Paintballflaske til corneliusfat.

Jeg har tenkt å kjøpe corneliusfat.
I den forbindelse fant  jeg ut at jeg har en 20 oz paintball gassflaske liggende. 
Info finnes på http://www.catalinacylinders.com/ under paintball cylinders.

Er det noen som har erfaring med bruk av denne type gassflaske mtp gjenger, koblinger og fylling av gassflasken?

ER student, så jeg er over gjennomsnittet opptatt av billige løsninger.
 
Slenger meg på denne tråden.. Har en luft paintball flaske. Hva skal til for å gjøre om denne til CO2?
 
Jeg bruker 425 gr. Flasker kjøpt hos Clas ohlsen. Betaler 95 kroner når du bytter tom inn mot ny :)

Da trenger du overgang til slike flasker. Det får du billi fra Lunde teknik i Danmark :)
 
Stemmer det, men overgangen til paintball flaskene er 300 grams varianten, de har ikke så " bratte " gjenger.

Og det er billigere å fylle paintball/ dykker co2 enn å kjøpe på CO..  ;)
 
John P skrev:
Slenger meg på denne tråden.. Har en luft paintball flaske. Hva skal til for å gjøre om denne til CO₂?

Det samme som han med 20 Oz flaska. Men jeg vet ikke hvor glad regulatoren i flaska er for flytende Co2, mulig det går bra.

Om du har on/off Kran på flaska kan du ta ut innmaten i regulatoren. Om du har verktøy til å demontere da.
 
Så hvis jeg forstår riktig, så trenger jeg en ny regulator til flasken? Og en luftflaske tåler CO2?
 
Hmm, tror dere er litt ute å kjører på glatta her, paintball systemet inneholder olje, har sett det frarådet mens 425 gr. flasker fra CO er til brusmaskiner, altså helt OK.
Lusftflasker har vanligvis 200 bars trykk mot 50 i Co2 så de tåler det men til PB kjenner jeg ikke til.
Noe å skjekke opp kanskje, tar jeg helt feil så er det kanskje bra også :)
 
Ser ikke helt hvor oljen kommer inn i bildet?

hvis det er kosher å bruke et brannslukningsaperat, hvorfor er det da farlig å bruke paintball-flasker?
 
Ser ikke helt hvor oljen kommer inn i bildet?

hvis det er kosher å bruke et brannslukningsaperat, hvorfor er det da farlig å bruke paintball-flasker?
 
Mener bestemt at det var her på forumet jeg så at PB inneholder olje, ikke noe rart det sidet det er et makanisk system ala trykkluft og trtenger smøring, men jeg vet ikke så kanskje greit å skjekke det opp, braslukkere derimot har ikke annet enn vetilen for å opne og slippe ut masse "sne" og har her vert brukt i noe titals år så her "vet" vi alle at det overlever vi og ølet.
 
Oddvar Demmo skrev:
Noe å skjekke opp kanskje, tar jeg helt feil så er det kanskje bra også :)

Det er ikke olje i CO₂ tankene til paintball.

Man bruker gjerne litt olje for å smøre våpene, men det tilsettes ikke i CO₂ flasken.

Så lenge tanken står, så er det ikke flytende CO₂ problem.

Og med overgangen til pb flasker kan du brke den vanlige regulatoren som du ellers ville brukt med CO₂ fat (enten det kommer fra yara med food grade CO₂ eller det kommer fra nærmeste brannvern butikk)
 
Oddvar Demmo skrev:
Hmm, tror dere er litt ute å kjører på glatta her, paintball systemet inneholder olje, har sett det frarådet mens 425 gr. flasker fra CO er til brusmaskiner, altså helt OK.
Lusftflasker har vanligvis 200 bars trykk mot 50 i CO₂ så de tåler det men til PB kjenner jeg ikke til.
Noe å skjekke opp kanskje, tar jeg helt feil så er det kanskje bra også :)

Jeg har ikke hørt den problemstillingen før.. Men det er et mekanisk system, så det normalt å bruke litt olje på selve markøren, men ikke til tanken, verken ved fylling eller ved festing til markøren.. Jeg har ikkenoen problemer med å bruke PB tank, men jeg kan ikke pårope meg fasit..
 
Som sagt, jeg så en advarsel mot, men er ikke olje brukt eller brukt før i tiden så er det bra og bare å kjøre på, verre hvis det var omvendt og ingen sa noe.
 
Må takke for mange fine svar her.

Jeg går for å prøve ut flaska, og regner med at det ikke er DEN som tar knekken på meg.

Flasken er førøvrig brukt så lite at den ikke har blitt vurdert for vedlikehold engang.

Og siden jeg har valgt å starte i en ende, blir det neste på programmet å skaffe manometer med riktig overgang til flaska:D
 
Bryggeland (vin og bar) har 2 typer i butikk. Hvis du trenger et med ok standard, så har de en Kina produsert klokke. Jeg bruker denne, og syns den er bra nok for mitt bruk. Har vært med på konkurranser også, og holdt mål der også.
 
Paintballtanker (det heter ikke flasker) var opprinnelig ment brukt for N2 i gassform, denne inneholder ikke olje.
Når man etterhvert oppdaget at man kunne bruke luft som nitrogenerstatning så ble det vanlig å bruke dykkerkompressorer, og disse har ALLTID olje og vannutskiller.

Kan du puste i det så kan du drikke det også :)


Og ja, jeg er paintballspiller, og ja, jeg har tegnet og maskinert min egen overgang fra paintballtank til regulator.

Om noen trenger tegning så si ifra...

-Asle
 
Asle: Nå nevner du luft fra dykkerkompressorer?

Vi snakker om co2, som da som regel kommer fra co2 tanker fylt hos noen som driver med slikt? Og den flasken vi får fra Aga når vi fyller pb flasker skal ikke inneholde noe annet enn Co2... Olje skal den i alle fall ikke inneholde.

Luft/oksygen er vel ikke det beste å tilsette til ølet ;)
 
Tilbake
Topp