Pale Ale med ekstrakt og spesialmalt.

Hei folkens. Jeg prøver meg med brygg nr 2 og tar nå steget opp til spesialmalt og flytende gjær.

Tanken er å lage en Pale Ale med omtrent samme bitterhet som f.eks Aas Gourmet, men med litt amerikansk humlepreg. (jeg liker litt mindre bitterhet sammenlignet med de tradisjonelle IPA'ene)

So here goes:

Sappeur PA  Brewer: rune s
 
Statistics
Volume: 28 liters
OG: 1059
FG: 
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 19 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 31 IBU
BU/GU: 0.52


Fermentables
Liquid Light Extract 4500 grammes
Dry Wheat Extract 300 grammes
Cara Munich 100 EBC 400 grammes
Cara-hell 25 EBC 500 grammes

De to sistnevnte i humlepose fra kaldt vann til ca 70 grader i kjelen.


Hops
Cascade 5.7% alpha 60 grammes 60 minutes
Cascade 5.7% alpha 50 grammes 5 minutes
Cascade 5.7% alpha 50 grammes 1 minutes
Cascade 5.7% alpha 20 grammes dry hopped


Fermentation
Yeast: 1056 American Ale (med starter)
Fermented at 24 degrees C for 5 days.  (så omstikking)
Fermented at 12 degrees C for 14 days.

Hva tror folket? Blir dette "god knall)
 
Dette blir en amerikansk pale ale (APA). Jeg har bare brygga 1 APA, så erfaringen er avgrensa men jeg prøver likevel. EBC og IBU ser ut til å bli bra. Caramunich burde vært krystallmalt da dette som oftest er spesialmalten i APA. (Carahell kjenner jeg ikke til.) Mengde krystall-/spesialmalt bør nok avgrenses. Jeg brukte 4 %, det kunne nok vært det doble.

Gjæren er veldig god til APA, men du burde senke gjæringstemperatur til 17 - 18 grader på starten og en gradvis stigning i løpet av 4 - 5 dag til noen-og-tjue grader. Iflg Wyeast sin hjemmeside vil milde sitrusnoter bli merkbare ved gjæring 15 - 19 grader noe som vil passe fint. Gjæring kan skje mellom 15 og 22 grader.

Humle. Bruker du pellets eller blomst? Uansett hadde jeg ville økt mengden tørrhumle. Min APA fikk 3 gram pellets pr liter noe som for Cascade blomst nok ble halvparten av hva jeg kunne tenke meg. Men dette er jo i stor grad avhengig av smak og behag.

Så tror jeg du vil få et veldig godt øl  :sikle
 
Takk for svar!

CaraHell er et krystallmalt: http://www.brygland.dk/carahell.html ..tror jeg da?  :attevar: Det var ganske skrapet på vinogbar.no, så jeg måtte bare ta dette.
Hva ville du brukt for å få litt farge, bittelittmaltsmak og aroma på ølet hvis ikke caramunich'en? Jeg burde vel kanskje justere mengden litt på dette maltet? Som sagt, jeg er grønn :)

Jeg bruker pellets ja, og har planer om å tørrhumle etter stormgjæringen er over. Kan du anbefale en humlemengde?
Sitrus er jeg ute etter, så jeg følger rådet ditt og senker temperaturen.

Bryggerihilsen, Rune
 
Ja, ser ut til at dette er krystallmalt. Siden det er "cara" så antar jeg at dette er spesialmalt som gjør at du kan gjennomføre steeping som du har oppført.

Jeg tror jeg ville droppa münchenmalten og heller økt litt mengden carahell. Fargen skal etter beskrivelsen på beercalc.dk være mellom 12 - 28 EBC.

Ang tørrhumle, så vil jeg anbefale å prøve deg litt frem med ulik mengde i flere flasker - så finner du sjøl ut hva du liker best. Iflg NØs IPA-oppskrift som du finner her under oppskrifter generelt, bruker de 2 gram pr liter for aromahumle under kok. Kan da kanskje prøve noen flasker med 1, 2, 3, 4 og 5 gram. Du skal jo brygge en APA, men den kan likevel være godt tørrhumla, jf følgende formulering på beercalc.dk: "Kraftig aromahumle med amerikanske humlesorter."

Lykke til  :skitbra:
 
Har ikkje brukt 1056 gjæren men 24ºC er kanskje litt høgt? Pleier å begrense meg til 20ºC med WLP 001/US-05 eller WLP 007.

"Min" APA som eg syns er ganske god er 90% Pale malt, 5% lys karamell, 5% mørk karamell. 100g Cascade i 60min, 50g i 15min, 50g ved flame-out og 50g rett i gjerkaret etter 5-7 dagar. (ca 40 IBU totalt)

Gjær WLP 001 eller US-05. 14 dagar ved 18-20ºC.

Din blir heilt sikkert like god;-)
 
protto skrev:
"Min" APA som eg syns er ganske god er 90% Pale malt, 5% lys karamell, 5% mørk karamell. 100g Cascade i 60min, 50g i 15min, 50g ved flame-out og 50g rett i gjerkaret etter 5-7 dagar. (ca 40 IBU totalt)

Protto. Kor mange liter bryggar du? RuneS har oppgitt 28 liter.
 
FrodeSy skrev:
protto skrev:
"Min" APA som eg syns er ganske god er 90% Pale malt, 5% lys karamell, 5% mørk karamell. 100g Cascade i 60min, 50g i 15min, 50g ved flame-out og 50g rett i gjerkaret etter 5-7 dagar. (ca 40 IBU totalt)

Protto. Kor mange liter bryggar du? RuneS har oppgitt 28 liter.

Bryggar 38liter (ferdig øl). Meskar denne på 65º.
 
protto skrev:
FrodeSy skrev:
protto skrev:
"Min" APA som eg syns er ganske god er 90% Pale malt, 5% lys karamell, 5% mørk karamell. 100g Cascade i 60min, 50g i 15min, 50g ved flame-out og 50g rett i gjerkaret etter 5-7 dagar. (ca 40 IBU totalt)

Protto. Kor mange liter bryggar du? RuneS har oppgitt 28 liter.

Bryggar 38liter (ferdig øl). Meskar denne på 65º.

Ok, då blir det knapt 1,5 gram tørrhumle pr liter for din del. Då blir nok min APA, med 3 gram pr liter under sekundærgjæringa, ei flott aromabombe. Den står no til karbonering på flaske i romtemperatur. Vanskeleg å vente 4 veker til, men eg let alltid flaskene stå 2 veker i romtemperatur før 2 veker kaldt i kjellarbod før eg startar å konsumere.
 
Det er bra med litt aroma, den forsvinn jo litt over tid likevell. Forøvrig har min OG på 1,060 og FG ned mot 1,010-1,012 ca.
 
Så vidt jeg har klart å finne ut, så er Caramunich caramell/krystallmalt og har ingenting med munchnermalt å gjøre. Hvorfor Weyermann har valgt dette navnet kan man jo spørre seg - men de antyder at det har noe med fagen å gjøre:

"Caramunich® is a trademark of Weyermann Specialty Malting Company. Please do not forget using the ® for Registered trademark whenever using the name Caramunich®. The prefix “CARA” represents “Caramelized” and makes clear that all Weyermann Caramel Malts are produced in the Weyermann Roasting- and Caramelization Drums. By using this unique and patented technology Weyermann Caramel Malts show a perfect caramelisation and fine caramel flavour and aroma. “munich” represents dark malts (Munich Beer type). Please have a look at the product specification and production description of the Weyermann caramel malt production at our website" 

Det er litt forvirring ang navnet rundt på nettet, og noen mener Caramunich er krystallmalt laget av Munchnermalt. Slik jeg forstår det så er dette helt galt (og muigens også en umulig prosess), og Wyermann sier:

"You are right. “Cara” means that these products are caramel or roasted malts (Carafa® & Carafa® special) produced in roasting drums. Caramel malts are produced from green malt (directly after germination) in special designed roasting drums. In a saccharification step (70°C) the starch is converted into sugar. Then with higher temperatures these sugar is caramelized. For Carafa® roasted malt, special produced kilned malt is roasted in roasting drums (temperatures > 250°C)."

Konklusjonen er at crystalmalt=Caramunich, og at det derfor brukes som sådan. Så kan det selvsagt være mindre smaksforskjeller på engelsk- og tyskprodusert spesialmalt, men da snakker man vel om relativt små forskjeller. 
 
Nå har jeg smakt på ølet og det ble riktig godt. Bommet på vannmengden, så OG ble 1.052, så alen ble litt mindre en ønsket. Cascaden er fortreffelig, men det ble litt lite humle.. Med opprinnelig ønsket OG blir nok dette et særdeles godt brygg.

Rune
 
Tilbake
Topp