Overpitching lager

Hei!
I helga brygget jeg en lager som jeg gjæret på 19 grader med Saflager w34/70 (ideal temperatur på 12 til 18 grader).
Jeg fikk nyhøstet gjær av en kompis og pitchet hele Norgesglasset typ 2-3 dl. Den gjæret ut på 3 døgn fra 1055 til 1014.

Er dette greit? Vi har helt sikkert overpitchet men er litt usikker på om det "skader" smaksbildet med for mye gjær?
En lager er vel mer grei å overpitche enn f eks Saison.

Vil gjerne høre erfaringer fra andre på dette rundt mengde gjær i lager.
 
Hei!
I helga brygget jeg en lager som jeg gjæret på 19 grader med Saflager w34/70 (ideal temperatur på 12 til 18 grader).
Jeg fikk nyhøstet gjær av en kompis og pitchet hele Norgesglasset typ 2-3 dl. Den gjæret ut på 3 døgn fra 1055 til 1014.

Er dette greit? Vi har helt sikkert overpitchet men er litt usikker på om det "skader" smaksbildet med for mye gjær?
En lager er vel mer grei å overpitche enn f eks Saison.

Vil gjerne høre erfaringer fra andre på dette rundt mengde gjær i lager.
Regner med at det er snakk om 20-25 liter øl?

Det er vrient å si noe om hvor mange gjærceller det var i den slurryen dere fikk. Men om det var tjukk, kremet slurry, og den var fra et brygg der gjæren hadde hatt det godt, var det kanskje opptil 5-600 milliarder celler der. Det halve hadde vært nok når du gjærer på den temperaturen, så vi snakker om solid overpitching. Det er ikke heldig, men det vil helst gå bra. Det du er mest utsatt for, er alkoholstikk (fusel), så hvis du får det, er det nok ikke usannsynlig at det skyldes gjærmengden.

På 10 grader hadde det vært en helt riktig mengde:).
 
Nydelig - takk for svar. Slurry var tykk og mest sannsynlig sunn. Jeg glemte å si det gjelder et brygg på Speidel 50 med resultat ca 45 liter ferdig øl. Tok du utgangspunkt i denne mengden eller 25 liter i forhold til din beregning?
 
Siden du gjenbrukte (høstet) gjæren, oksygenerte du vørteren med rein oksygen fra flaske, for å gi gjæren nok oksygen?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp