Oxine desinfeksjonsmiddel

Oxine virker absolutt som et interessant produkt for hjemmebryggerbruk. Sånn generelt er det jo anbefalt å veksle litt mellom ulike produkter, så man har ei ekstra sikkerhet mot resistens. Et produkt som er greit å oppbevare og rimelig greit å bruke er nyttig.

Hvor sterk oppløsning må man bruke for å drepe gjær og annen sopp med fornuftig kontakttid? Det er jo noe mer enn 20 ppm, som kan brukes til gjærvask.

For å fjerne biofilm er vel varm kaustisk soda det mest brukte i bryggerisammenheng, som regel med etterfulgt av et surt desinfeksjonsmiddel, ofte pereddiksyre.
 
I hht en av artiklene jeg leste ett eller annet sted var en av fordelene bryggeriene så med Oxine, at den skal være så hurtigdrepende at det ikke skal være noen fare for oppbygging av resistens, og man derfor kunne spare seg for å skifte type av desinfeksjonsmiddel med jevne mellomrom.


100 ppm ser ut til å dekke vårt behov ganske godt. F.eks for å drepe gjærsoppen Saccharomyces cerevisiae, trengs 30 ppm i 60 sekunder.


Som en kuriositet kan det nevnes at 550 ppm i inntil 5 minutter ser ut til å drepe absolutt alt av bakterier, sopper og viruser, men da snakker vi om virkelig sære og vanskelige greier. Bakterier som f.eks tuberkulose, alle typer soppsporer, viruser som f.eks svine influensa, munn og klovsyke, Herpes Simplex Virus Type 1, Polio Virus Type 2, osv......  (nå er vi langt utenfor vårt bruksområde.....)   :)


Følg linken til en PDF fra Norsk Hygiene A/S som viser Oxine's dokumenterte effektivitet. Her får man en veldig oversiktlig tabell over hvilken styrke som dreper forskjellige bakterier, sopper og viruser:  
http://www.norskhygiene.no/Userfiles/Sites/files/Oxine%20Effektivitet.pdf
 
Tusen takk for at du gidder å forklare dette såpass inngående. Dette var utrolig interessant og noe vi kanskje kommer til å prøve oss på. Ser nytten både på generell desinfeksjon, samt brukt på gjærstartere og ved gjenbruk av gjær.
 
Hva så med eddikksyre, pereddikksyre og andre steriliseringsmedier? NØ brukte vel begge disse kjemikaliene?
 
Ang bruk av Oxine. La oss si at en har 1 liter med slurry av gjær, og vasker det med anbefalt styrke (1ml 2% oxine, 20 ppm pr liter). Er det noen øvre grense for kor lenge det kan stå før man tar det i bruk (f.eks 1 uke)?
 
Tja, i så svake blandinger (<20ppm) skal det i hht dokumentasjonen ikke skade gjæren, så jeg ville brukt Mr.Malty sin kalkulator for å beregne levetid, uten å ofre en tanke på at man har brukt Oxine. Ha allikevel i bakhodet at bare en litt sterkere blanding, 30 ppm, vil umiddelbart drepe gjæren, hvor grensen går vet ikke jeg, får vel bare prøve det ut en gang?

Når det gjelder lagringstid eller halveringstid for dette stoffet har jeg funnet følgende info:
Uaktivert konsentrert ClO2; inntil 3 år lagret tørt, kjølig og ikke i nærhet av syrer.
Aktivert konsentrert 20.000 ppm; halveringstid er ca 48 timer
Aktivert utblandet i kaldt vann til 4.000 ppm; halveringstid opp i mot 2 uker

Utblandet til 20 ppm og satt kjølig har den nok en ganske lang halveringstid, hvis den er på en tett glassflaske hvor ClO2 gassene ikke dunster vekk burde det i teorien vare svært lenge.
Kanskje magnumhansen har noen praktiske målinger/erfaringer/tommelfingerregler med så svake blandinger?
 
Da fulgte eg Gustav sitt råd og kjøpte meg en slik en: http://www.ebay.com/itm/Potable-Aqu...45?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58928212ad
Ønsker å få opp gode rutiner på gjenbruk av gjær, og Chlorine Dioxide er noe eg må prøve ut :) Kanskje eg til og med kommer til å gå inn for å lage en gjærbank :jaha:

Eg fant ikke noen som solgte test strips på ebay.com. Var noen på amazon.com, men de sender ikke til Norge. Kommer nok ikke til å gå for noe flytende alternativ før strips er i boks.
 
oeng skrev:
Tja, i så svake blandinger (<20ppm) skal det i hht dokumentasjonen ikke skade gjæren, så jeg ville brukt Mr.Malty sin kalkulator for å beregne levetid, uten å ofre en tanke på at man har brukt Oxine. Ha allikevel i bakhodet at bare en litt sterkere blanding, 30 ppm, vil umiddelbart drepe gjæren, hvor grensen går vet ikke jeg, får vel bare prøve det ut en gang?

Når det gjelder lagringstid eller halveringstid for dette stoffet har jeg funnet følgende info:
Uaktivert konsentrert ClO2; inntil 3 år lagret tørt, kjølig og ikke i nærhet av syrer.
Aktivert konsentrert 20.000 ppm; halveringstid er ca 48 timer
Aktivert utblandet i kaldt vann til 4.000 ppm; halveringstid opp i mot 2 uker

Utblandet til 20 ppm og satt kjølig har den nok en ganske lang halveringstid, hvis den er på en tett glassflaske hvor ClO2 gassene ikke dunster vekk burde det i teorien vare svært lenge.
Kanskje magnumhansen har noen praktiske målinger/erfaringer/tommelfingerregler med så svake blandinger?
Jeg tror jeg ville kjørt en ørliten vitaltetstest på slurry lagret ei uke med 20ppm

Jeg oppbevarer som sagt tidligere 100ppm løsningen på et Corneliusfat med tett lokk og ventil.
Så lenge gassen ikke utslipper kan den stå i månedsvis.
20 ppm burde funke på samme måte men den har jeg
aldri giddet å oppbevare.
 
Da har Torga veid på laboratorievekt hvor mye
oxine som hefter inni ei 0,5 liters tomflaske og en kork
etter skylling med en 20ppm oppløsning i flaska
og bløtlegging av korken i 100ppm oppløsningen.

Det ble igjen en rest som utspedd i 0,5 liter øl gir
0,08 ppm med klordioksyd.

Jeg har sett at Cl02 er angitt som desinfiserende ved 0,2 ppm.
Men  det er funksjon av styrke og tid  som gir effekten og
i ei luikket flaske er jo tiden mye lenger enn ved vanlig desinfisering.

Så jeg er blitt styrket i troen på at restoppløsningen kverker de basillene som
får lurt seg inn i prosessen frem til og med flasking, uansett hvor nøye man er.
Samtidig greier jeg ikke å finne at det gir oksidert smak på øllen.

Jeg tok ut noen flasker fra inkubatoren som hadde stått i nesten ett år ved  + 30grader
for en stund siden og alle var drikkelige , men smaken var eldet.
 
Har Oxine fra www.termek.no i hus, men er litt usikker på bruk og utblanding.
I henhold til bruksanvisningen: 5 ml Oxine 2% utblandet i 200 ml = 500 ppm.
Har en 2,5 liter starter som har stått litt for lenge og som jeg ønsker å teste for deretter å steppe opp på røreren.
Hvor mye Oxine 500 ppm (eleventuelt annen og svakere oppløsning) skal jeg tilsetter starteren for å drepe basseluskene utene å drepe godsakene? Ser ovenfor at det anbefales 20 ppm for å drepe alt utenom gjæren.
 
Magnar V skrev:
Har Oxine fra www.termek.no i hus, men er litt usikker på bruk og utblanding.
I henhold til bruksanvisningen: 5 ml Oxine 2% utblandet i 200 ml = 500 ppm.
Har en 2,5 liter starter som har stått litt for lenge og som jeg ønsker å teste for deretter å steppe opp på røreren.
Hvor mye Oxine 500 ppm (eleventuelt annen og svakere oppløsning) skal jeg tilsetter starteren for å drepe basseluskene utene å drepe godsakene? Ser ovenfor at det anbefales 20 ppm for å drepe alt utenom gjæren.

2%=20000ppm
Som stemmer med at 5mL er 1/40 av 200mL ettersom 20000ppm/40=500ppm
Du skal da ha 1000 ganger svakere konsentrasjon i starteren din enn det som er i flaska. Men å tilsette dette i konsentrert form vil nok drepe mye før du får blandet det slik at konsentrasjonen blir jevn i hele flaska, så å blande ut på forhånd vil være fornuftig.
Etter gode gamle V1*C1=V2*C2:
Om du har plass så kan man gå for å lage en blanding på 120ppm og 0,5L og tilsette denne i starteren, dette tilsvarer 3mL av oxinekonsentratet i en halvliter vann.
Eller du kan helle av en halvliter slik at du sitter igjen med 2L starter og bruke en konsentrasjon på 100ppm, da vil du trenge 2,5mL i 0,5L vann.
 
Tusen takk  :ilike:
Eller sagt på en annen måte: 1 ml Oxine pr liter. For eksempel 3 ml til 3 liter "vaskevann" ved gjærvasking. Korrekt? I så fall lett å huske. En flaske Oxine (100 ml) skulle gi 33 gjærvask og en kostnad på ca kr. 7,50 pr vask.
 
Det skulle bli 20ppm det ja, samt at du vil ligge på den sikre siden om du ikke regner med volumet av gjæren. ;)
Dog har jeg aldri brukt oxine, men tallene er greie likevel.
 
magne1972 skrev:
Jeg vet ikke, men en fordel med starsan er skummet.
Ellers er kanskje dette brukbart der man ikke trenger skumeffekten?

Hvorfor trenger man skummet? Jeg har etter noen år med ikke skummende sterkrens fra Petit prøvd Star san og igrunnen bare irritert meg over alt skummet. Innser selvfølgelig at det er meg som ikke har skjønt poenget og må derfor spørre...
 
Skummet legger seg på toppen av vørteren og lager en ytterligere barriere mot eventuelle bakterier. I tillegg brytes Star-San ned til bl.a. fosfater, noe som fungerer som næring for gjæren din ;)
 
Jeg bruker oxine og er meget godt fornøyd.
Jeg bruker det til all desifisering med følgende utblanding:
Tanker - 100ppm
Rør.slanger, filtere 100ppm
Flaskekorker 100ppm
Flasker 20ppm
Gjær 20ppm
Jeg bruker fosforsyre til aktivering .

100ppm oppløsningen lagrer jeg på et Corneliusfat og
bruker om og om igjen. Kontrollerer styrken med
målestrips og fornyer med oxine ved behov.

Tanker spyles med cipkule og pumpe i 25 sek med 5 min intervall i 30 min.
Rør ,slanger filtere og korker fylles i 30 min.
Flasker spyles i ett minutt.
Gjær tilsettes 1ml/liter slurry i 20 min.

Jeg er rimelig sikker på at resten av oppløsningen som kleber
til flaskeveggen og korken før tapping gir en desifisernede effekt på innholdet
uten at jeg har merket oxydering. Torga skal foreta non målinger på
restverdiene bare jeg får sendt no oppover.

Du kan sikkert redusere både oppløsningstyrke og tid i forhold til det
jeg bruker, men det er noe med tryggheten da....

Jeg lager ca 2000 liter øl fyller da ca 4000 flasker pr år.
Totalt medgår det 2-3 liter oxine pr år.
Vekker til livet igjen denne tråden:

Har kjøpt Oxine nå fordi jeg har slitt litt med villgjær som gir sur smak. Skal plukke alt ned for vask med PBW før bruk av Oxine. Hvor høy ppm bør jeg ha for å være sikker på å ta knekken på alt? 100? 250? 500?

Du snakker også om aktivering. Fikk beskjed av selgeren om at Oxine 2% kun trenges å blandes ut i vann til man oppnår riktig ppm. Er aktivering unødvendig, og hvordan gjøres det evt?

Forstår jeg deg rett at du bare har et fat stående med ferdigblandet løsning som brukes så lenge den har riktig styrke?
 
Vekker til livet igjen denne tråden:

Har kjøpt Oxine nå fordi jeg har slitt litt med villgjær som gir sur smak. Skal plukke alt ned for vask med PBW før bruk av Oxine. Hvor høy ppm bør jeg ha for å være sikker på å ta knekken på alt? 100? 250? 500?

Du snakker også om aktivering. Fikk beskjed av selgeren om at Oxine 2% kun trenges å blandes ut i vann til man oppnår riktig ppm. Er aktivering unødvendig, og hvordan gjøres det evt?

Forstår jeg deg rett at du bare har et fat stående med ferdigblandet løsning som brukes så lenge den har riktig styrke?
Det er 7 måneder siden magnumhansen sist var innom her, så det kan hende du må vente på svar:).

Jeg har Starsan stående på den måten - og det tror jeg ganske mange har.
 
Star san dreper ikke alt av basselusker og ulumskheter.
Ingen kjemikalier vi har tilgang til som hjemmebryggere "dreper alt av basselusker og ulumskheter", men mange midler er gode til å fjerne alt som er et problem for brygging. StarSan er et av dem, selv det er et produkt med ymse godkjenningsproblemer i EU og derfor markedsføres som et uvirksomt skyllemiddel.
 
Tilbake
Topp