OXI

Mtp. Blandingsforhold så er det ikke billigere. Oxy er fint til vask, og rimeligere enn PBW. Til desinfeksjon benytter man starsan. Enkelt

Huff ikke kjøp OXI, bare noe shit spør du meg, fått infeksjon alle gangene med det, når jeg byttet til starsan så ble det andre boller!! ;)

Fanden nei. Så nå at det var 4 gram pr liter. Nei nei.
Frem til nå (Og jeg har ikke har spor av infeksjon):
  • Legge 72 bjørnunger i badekaret
  • Slenge 1 oppvaskmaskintablett i
  • Fylle opp med vann
  • La stå natta over
  • Dra opp proppen
  • Skvette en decilier ca med klorin i badekaret
  • Fylle opp med vann
  • La stå i time eller to (Eller til jeg er klar til flasking)
  • Dra opp proppen
  • Skyll flaskene vha dusjen (uten dusjhode)
  • Klar til flasking
Bruker vel et sted mellom 30 minutter og 1 time effektivt arbeide med å vaske og sterilisere 72 bjørnunger som kommer rett fra pantelageret på nærmeste matvarebutikk.
Etikettene faller jo av for et godt ord.
I tillegg så er oppvaskmaskinmiddel så sterkt at det løser opp hva det skulle være som er i flaskene.

Det jeg tenkte med OXI var å skippe 1 til 2 step i prosessen min, men siden det må så sterk blanding til, så blir det nok mye dyrere enn det jeg gjør i dag.

(Når det er flasker jeg har drukket her hjemme, så dropper jeg oppvaskmaskin-steppene, og heller bare legger alt i bløt i klorvann i ett par timer.)

Haha, jeg slår deg. Begynte å brygge i 1991, men kjøpte den først for et par-tre år siden...

Gahr skrev:
Haha, jeg slår deg. Begynte å brygge i 1991, men kjøpte den først for et par-tre år siden...

Men i 1991 fantes sannsynligvis ikke denne dingsen, så du må pent trekke fra alle årene den ikke eksisterte!

Bjarte H skrev:
Gahr skrev:

Men i 1991 fantes sannsynligvis ikke denne dingsen, så du må pent trekke fra alle årene den ikke eksisterte!

Hahaha, nei det var i jo i den moderne hjemmebryggingens kambrosilur-tid i Norge. ;D

Hehe - Ser at spørsmålet mitt har resultert i en fornøyelig diskusjon.
Men siden det er flere her som brukte mange åg før de kjøpte sånn spyledingser, så kan jeg vente i mange år jeg også. Spesiellt siden jeg ikke startet med hjemmebrygging før sist høst.

Men, seriøst, så tror jeg nok jeg ender opp på en spyledings med Star San etterhvert.
Min greie er liksom blitt at utstyret skal være så billig som overthodet, men ingrediensene skal det aldri spares på.

Til nå er det jeg har investert i:
  • 2 gjæringskar m/gjærlås
  • 6 kasser bjørnunger (for panten)
  • Noen trakter
  • Meskepose

Resten har jeg funnet, eller laget av ting jeg har funnet rundt omkring i huset.
Siste er magnetrører, som jeg kun trenger å finne meg en passende boks til - Budsjett = 0,-.
Neste prosjekt som står for tur er å slakte noen vannkokere vi har liggende (Ikke spør hvorfor), og montere i kjelen.

Morro dette her for en gammel IT-mann som egentlig har 14 tommeltotter.

Star San er billigere enn klorin i bruk. Ta en sprayflaske fra garasjen til å spraye utstyr. Du trenger kjemikalien, ikke "pumpa".

Svendsen86 skrev:
Hva er forresten holdbarheten på starsan når den er blandet ut?

Jeg har gjenbrukt StarSan sikkert altfor lenge, og det er mange forslag til når den mister sin effekt. Jeg er ikke flau over å si at jeg har brukt samme løsningen i 4-5 måneder. Har et kar med ca 10 liter i.

Jørn Hammerud skrev:
Svendsen86 skrev:
Hva er forresten holdbarheten på starsan når den er blandet ut?

Jeg har gjenbrukt StarSan sikkert altfor lenge, og det er mange forslag til når den mister sin effekt. Jeg er ikke flau over å si at jeg har brukt samme løsningen i 4-5 måneder. Har et kar med ca 10 liter i.

Blir den ikke matt over så lang tid?

Tilbake
Topp