På jakt etter en "Smithwick's Pale Ale" klone

Jeg har blitt veldig glad i en pale ale fra Smithwick's, og har derfor lyst til å kopiere denne så godt som mulig. Er det noe som har prøvd å brygge denne og kanskje kunne delt oppskriften for All Grain?

Det står på flaska at de bruker 100% Amarillo humle og pale ale malt, så det burde ikke være så veldig vanskelig å kopiere denne. Regner også med at WLP004 eller Wyeast 1084 er nært nok når det kommer til gjær. De forklarer også at det er en hint av karamellsmak, men dette vet jeg ikke hvord kommer fra.

Jeg har kun ett brygg i (b)ryggsekken, så det hadde vært veldig kjekt med noen pointers når det kommer til denne oppskriften.

Smithwick's egen forklaring på ølet: http://www.smithwicks.ie/SMX-Pale-Ale.html

På forhånd takk!
 
Ja jeg har også vært innom denne, men som du selv sa, feil oppskrift :). Jeg har google ganske mye, men har kun funnet Smithwicks Irish Ale-oppskrifter.

Uansett, takk for forsøket :).
 
Tror jeg ville forsøkt meg på en oppskrift med maris otter, caramalt og litt victory kanskje. Basert på beskrivelsen på nettsiden deres.
Enten single hop amarillo eller eventuelt med en annen bitterhumle og amarillo som aroma. De skriver grassy og piney, noe jeg ikke syns stemmer helt med min erfaring av amarillo, men mulig de har tilsatt fuggles eller en annen britisk humle på slutten i tillegg..
Har aldri smakt ølet selv så det er vanskelig å si:p
 
Haloen Anders! Veit ikke om du husker meg, men vi var jo barndomsvenner :). Morsomt at vi treffes her!

Når det kommer til oppskriften, så har jeg satt opp en egen, som inneholder Maris Otter, Caramel Malt og 100% Amarillo. Så da virker det til å stemme overens med din oppfatning. Jeg er såpass ny at det er vanskelig å sette riktige ingredienser på alle smakene jeg opplever :p.
 
Hallo Stian, lenge siden! Kult å treffe deg her inne:D
Blir sikkert bra med den sammensetningen. Gjelder å prøve seg fram med forskjellige ingredienser.
Amarillo slår ihvertfall neppe feil:D
 
Verden er liten! :)

Da fikk jeg kjøpt inn råvarene, så da blir det brygging på søndag! Skal oppdatere tråden, hvis jeg husker det, etter at ølet er ferdig, da vet jeg nok mer om hvor nærme jeg har kommet med tanke på klonen.
 
Hei, ser at det er flere som liker Smithwick's Pale Ale :)
Det er en av mine favoritter sammen med London Pride fra Fuller's.

Savner en oppdatering av hvordan oppskriften smakte og om du evt. Har funnet en bedre oppskrift senere.
Håper du kan gi en status :)
 
Sitter med en Smithwicks pale ale nå (se hva slags øl har du i hånden nå tråden for etikett) og hvis vi snakker om samme øl får jeg ikke noe maris eller middels til sen Amarillo av denne. Antar at de har flere pale ales?
 
Verden er liten! :)

Da fikk jeg kjøpt inn råvarene, så da blir det brygging på søndag! Skal oppdatere tråden, hvis jeg husker det, etter at ølet er ferdig, da vet jeg nok mer om hvor nærme jeg har kommet med tanke på klonen.
Hei!
Ble det suksess med Smithwicks pale ale kloningen? Er det mulig å få oppskrift?
Mvh Hans Lyngmo
 
Tilbake
Topp