Bjarte H
Dommer
Tilsluttes!Oddvar Demmo skrev:Bård skrev:magne1972 skrev:Torga skrev:Gahr skrev:For all del, ikke la være! :skitbra:
:yes: :skitbra:
Tilsluttes!
M2
Tilsluttes!Oddvar Demmo skrev:Bård skrev:magne1972 skrev:Torga skrev:Gahr skrev:For all del, ikke la være! :skitbra:
Tilsluttes!
M2
Jeg tror jeg ville kjørt en ørliten vitaltetstest på slurry lagret ei uke med 20ppmoeng skrev:Tja, i så svake blandinger (<20ppm) skal det i hht dokumentasjonen ikke skade gjæren, så jeg ville brukt Mr.Malty sin kalkulator for å beregne levetid, uten å ofre en tanke på at man har brukt Oxine. Ha allikevel i bakhodet at bare en litt sterkere blanding, 30 ppm, vil umiddelbart drepe gjæren, hvor grensen går vet ikke jeg, får vel bare prøve det ut en gang?
Når det gjelder lagringstid eller halveringstid for dette stoffet har jeg funnet følgende info:
Uaktivert konsentrert ClO2; inntil 3 år lagret tørt, kjølig og ikke i nærhet av syrer.
Aktivert konsentrert 20.000 ppm; halveringstid er ca 48 timer
Aktivert utblandet i kaldt vann til 4.000 ppm; halveringstid opp i mot 2 uker
Utblandet til 20 ppm og satt kjølig har den nok en ganske lang halveringstid, hvis den er på en tett glassflaske hvor ClO2 gassene ikke dunster vekk burde det i teorien vare svært lenge.
Kanskje magnumhansen har noen praktiske målinger/erfaringer/tommelfingerregler med så svake blandinger?
Magnar V skrev:Har Oxine fra www.termek.no i hus, men er litt usikker på bruk og utblanding.
I henhold til bruksanvisningen: 5 ml Oxine 2% utblandet i 200 ml = 500 ppm.
Har en 2,5 liter starter som har stått litt for lenge og som jeg ønsker å teste for deretter å steppe opp på røreren.
Hvor mye Oxine 500 ppm (eleventuelt annen og svakere oppløsning) skal jeg tilsetter starteren for å drepe basseluskene utene å drepe godsakene? Ser ovenfor at det anbefales 20 ppm for å drepe alt utenom gjæren.
magne1972 skrev:Jeg vet ikke, men en fordel med starsan er skummet.
Ellers er kanskje dette brukbart der man ikke trenger skumeffekten?
Vekker til livet igjen denne tråden:Jeg bruker oxine og er meget godt fornøyd.
Jeg bruker det til all desifisering med følgende utblanding:
Tanker - 100ppm
Rør.slanger, filtere 100ppm
Flaskekorker 100ppm
Flasker 20ppm
Gjær 20ppm
Jeg bruker fosforsyre til aktivering .
100ppm oppløsningen lagrer jeg på et Corneliusfat og
bruker om og om igjen. Kontrollerer styrken med
målestrips og fornyer med oxine ved behov.
Tanker spyles med cipkule og pumpe i 25 sek med 5 min intervall i 30 min.
Rør ,slanger filtere og korker fylles i 30 min.
Flasker spyles i ett minutt.
Gjær tilsettes 1ml/liter slurry i 20 min.
Jeg er rimelig sikker på at resten av oppløsningen som kleber
til flaskeveggen og korken før tapping gir en desifisernede effekt på innholdet
uten at jeg har merket oxydering. Torga skal foreta non målinger på
restverdiene bare jeg får sendt no oppover.
Du kan sikkert redusere både oppløsningstyrke og tid i forhold til det
jeg bruker, men det er noe med tryggheten da....
Jeg lager ca 2000 liter øl fyller da ca 4000 flasker pr år.
Totalt medgår det 2-3 liter oxine pr år.
Det er 7 måneder siden magnumhansen sist var innom her, så det kan hende du må vente på svar.Vekker til livet igjen denne tråden:
Har kjøpt Oxine nå fordi jeg har slitt litt med villgjær som gir sur smak. Skal plukke alt ned for vask med PBW før bruk av Oxine. Hvor høy ppm bør jeg ha for å være sikker på å ta knekken på alt? 100? 250? 500?
Du snakker også om aktivering. Fikk beskjed av selgeren om at Oxine 2% kun trenges å blandes ut i vann til man oppnår riktig ppm. Er aktivering unødvendig, og hvordan gjøres det evt?
Forstår jeg deg rett at du bare har et fat stående med ferdigblandet løsning som brukes så lenge den har riktig styrke?
Star san dreper ikke alt av basselusker og ulumskheter.Det er 7 måneder siden magnumhansen sist var innom her, så det kan hende du må vente på svar.
Jeg har Starsan stående på den måten - og det tror jeg ganske mange har.
Ingen kjemikalier vi har tilgang til som hjemmebryggere "dreper alt av basselusker og ulumskheter", men mange midler er gode til å fjerne alt som er et problem for brygging. StarSan er et av dem, selv det er et produkt med ymse godkjenningsproblemer i EU og derfor markedsføres som et uvirksomt skyllemiddel.Star san dreper ikke alt av basselusker og ulumskheter.