Burde vel sjekke uansett underveis. Sunn gjær har en tendens til å spise alt det enkle sukkeret gitt nok tid uansett temperatur sålenge det ikke er nær frysepunktet.
Gjorde nettopp noe tilsvarende under tapping av en wit, fikk ikke plass i det siste fatet og kjørte det siste på seks halvlitersflasker. Glemte ifarten at jeg allerede hadde tilsatt 6g sukker i ølet som skulle på fat, og tilsatte like godt 6g til når det gikk på flaskene, altså 12g/liter karboneringsukker tilsammen.
Husket det heldigvis like etterpå, og behandlet flaskene som mulige flaskebomber. Flaskene ble satt inn i kjøleskap som holdt 4 grader etter en uke i romtemp, og etter et par dager i kulden tok jeg de fram for en sjekk. Åpnet en flaske og der kom det skumgeysir, tredve prosent av innholdet gikk i vasken før jeg kunne helle i glass. Jekket forsiktig på de resterende korkene og lot det stille bruse ut kullsyre samt litt øl i vasken, og rekorket når det værste var ferdig. Drakk flaskene opp de påfølgende ukene, fungerte ok.