrhumle som flyter så er det vanskelig å vite mengde svinn...
 
Jeg har 6 gr/l som standard, men dro til med 8 gram på det siste brygget. Konklusjonen er åpenbar: 8 gram pr liter er for mye!
 
Kommer an på hva du lager imo, bruker 9,25 på standard-weiss'en og syns det er perfekt. Syns også det varierer litt fra gjær til gjær hvor mye fizz de leverer per gram sukker man gir dem.
 
Tilbake
Topp